Για συγκεκριμένες ρυθμίσεις που, αντί να επιλύουν, δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και οδηγούν σε ερωτήματα σχετικά με τους στόχους και τα αποτελέσματα της σχετικής κυβερνητικής ρύθμισης, έκανε λόγο η ΓΣΕΕ σε συνέντευξη Τύπου για το μίνι ασφαλιστικό και τις προωθούμενες ρυθμίσεις στο χώρο της κοινωνικής ασφάλισης.
Η ΓΣΕΕ αναγνώρισε ότι στο εν λόγω νομοσχέδιο εντοπίζονται και θετικές ρυθμίσεις οριακού, όμως χαρακτήρα –όπως υπογραμμίστηκε- και με πολύ μικρό οικονομικό κόστος.
Ρύθμιση οφειλομένων εισφορών προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ
Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 28 του σχεδίου νόμου, ανατρέπεται το ισχύον πάγιο σύστημα ρύθμισης οφειλών από ασφαλιστικές εισφορές και προτρέπονται οι εργοδότες να αποφεύγουν να κάνουν χρήση των ευχερειών του, αφού μπορούν να αναμείνουν μελλοντικές ευνοϊκότερες ρυθμίσεις.
Όπως επισημάνθηκε, ήδη με την προτεινόμενη ρύθμιση οι 36 η 48 δόσεις της πάγιας ρύθμισης διογκώνονται σε 96 και μάλιστα μόνο για οφειλές μέχρι 1 εκ. ευρώ, ενώ για τις πέραν του 1 εκ. ευρώ οφειλές, η διευκόλυνση που παρέχει το ν/σ είναι πολύ ευνοϊκότερη έως σκανδαλώδης.
Όπως επίσης διευκρινίστηκε, κατά τη συζήτηση του ν/σ στην ΟΚΕ, οι εκπρόσωποι των εργοδοτικών Οργανώσεων ετάχθησαν κατά της επιχειρούμενης ρύθμισης και δήλωσαν ότι οι εργοδοτικές οργανώσεις δεν έχουν ζητήσει οποιαδήποτε παρόμοια ρύθμιση. Η ΓΣΕΕ χαρακτήρισε ακατανόητη και εν μέρει ανεξήγητη μία τέτοια παρέμβαση του κράτους υπέρ των επιχειρήσεων, χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο αίτημα των οργανώσεων των επιχειρήσεων, ωστόσο όπως σημείωσε, μπορεί να γίνει κατανοητή αν μελετηθεί ο πίνακας οφειλετών προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, βάσει του οποίου το ίδιο το Δημόσιο αναδεικνύεται μέγας οφειλέτης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε, υπουργεία (ακόμη και το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών) αλλά και δημόσιοι Οργανισμοί και Επιχειρήσεις που υπάγονται στα υπουργεία αυτά, έχουν παραβιάσει τις προβλέψεις των παρ. 1 και 2 του Α.Α. 86/1967 και έχουν διαπράξει τα συγκεκριμένα γνήσια εγκλήματα παραλείψεως που έχουν συντελεσθεί με την παράλειψη καταβολής των απαιτητών ασφαλιστικών εισφορών.
Επιπρόσθετα, η ΓΣΕΕ προβαίνει στη διαπίστωση ότι υπουργεία και δημόσιοι Οργανισμοί και επιχειρήσεις παρακρατούν τις εργατικές ασφαλιστικές εισφορές από τη μισθοδοσία των απασχολούμενων, αλλά στη συνέχεια υπεξαιρούν τα εισπραχθέντα ποσά των εισφορών και δεν τα αποδίδουν στο ΙΚΑ -ΕΤΑΜ, ούτε κάνουν χρήση των ευχερειών του πάγιου συστήματος ρύθμισης οφειλών. Όπως διευκρινίστηκε, ο μεγαλύτερος οφειλέτης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ είναι η Ολυμπαική Αεροπορία που οφείλει περίπου 410 εκατ. ευρώ από απαιτητές εργοδοτικές και εργατικές εισφορές.
Η ΓΣΕΕ έκανε λόγο για σκανδαλώδη ρύθμιση η οποία εξυπηρετεί:
- Πρώτον, περιορισμένο αριθμό κακών επιχειρηματιών που αποφεύγουν, κατά σύστημα, να εξοφλούν τις υποχρεώσεις τους και ειδικεύονται στην άρνηση καταβολής των εργοδοτικών αλλά και στην παρακράτηση και υπεξαίρεση και των εργατικών ασφαλιστικών εισφορών και
- Δεύτερον, την ίδια την κυβέρνηση που –όπως υπογραμμίστηκε στη συνέντευξη Τύπου- «αντί να μεριμνήσει να εξοφλήσει τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των υπουργείων και των δημόσιων Οργανισμών και Επιχειρήσεων, ανοίγει νομοθετικά «παράθυρα» υπονόμευσης και ουσιαστικής αχρήστευσης του υφιστάμενου παγίου συστήματος ρύθμισης οφειλών, με την προσδοκία της πρόσκαιρης εισροής στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έστω και περιορισμένου ύψους κονδυλίων, ώστε το Ίδρυμα να ανασάνει προσωρινά και οι υποχρεώσεις του κράτους. να μετατοπισθούν προς το μέλλον, εμφανίζοντας πλασματική εικόνα των ελλειμμάτων του Δημοσίου».
Ρύθμιση οφειλόμενων εισφορών προς το ΕΤΕΑΜ
Όπως επισημάνθηκε στη συνέντευξη Τύπου, η κείμενη νομοθεσία (άρθρο 61 Ν. 2676/1999) προβλέπει τη λειτουργία παγίου συστήματος ρύθμισης των οφειλόμενων ασφαλιστικών εισφορών προς τα επικουρικά ταμεία. Με βάση την θεσπισμένη διαδικασία και τα προβλεπόμενα όρια διευθέτησης των οφειλών, είναι δυνατή η παροχή διευκολύνσεων τμηματικής εξόφλησης των εισφορών με 36 κατ’ ανώτατο όριο μηνιαίες δόσεις.
Όμως όπως τονίστηκε, με το άρθρο 28 του κατατεθέντος νομοσχεδίου, ανατρέπεται και το πάγιο σύστημα του άρθρου 61 του Ν. 2676/1999 για τα επικουρικά ταμεία και παρέχονται νέες πολύ διογκωμένες διευκολύνσεις και προς τους οφειλέτες των επικουρικών ταμείων.
Όσο για την Αναδιάρθρωση των κλάδων του ΤΣΜΕΔΕ η ΓΣΕΕ υπογράμμισε την απουσία αναλογιστικής μελέτης.
πιχορήγηση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (άρθρο 4 Ν. 3029/2002)
Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, στον προϋπολογισμό του 2007 αποτυπώνεται η υστέρηση της επιχορήγησης προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, σε σχέση με τη νομοθετημένη (άρθρο 4 παρ. 1α Ν.3029/2002) υποχρέωση (1% ΑΕΠ σε μέσα επίπεδα), δεδομένου ότι η σχετική δαπάνη υπολείπεται κατά 290 εκατ. ευρώ για το 2007. Όπως υπογραμμίστηκε, για να τηρηθεί η νομοθετική υποχρέωση το 2008, θα πρέπει να καταβληθούν στο ΙΚΑ 3,36 δισ. ευρώ, ποσό που θα αντιστοιχεί στο 1,49% του εκτιμούμενου ΑΕΠ για το 2008.
Όπως επίσης επισημάνθηκε, παρά τη ρητή υποχρέωση του κράτους να συμμετέχει, με βάση το άρθρο 35 του Ν. 2084/1992, στην ενίσχυση του Κλάδου Ασθένειας, με ποσοστό 3,80 %, επί της μισθοδοσίας των ασφαλιζομένων από 1.1.1993, στον Πίνακα των εσόδων του Ιδρύματος και υπό τον Κωδικό 09.10.2141 (συμμετοχή του κράτους) αναγράφεται μηδενική, αναμενόμενη είσπραξη για το 2007.
Σύμφωνα με τη ΓΣΕΕ, αν το κράτος κατέβαλε τις υποχρεώσεις του, ο Κλάδος Ασθένειας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ θα ήταν πλεονασματικός, ενώ, λόγω, ακριβώς, της συμπεριφοράς του κράτους, ο Κλάδος εμφανίζεται ελλειμματικός.
Τέλος η ΓΣΕΕ αμφισβήτησε τα στοιχεία του Προϋπολογισμού 2207 του Ιδρύματος που παρουσίασε ο υπουργός Απασχόλησης (είχε κάνει λογο για οργανικό πλεόνασμα 129 εκ. ευρώ και τελικό πλεόνασμα 40 εκατ. ευρώ μετά τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος) λέγοντας ότι τα στοιχεία αυτά δεν είναι ακριβή και υποστηρίζοντας ότι ο προϋπολογισμός είναι «εντόνως ελλειμματικός».