Από την έντυπη έκδοση
Το τέλος της εποχής του πετρελαίου προβλέπει μακροπρόθεσμα το ΔΝΤ, εξαιτίας της επανάστασης που φέρνουν νέες τεχνολογίες, όπως η ηλεκτροκίνηση στις μεταφορές.
Στο εγγύς μέλλον, όμως, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) εκτιμά ότι η παγκόσμια πετρελαϊκή ζήτηση φέτος θα υπερβεί τις προσδοκίες, οδηγώντας σε συρρίκνωση του πλεονάσματος στις διεθνείς αγορές αργού.
Η ζήτηση αυξήθηκε κατά 2,4% ή 2,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως στο δεύτερο τρίμηνο, γεγονός που οδήγησε την ΙΕΑ στην προς τα πάνω αναθεώρηση των εκτιμήσεών της για τους ρυθμούς αύξησης της ζήτησης το 2017 στο 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως ή 1,7%. Για το 2018 αναμένει αύξηση της ζήτησης κατά 1,4 εκατ. βαρέλια ή 1,4%, κυρίως χάρη στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Από την άλλη πλευρά, σε άρθρο που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΔΝΤ γίνεται λόγος για επανάσταση στις μεταφορές, η οποία θα μπορούσε να αλλάξει εντελώς την αγορά πετρελαίου τις ερχόμενες δεκαετίες. Στο άρθρο με τίτλο: «Τέλος της εποχής πετρελαίου: Όχι αν, αλλά πότε», επισημαίνεται ότι «όταν οι τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν ξαφνικά στο μισό από τα 100 δολάρια και πλέον το βαρέλι το 2014, η μελέτη μας στο ΔΝΤ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι παράγοντες από την πλευρά της προσφοράς, όπως η εμφάνιση του σχιστολιθικού (πετρελαίου) και νέων τεχνολογιών θα αποτελούσαν μία βασική δύναμη που θα διατηρούσε τις τιμές του πετρελαίου «χαμηλότερα για μεγαλύτερο διάστημα», αναφέρουν οι συντάκτες του άρθρου, προσθέτοντας: «Οι πιο πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι άλλες νέες τεχνολογίες, όπως η διάδοση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και της παραγωγής ηλιακής ενέργειας, θα μπορούσαν να επηρεάσουν πιο έντονα την αγορά πετρελαίου και τη μακροπρόθεσμη ζήτησή του. Όπως είχε πει ο πρώην υπουργός Πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας σεΐχης Ζακί Γιαμανί “η λίθινη εποχή δεν τελείωσε λόγω της έλλειψης λίθων και η εποχή του πετρελαίου θα τελειώσει, αλλά όχι λόγω της έλλειψης πετρελαίου”.
Με την αύξηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και της ανανεώσιμης ενέργειας, ο κόσμος βρίσκεται πιθανόν στο μεταίχμιο μίας επανάστασης στην τεχνολογία των μεταφορών και της ενέργειας, η οποία θα μπορούσε να αλλάξει την αγορά πετρελαίου, όπως είχε αλλάξει την αγορά άνθρακα πριν από εκατό χρόνια. Όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο μπορεί να δει το μερίδιό του στη ζήτηση ενέργειας να βυθίζεται τις επόμενες δεκαετίες».
«Το ερώτημα δεν είναι πιθανόν τόσο το “αν”, όσο το “πότε”», σημειώνουν οι συντάκτες του άρθρου. Οι ίδιοι εκτιμούν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί το 2040 να αντιστοιχούν στο 90% του συνολικού στόλου των αυτοκινήτων στις ανεπτυγμένες οικονομίες και σε πάνω από το 50% στις αναδυόμενες οικονομίες.