Ανεβαίνει η «θερμοκρασία» στην αγορά των κλιματιστικών

Α' εξάμηνο: Κατά 13,4% στα 78 εκατ. ευρώ ενισχύθηκαν οι πωλήσεις σε σύγκριση με την περσινή περίοδο
Τρίτη, 05 Σεπτεμβρίου 2017 12:17
UPD:12:17
Eurokinissi/

Διψήφιο ποσοστό ανόδου προβλέπουν οι αναλυτές για την αγορά κλιματιστικών στο σύνολο του 2017.

Από την έντυπη έκδοση 

Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]

Στην ευνοημένη κατηγορία της αγοράς των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, κυρίως λόγω των καιρικών συνθηκών ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αν και πλέον, όπως λένε οι αναλυτές, δεν αποτελεί εποχικό είδος, συγκαταλέγεται ο κλάδος των κλιματιστικών (οικιακή χρήση). 

Οι οικονομικές επιδόσεις του κλάδου την τελευταία διετία αποτελούν φωτεινή εξαίρεση στην αγορά των ηλεκτρικών ειδών, ωστόσο δεν επαρκούν ως αντίβαρο στην ύφεση που πλήττει το σύνολο αυτής της αγοράς.

Να σημειωθεί πως στη λιανική των κλιματιστικών εκτός του παραδοσιακού καναλιού λιανικής σημαίνοντα ρόλο παίζει και το εξειδικευμένο δίκτυο καταστημάτων κλιματισμού, στο οποίο οι καταναλωτές τα τελευταία χρόνια έχουν δείξει μεγάλη προτίμηση. 

Όπως τονίζουν οι αναλυτές, η καταναλωτική συμπεριφορά απέναντι στην αγορά του κλιματιστικού πλέον έχει αλλάξει. Οι καταναλωτές δείχνουν εμπιστοσύνη στους εξειδικευμένους του χώρου. Παράλληλα προσιτοί για την αγορά κλιματιστικού είναι οι συνεταιρισμοί καταστημάτων ηλεκτρικών ειδών που έχουν μεγάλη διασπορά στην επικράτεια. Από την άλλη πλευρά οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων προσφέρουν καλές τιμές, προσφορές και διαθεσιμότητα προϊόντων.       

Αναλυτικά, σύμφωνα με στοιχεία της GFK, στο εξάμηνο 2017 η αγορά των κλιματιστικών σημείωσε αύξηση κατά 15,6% στα τεμάχια και κατά 13,4% στις αξίες. 

Εάν συμπεριληφθούν και τα εξειδικευμένα καταστήματα η αύξηση ανέρχεται στο 27% σε τεμάχια και στο 24,9% σε αξίες. Στο εξάμηνο συνολικά πουλήθηκαν 140.000 τεμάχια κλιματιστικών, εκ των οποίων 63.000 διατέθηκαν τον Ιούνιο έναντι 60.000 τον περσινό Ιούνιο. 

Η συνολική αξία αυτής της αγοράς στο εξάμηνο σε απόλυτο νούμερο ανήλθε στα 78 εκατ. ευρώ. Το 95%-96% της αγοράς καταλαμβάνουν τα κλιματιστικά τύπου Inverter και τελευταία έχει ξεκινήσει η διείσδυση των λεγόμενων «έξυπνων» κλιματιστικών, κυρίως εκείνων που διαθέτουν ασύρματη τεχνολογία.     

Για τη συνέχεια της χρονιάς οι αναλυτές εκτιμούν ότι η πορεία των κλιματιστικών θα συνεχίσει να είναι ανοδική και εκτιμάται ότι το 2017 η συγκεκριμένη αγορά θα σημειώσει διψήφιο ποσοστό ανόδου. 

Να σημειωθεί πως παρατηρείται μια τάση αντικατάστασης παλαιότερων μηχανημάτων με καινούργια σύγχρονης τεχνολογίας, ενώ η ευρωπαϊκή οδηγία για την εγκατάσταση νέου τύπου ψυκτικού υγρού αναμένεται να ενισχύσει την τάση αντικατάστασης. 
Ορόσημο το 2009

Σύμφωνα με τους αναλυτές της GFK, το κλιματιστικό έπαψε να είναι εποχικό προϊόν το 2009, τότε που η αύξηση της τιμής του πετρελαίου ώθησε τους καταναλωτές σε εναλλακτικά μέσα θέρμανσης, μεταξύ των οποίων και τα κλιματιστικά. Επίσης τότε ήταν και η χρονιά αντικατάστασης των παλιών μηχανημάτων με νέου τύπου inverter μέσω επιδότησης κατά 30% που οδήγησε τη συγκεκριμένη αγορά σε υψηλές αποδόσεις. Ωστόσο, πρόκειται για μία ευμετάβλητη αγορά. Συγκεκριμένα το 2010-2011 σημειώθηκε πτώση. Αντίθετα το 2012 υπήρξε αντιστροφή της τάσης σε θετικό πρόσημο. Έτσι το 2012 σε σχέση με το 2011 σημειώθηκε αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια κατά 23% και σε αξία κατά 34%. Το 2013 σε σχέση με το 2012 η αγορά πέρασε πάλι σε αρνητικό πρόσημο με πτώση σε τεμάχια κατά 30% και σε αξία κατά 30% επίσης. Το 2014 σε σχέση με το 2013 ο κλάδος των κλιματιστικών σημείωσε πτώση σε πωλήσεις τεμαχίων κατά 18% και σε αξία κατά 21%. Το 2015 σε σύγκριση με το 2014 υπήρξε άνοδος στις πωλήσεις τεμαχίων κατά 11% και σε αξία κατά 14%. Το 2016 σε σύγκριση με το 2015 σημειώθηκε επίσης αύξηση πωλήσεων σε τεμάχια κατά 21% και σε αξία κατά 17%. 

Αναφορικά με τις επωνυμίες που ξεχωρίζουν στην αγορά, οι αναλυτές τονίζουν πως έχει αυξηθεί ο ανταγωνισμός και παρατηρείται είσοδος νέων παικτών. Οι επωνυμίες που ξεχωρίζουν στην ελληνική αγορά είναι οι Toyotomi που κατέχει ηγετικό μερίδιο, Fujitsu που εμφανίζει σημάδια κόπωσης, Invertor που έχει κάνει δυναμική είσοδο και στο παραδοσιακό κανάλι διανομής εκτός από το εξειδικευμένο δίκτυο, Gree που είναι και στο παραδοσιακό και στο εξειδικευμένο δίκτυο, Daikin που λάνσαρε πιο προσιτές σειρές κλιματιστικών, Mitsubishi. Πιο αποστασιοποιημένες σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια από την ελληνική αγορά κλιματιστικών δείχνουν οι LG και Samsung.       



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα