Ευοίωνες οι προοπτικές του κλάδου εμφιαλωμένου νερού

Μελέτη της ICAP
Δευτέρα, 20 Νοεμβρίου 2006 11:13

Η στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής σε συνδυασμό με το σύγχρονο τρόπο ζωής, ο οποίος επιβάλλει πολλές φορές την παραμονή εκτός οικίας για αρκετές ώρες στα μέλη των σύγχρονων νοικοκυριών, ευνοεί την κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού και μάλιστα με αυξανόμενη συχνότητα.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κλάδος των εμφιαλωμένων νερών να παρουσιάζει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία έτη, όπως προκύπτει από σχετική κλαδική μελέτη η οποία εκπονήθηκε από τη Διεύθυνση Μελετών Οικονομικού Περιβάλλοντος της ICAP ΑΕ.

Η πορεία του συγκεκριμένου κλάδου εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν, ιδιαίτερα μεταξύ των μηνών Απριλίου και Οκτωβρίου κάθε έτους, κατά τη διάρκεια των οποίων πραγματοποιούνται οι υψηλότερες πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών, καθώς και από την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης. Επιπλέον, η ανεπάρκεια ή οι αμφιβολίες για την ποιότητα του νερού του δικτύου ύδρευσης σε ορισμένες περιοχές της χώρας, ευνοούν τη ζήτηση των εμφιαλωμένων νερών. Παράλληλα, η ζήτηση των συγκεκριμένων προϊόντων εμφανίζει ελαστικότητα ως προς την τιμή, η οποία και αποτελεί κυρίαρχο πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών.

Το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς εμφιαλωμένων νερών ακολούθησε ανοδική πορεία την περίοδο 1996-2005, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 10% (βάσει ποσότητας). Το 2005 η αγορά αυξήθηκε κατά 8,9% σε σχέση με το 2004. Το μεγαλύτερο μερίδιο (70,6%) στην κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών το 2005 κατέλαβε η κατηγορία των φυσικών μεταλλικών νερών και ακολούθησαν με μικρότερα μερίδια οι υπόλοιπες κατηγορίες (επιτραπέζιο νερό: 24,9% και ανθρακούχο νερό: 4,5%).

Ο κλάδος χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό συγκέντρωσης, καθώς ελέγχεται από λίγες επιχειρήσεις, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία έντονου ανταγωνισμού στην αγορά. Οι επιχειρήσεις του κλάδου, θέλοντας να διατηρήσουν και να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά προβαίνουν σε διάφορες ανανεώσεις στη μορφή και εμφάνιση της συσκευασίας των προϊόντων τους, με στόχο την τόνωση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών. Παράλληλα, ιδιαίτερη ανάπτυξη παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια και η αγορά των ψυκτών εμφιαλωμένου νερού, η χρήση των οποίων διευρύνεται σε χώρους εργασίας και δημόσιους χώρους εν γένει. Η εν λόγω αγορά χαρακτηρίζεται ως αναπτυσσόμενη, με αποτέλεσμα ορισμένες εταιρείες του κλάδου να έχουν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους στην εμφιάλωση νερού σε μεγάλες συσκευασίες pet, ενώ νεοϊδρυθείσες εταιρείες έχουν εξειδικευτεί στο συγκεκριμένο τομέα.

Η συνεχής άνοδος της τιμής του πετρελαίου δημιουργεί προβλήματα στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των εμφιαλωμένων νερών, καθώς επηρεάζει τόσο τις τιμές των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται για φιάλες συσκευασίας των εμφιαλωμένων νερών, όσο και το κόστος της μεταφοράς των προϊόντων τους σε όλη την Ελλάδα. Η οποιαδήποτε επιβάρυνση του κόστους παραγωγής και (κατ’ επέκταση) των τιμών των προϊόντων αποτελεί σημαντικό πρόβλημα στον κλάδο, ο οποίος χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό. Θέματα διαφοράς τιμών έχουν μεγάλη σημασία για τις εταιρείες του κλάδου, καθώς το νερό θεωρείται σε γενικές γραμμές ομοιογενές προϊόν, με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να προσανατολίζεται κυρίως στην τιμή πώλησης του προϊόντος.

Η στροφή των καταναλωτών σε έναν πιο υγιεινό τρόπο διατροφής, όπως έχει προαναφερθεί, αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τον εξεταζόμενο κλάδο, δεδομένου ότι μετατοπίζει τη ζήτηση από τα αναψυκτικά, προς τα εμφιαλωμένα νερά, τους χυμούς και τα ισοτονικά-ενεργειακά ποτά, με αποτέλεσμα να ενισχύονται οι θετικές προοπτικές εξέλιξης για τον κλάδο των εμφιαλωμένων νερών. Η άνοδος της κατανάλωσης των εμφιαλωμένων νερών αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.

Συγκεκριμένα, για τη διετία 2006-2007, αναμένεται αύξηση του μεγέθους της αγοράς με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης της τάξης του 6%-8% (σε ποσότητα), εφ’ όσον βέβαια επικρατήσουν οι συνήθεις καιρικές συνθήκες τους θερινούς μήνες.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα