Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Η Expert δοκιμάζει εκ νέου τις δυνάμεις της στην ελληνική αγορά μέσω της Εμποροβιομηχανικής ΑΕΒΕ, σε μια δύσκολη συγκυρία, βασιζόμενη στην «κουλτούρα Expert» που, κάθε χρόνο, προσελκύει περισσότερους από 100 εκατομμύρια αγοραστές σε όλη την Ευρώπη. Όπως εξηγεί στη «Ν» ο κ. Κωνσταντίνος Γραμμένος, πρόεδρος της ελληνικής εταιρείας, το restruction σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με κριτήριο τρεις βασικούς άξονες: την οργάνωση ενός υπερσύγχρονου συστήματος διανομής-logistics, τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού κεντρικού συστήματος αγορών και την εφαρμογή ενός λειτουργικού, ενοποιημένου, μηχανογραφικού συστήματος.
«Πιστεύουμε ότι τα τρία αυτά στοιχεία αποτελούν προϋπόθεση για την ταχύτερη και επιτυχέστερη διείσδυση της εταιρείας μας στην αγορά - πάντα με γνώμονα την πλήρη κάλυψη των αναγκών του πελάτη. Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε την ηγετική θέση μας, με τη βοήθεια της μακροπρόθεσμης στρατηγικής της Expert International, που βασίζεται στα 4 Β’s (Back to growth - Buying - Brand - Basics). Επίσης, πάντα σε συνεννόηση με την Expert International εξετάζουμε και πιθανές περιοχές σε γειτονικές χώρες. Πρόκειται, όμως, για μια συζήτηση που βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο και, ως εκ τούτου, στην παρούσα φάση δεν μπορούν να δοθούν περισσότερες λεπτομέρειες».
Προτεραιότητες και πλάνο
Η Εμποροβιομηχανική ξεκίνησε με ένα δίκτυο 14 σημείων πώλησης το οποίο, μέσα στην τριετία 2014-2016, η εταιρεία υπερδιπλασίασε, φτάνοντας τα 32 καταστήματα. Σήμερα, το δίκτυο ανέρχεται σε 33 καταστήματα, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γεωγραφικών περιοχών. Απασχολεί συνολικά 127 επαγγελματίες, καταλαμβάνοντας έκταση 18.250 τ.μ. Κεντρικός στόχος της στρατηγικής της εταιρείας είναι η σχεδόν πλήρης πληθυσμιακή κάλυψη του ελλαδικού χώρου μέσω του συστήματος της δικαιόχρησης (franchising). Συγκεκριμένα, για το 2017 το πλάνο προβλέπει την λειτουργία 5 νέων σημείων ενώ στόχος είναι, μέχρι το τέλος του 2018, τα σημεία πώλησης με το σήμα Expert να φτάσουν τα 45.
Κωνσταντίνος Γραμμένος, πρόεδρος της Expert Ελλάδας: Θεωρούμε ζωτικής σημασίας τη λειτουργική αποτελεσματικότη-τα, τις συνέργειες και τις μειώσεις κόστους.
«Η ανάπτυξη της εταιρείας μας σχεδιάζεται με στόχο την κάλυψη γεωγραφικών περιοχών που δεν γειτνιάζουν με υφιστάμενες επιχειρήσεις-μέλη μας. Η έμφασή μας είναι, κυρίως, στη Βόρεια Ελλάδα όπου η Expert έχει μικρή παρουσία μέχρι σήμερα» τονίζει ο κ. Γραμμένος. Και προσδιορίζει τις κύριες προτεραιότητες για την τριετία 2017 - 2019 στη διατήρηση της χρηματοοικονομικής ευρωστίας της εταιρείας, στην καθιέρωση της Expert στη συνείδηση των καταναλωτών, στη στροφή από το λειτουργικό και διαχειριστικό marketing σε relationship marketing, στον επανασχεδιασμό του μίγματος των προϊόντων, με επίκεντρο τον κλάδο πληροφορικής και τηλεφωνίας, στην αξιοποίηση των τάσεων της αγοράς. Παράλληλα επιδίωξη είναι η αύξηση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα, η βελτίωση του μέσου όρου απόδειξης, η αύξηση πωλήσεων εκτεταμένης εγγύησης, η αύξηση πωλήσεων μέσω του ηλεκτρονικού καταστήματός της. «Θεωρούμε ζωτικής σημασίας τη λειτουργική αποτελεσματικότητα, τις συνέργειες και τις μειώσεις κόστους, ώστε να είμαστε ανταγωνιστικά αποτελεσματικοί, στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης και του μειωμένου επιπέδου τιμών» επισημαίνει ο κ. Γραμμένος.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της Expert Ελλάδος για το 2016 δείχνουν ότι οι συνολικές πωλήσεις των καταστημάτων της ξεπέρασαν τα 19 εκατ. ευρώ, διατηρώντας μια θετική τάση της τάξης του 14%. Επίσης, στο τρίτο έτος λειτουργίας της, η Expert πέτυχε 10% μερίδιο αγοράς του συνολικού τζίρου των buying groups. Αντίστοιχα και οι πρώτοι πέντε μήνες του 2017 ξεκίνησαν θετικά, με αύξηση 4,5% έναντι του 2016, τη στιγμή που κατά το ίδιο χρονικό διάστημα ο τζίρος του κλάδου έκλεισε με απώλειες της τάξης του 2,3%.
Τάσεις αγοράς
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Expert Ελλάδας Κωνσταντίνο Γραμμένο, από τον Σεπτέμβριο του 2016 διακρίνουμε μία καταναλωτική «κόπωση», η οποία οφείλεται στις φορολογικές επιβαρύνσεις, το διαρκώς πιεσμένο εισόδημα και την αβεβαιότητα. Όλα αυτά έχουν επηρεάσει την αγορά, που βρίσκεται σήμερα σε μια «εκπτωτική» ατραπό χωρίς, ωστόσο, αντίστοιχα θεαματικά αποτελέσματα στην άνοδο της κατανάλωσης.
Ο κλάδος από το 2007 βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Μπορεί, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η πορεία της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών να έχει σταθεροποιηθεί τα δύο τελευταία χρόνια, όμως η υποχώρηση από το 2007 έως σήμερα είναι της τάξης του 45% - ποσοστό εξουθενωτικό για τις επιχειρήσεις. Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή ο κλάδος παρουσιάζει τζίρο 1,4 δισ. (1,9 δισ. εάν συμπεριληφθεί η κινητή τηλεφωνία) έναντι 3,2 δισ., εννέα χρόνια πριν. Πάντως, η κατηγορία που παρουσιάζει τη συνεπέστερη ανάπτυξη είναι οι οικιακές συσκευές. Όλα δείχνουν πως τα «λευκά» έκαναν τον πτωτικό κύκλο τους λόγω κρίσης και τώρα ανακάμπτουν.