Την επιβολή προστίμου - ρεκόρ, ύψους 2,42 δισ. ευρώ, στην Alphabet, μητρική εταιρεία της Google, ανακοίνωσε η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε., λόγω της κατάχρησης της δεσπόζουσας θέσης στην αγορά των μηχανών αναζήτησης.
Οι Βρυξέλλες διέταξαν τον τεχνολογικό «κολοσσό» να σταματήσει τις παράνομες πρακτικές εντός των επόμενων 90 ημερών, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα κληθεί να αποπληρώσει πρόστιμο, το οποίο ισούται με το 5% του παγκόσμιου τζίρου του.
Η απόφαση της Κομισιόν, η οποία συνιστά αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας, αφορά τη χειραγώγηση των αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησης, με συνέπεια την ευνοϊκή μεταχείριση της υπηρεσίας αγορών της Google έναντι των έτερων εταιρειών.
Πιο συγκεκριμένα:
- Η Google παρείχε συστηματικά περίοπτη θέση στη δική της υπηρεσία σύγκρισης τιμών: όταν ένας καταναλωτής υποβάλλει αίτημα αναζήτησης στη μηχανή αναζήτησης της Google, αναφορικά με το οποίο η υπηρεσία σύγκρισης τιμών της Google επιθυμεί να εμφανίσει αποτελέσματα, αυτά εμφανίζονται στην πρώτη σειρά των αποτελεσμάτων αναζήτησης ή κοντά σε αυτή.
- Η Google υποβίβαζε τις ανταγωνιστικές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών στα αποτελέσματα έρευνας που εμφάνιζε: οι ανταγωνιστικές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών εμφανίζονται στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google βάσει των αλγόριθμων γενικής αναζήτησης της Google. Η Google συμπεριέλαβε σειρά κριτηρίων στους εν λόγω αλγόριθμους και, ως εκ τούτου, οι ανταγωνιστικές υπηρεσίες σύγκρισης τιμών υποβιβάζονται. Βάσει στοιχείων καταδεικνύεται ότι, ακόμη και η ανταγωνιστική υπηρεσία με την πλέον υψηλή κατάταξη, εμφανίζεται κατά μέσο όρο μόνο στην τέταρτη σελίδα των αποτελεσμάτων γενικής αναζήτησης της Google, ενώ άλλες εμφανίζονται ακόμη πιο κάτω.
Ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Ε.Ε., η εταιρεία τύγχανε επί σειρά ετών της πρόσβασης σε μεγαλύτερη «γκάμα» πελατών, ενισχύοντας τις πωλήσεις και την εταιρική της ανάπτυξη.
«Αυτό που έκανε η Google είναι παράνομο, με βάση τους κανόνες της Ε.Ε., καθώς αρνήθηκε στις υπόλοιπες εταιρείες να έχουν την ευκαιρία να την ανταγωνιστούν» σχολίασε η Επίτροπος Ανταγωνισμού, Μάργκαρετ Βεστάγκερ.
«Επίσης, αρνήθηκε στους Ευρωπαίους καταναλωτές να έχουν πρόσβαση σε μία πληθώρα επιλογών, ώστε να τύχουν των ωφελειών της τεχνολογικής καινοτομίας» έσπευσε να προσθέσει.
Η έρευνα των ευρωπαϊκών αρχών ξεκίνησε το 2010, μετά τις καταγγελίες διάφορων ανταγωνιστριών εταιρειών, όπως η Yelp, η TripAdvisor, η Foundem, η News Corp κ.α.
Το πρόστιμο των 2,42 δισ. ευρώ είναι το μεγαλύτερο στην ιστορία της Ε.Ε., καθώς υπερέβη το αντίστοιχο στην αμερικανική Intel, ύψους 1,06 δισ. ευρώ, το οποίο είχε υποβληθεί το 2009.
Σε μία πρώτη αντίδραση, η Alphabet εξέφρασε τη διαφωνία της για το αποτέλεσμα της έρευνας της Ε.Ε., δηλώνοντας πως εξετάζει την επιλογή της έφεσης.
Η ακριβής δήλωση του Κεντ Γουόλκερ, αντιπροέδρου της Google:
«Όταν κάνετε αγορές μέσω του διαδικτύου θέλετε να βρίσκετε τα προϊόντα που ψάχνετε γρήγορα και εύκολα. Και οι διαφημιζόμενοι θέλουν επίσης να προωθήσουν τα ίδια αυτά προϊόντα. Για τον λόγο αυτό, η Google εμφανίζει διαφημίσεις αγορών, συνδέοντας τους χρήστες μας με χιλιάδες διαφημιζόμενους, μεγάλους ή μικρούς, με τρόπους που να είναι χρήσιμοι για όλους.
»Με σεβασμό στις θέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαφωνούμε με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν σήμερα. Θα εξετάσουμε λεπτομερώς την απόφασή της Επιτροπής καθώς σκεφτόμαστε να προχωρήσουμε σε προσφυγή και ανυπομονούμε να συνεχίσουμε να κάνουμε σαφείς τις θέσεις μας».
Άλλες περιπτώσεις στις οποίες εμπλέκεται η Google
Η Κομισιόν έχει ήδη καταλήξει στο προκαταρκτικό συμπέρασμα ότι η Google έχει διαπράξει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε άλλες δύο περιπτώσεις, οι οποίες αποτελούν ακόμη αντικείμενο έρευνας.
- το λειτουργικό σύστημα Android, για το οποίο η Επιτροπή εκφράζει την ανησυχία ότι η Google απέκλεισε τις δυνατότητες επιλογής και καινοτομίας όσον αφορά σειρά από κινητές εφαρμογές και υπηρεσίες ακολουθώντας συνολική στρατηγική στις κινητές συσκευές για να προστατεύσει και να επεκτείνει τη δεσπόζουσα θέση της στην γενική αναζήτηση στο διαδίκτυο, και
- το πρόγραμμα AdSense, για το οποίο η Επιτροπή εκφράζει την ανησυχία ότι η Google μείωσε την επιλογή, εμποδίζοντας ιστότοπους τρίτων μερών να προμηθεύονται διαφημίσεις αναζήτησης από τους ανταγωνιστές της Google.
naftemporiki.gr