Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Στην εισαγωγή νέων κανόνων σχετικά με την ψηφιοποίηση της καταγραφής επιβατών πλοίων, αλλά και τις επιθεωρήσεις οχηματαγωγών ro-ro και ταχύπλοων επιβατηγών πλοίων, συμφώνησαν κατ’ αρχήν το Συμβούλιο (μαλτέζικη προεδρία) και η Ευρωβουλή, ενώ θα ακολουθήσει τώρα η τυπική επικύρωση των κοινοτικών οδηγιών από τα δύο θεσμικά όργανα.
Αναφορικά με την πρώτη οδηγία για την ψηφιοποίηση της καταγραφής των επιβατών πλοίων, ο επιδιωκόμενος στόχος είναι να τίθεται αμέσως στη διάθεση των υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων και άλλες πληροφορίες, σε περίπτωση ατυχήματος.
Με βάση τα σημερινά δεδομένα, μπορεί να χαθεί πολύτιμος χρόνος επειδή τα στοιχεία των επιβατών αποθηκεύονται από τη ναυτιλιακή εταιρεία, ενώ το κέντρο έρευνας και διάσωσης πρέπει να έρθει σε επαφή με τον υπεύθυνο επικοινωνίας της εταιρείας για να έχει πρόσβαση στις πληροφορίες αυτές. Με την ψηφιακή μορφή των πληροφοριών, η πρόσβαση σε αυτές θα είναι άμεση.
Για να διευκολυνθεί η παροχή βοήθειας στα θύματα και τους συγγενείς τους, θα καταγράφεται στα δεδομένα και η ιθαγένεια των επιβατών. Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, οι ναυτιλιακές εταιρείες οφείλουν να καταγράφουν το όνομα, την ημερομηνία γέννησης, το φύλο και -εφόσον ο επιβάτης το επιθυμεί- την ανάγκη παροχής ειδικής βοήθειας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Με τον τρόπο αυτό οι αρχές θα είναι σε θέση να επικοινωνήσουν με τους συγγενείς των επιβατών και τις πρεσβείες των χωρών τους.
Η συμφωνία προβλέπει ότι τα δεδομένα θα αποστέλλονται στην αρμόδια αρχή σε ηλεκτρονική μορφή εντός 15 λεπτών από τον απόπλου. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν δύο μέσα διαβίβασης, υπό ορισμένες προϋποθέσεις: οι εθνικές ενιαίες θυρίδες ή το σύστημα αυτόματης αναγνώρισης.
Τα κράτη-μέλη έχουν περιθώριο δύο ετών από την έναρξη ισχύος της οδηγίας για να ενσωματώσουν τους νέους κανόνες στην εθνική νομοθεσία τους.
Δεύτερη οδηγία
Σχετικά με τη δεύτερη οδηγία η κατ’ αρχήν συμφωνία της μαλτέζικης προεδρίας με την Ευρωβουλή αφορά την απλούστευση αλλά και ενίσχυση του καθεστώτος επιθεωρήσεων των οχηματαγωγών πλοίων ro-ro και των ταχύπλοων επιβατηγών σκαφών.
Οι αναθεωρημένοι κανόνες θα δημιουργήσουν ένα σαφές πλαίσιο επιθεωρήσεων, με αποτέλεσμα την εξάλειψη των αλληλεπικαλύψεων και το κλείσιμο ρυθμιστικών κενών που προκύπτουν από την εφαρμογή διαφορετικών καθεστώτων επιθεωρήσεων από τα κράτη-μέλη.
Το συμφωνηθέν σχέδιο οδηγίας θα μειώσει τον διοικητικό φόρτο για τους πλοιοκτήτες και θα αυξήσει τη διάρκεια εμπορικής εκμετάλλευσης των πλοίων. Ταυτόχρονα, όπως τονίζεται, θα εξορθολογίσει τις προσπάθειες επιθεώρησης από πλευράς των αρχών των κρατών-μελών, εξακολουθώντας να διασφαλίζει παράλληλα υψηλό κοινό επίπεδο ασφαλείας. Τα κράτη-μέλη θα έχουν στη διάθεσή τους 24 μήνες από την έναρξη ισχύος της οδηγίας για να ενσωματώσουν τους νέους κανόνες στη νομοθεσία τους.
Το Συμβούλιο υπ. Μεταφορών
Συμπεράσματα για την παγκόσμια ασφάλεια στη θάλασσα ενέκρινε το Συμβούλιο υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. Στα συμπεράσματα το Συμβούλιο υπογραμμίζει τον ρόλο που διαδραματίζει η Ε.Ε. ως πάροχος παγκόσμιας ασφάλειας στη θάλασσα, στην προαγωγή της πολυμερούς προσέγγισης των θαλασσών και του κράτους δικαίου στη θάλασσα. Ενθαρρύνει επίσης τη συνεχή εφαρμογή της στρατηγικής της Ε.Ε. για την ασφάλεια στη θάλασσα και του συνοδευτικού σχεδίου δράσης. Η βελτίωση της παγκόσμιας ασφάλειας στη θάλασσα είναι ένα από τα πεδία των εργασιών για την εφαρμογή της συνολικής στρατηγικής της Ε.Ε., τονίζεται στα συμπεράσματα.