Αποφάσεις με «επιχειρηματική ευφυΐα»

Συστήματα BI: Πώς επιδρούν στη βελτιστοποίηση των οικονομικών επιδόσεων - Τι δείχνει το παράδειγμα των ICAP - Σφακιανάκη
Δευτέρα, 29 Μαΐου 2017 17:07
Shutterstock

H BI είναι μια ομπρέλα που περιλαμβάνει τις εφαρμογές, την υποδομή, τα εργαλεία και τις βέλτιστες πρακτικές που επιτρέπουν την πρόσβαση και την ανάλυση εταιρικών δεδομένων μετατρέποντάς τα σε χρήσιμες πληροφορίες για τα υψηλόβαθμα στελέχη, ώστε να λαμβάνουν γρήγορα αποφάσεις. Ουσιαστικά πρόκειται για το μέσο που αναδεικνύει τη χρήσιμη πληροφορία μέσα από έναν τεράστιο όγκο δεδομένων.

Από την έντυπη έκδοση

Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]

Τα συστήματα Επιχειρηματικής Ευφυΐας (Business Intelligence - BI) κερδίζουν ολοένα έδαφος και αξιοποιούνται όχι μόνο από μεγάλες αλλά και από μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που τα υιοθετούν για να υποστηρίξουν ένα ευρύ φάσμα επιχειρηματικών αποφάσεων - από επιχειρησιακές μέχρι στρατηγικές.

H BI είναι μια ομπρέλα που περιλαμβάνει τις εφαρμογές, την υποδομή, τα εργαλεία και τις βέλτιστες πρακτικές που επιτρέπουν την πρόσβαση και την ανάλυση εταιρικών δεδομένων μετατρέποντάς τα σε χρήσιμες πληροφορίες για τα υψηλόβαθμα στελέχη, ώστε να λαμβάνουν γρήγορα αποφάσεις. Ουσιαστικά πρόκειται για το μέσο που αναδεικνύει τη χρήσιμη πληροφορία μέσα από έναν τεράστιο όγκο δεδομένων.

Αν και πολλά προϊόντα της αγοράς μπορούν να βοηθήσουν στην εφαρμογή της BI, αυτή δεν είναι ένα προϊόν ή μια τεχνολογία που μπορεί να αγοραστεί και να εγκατασταθεί σε μια επιχείρηση για να επιλύσει προβλήματα. Η ΒΙ συνδυάζει προϊόντα, τεχνολογίες και μεθοδολογίες για να οργανώσει τις βασικές πληροφορίες που η διοίκηση θα πρέπει να αξιοποιήσει προκειμένου να βελτιώσει τα κέρδη και την απόδοση της επιχείρησης.

Η μελέτη της BARC

Σύμφωνα με έρευνα της BARC -εταιρείας με υπερεικοσαετή εξειδίκευση στην επιλογή λογισμικού επιχειρηματικής ευφυΐας-, οι τρεις τάσεις που αναγνωρίζουν οι επαγγελματίες ως τις πιο σημαντικές στη δουλειά τους είναι η ανακάλυψη και απεικόνιση δεδομένων (που βαθμολογήθηκε με 7,2 σε κλίμακα 0-10), η ποιότητα των δεδομένων σε συνδυασμό με τη διαχείρισή τους (6,9) και η self-service Business Intelligence (με 7,1). Η SSBI είναι μια προσέγγιση για την ανάλυση δεδομένων, η οποία επιτρέπει στους επαγγελματίες χρήστες να έχουν πρόσβαση και να εργάζονται με εταιρικά δεδομένα, παρόλο που δεν έχουν υπόβαθρο στη στατιστική ανάλυση, την επιχειρησιακή ευφυΐα (BI) ή την άντληση δεδομένων.

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 2.800 στελεχών, οι απόψεις προμηθευτών, συμβούλων και χρηστών συγκλίνουν σε γενικές γραμμές ως προς τη σημαντικότητα των παραπάνω τάσεων της ΒΙ.

Ειδικότερα, αναφορικά με την ανακάλυψη και απεικόνιση δεδομένων (data discovery/visualization), οι σύμβουλοι θεωρούν ότι είναι η κορυφαία τάση BI (δίνοντάς της σκορ 7,4). Πάροχοι και χρήστες πληροφορικής εμφανίζουν τον ίδιο μέσο όρο βαθμολογίας (7,3) και ακολουθούν οι εταιρικοί χρήστες (6,8). Σε επίπεδο οικονομικών κλάδων, υπηρεσίες και δημόσιος τομέας έχουν δώσει το υψηλότερο σκορ (7,5) στη συγκεκριμένη τάση ΒΙ (ενώ το χαμηλότερο σκορ 6,9 δίνουν οι τηλεπικοινωνίες). Με γεωγραφικά κριτήρια, οι χώρες της Βόρειας Ευρώπης και η Γαλλία δίνουν το υψηλότερο σκορ (8,2), ενώ το χαμηλότερο (6,4) δίνουν οι γερμανόφωνες χώρες.

Αναφορικά με την τάση Self-Service BI, οι σύμβουλοι δίνουν μεγαλύτερη σημασία (7,4), έναντι των παρόχων (7,2), των χρηστών πληροφορικής (7,1) και των εταιρικών χρηστών (6,9). Ενδιαφέρει επίσης περισσότερο τον χρηματοοικονομικό τομέα και τις εταιρείες κοινής ωφέλειας (7,5) και ακολούθως τις υπηρεσίες και το λιανεμπόριο (7,1). Ο τομέας του SSBI κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικός στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης (7,8), ενώ μικρότερη σημασία φαίνεται να έχει για τις χώρες της Νότιας Ευρώπης (6,4).

Κύρια δεδομένα και διαχείριση ποιότητας (master data/data quality management) είναι μια τάση ΒΙ εξαιρετικά σημαντική κυρίως για τους χρήστες πληροφορικής (7,2) και τους συμβούλους (7,0). Ελαφρώς χαμηλότερη αξία δίνουν σε αυτή την τάση εταιρικοί χρήστες (6,9) και πάροχοι (6,1). Πριμοδοτείται κυρίως από τη μεταποιητική βιομηχανία και τις υπηρεσίες (7,2) και λιγότερο από τις τηλεπικοινωνίες (6,5) και την πληροφορική (6,6). Υψηλότερο σκορ δίνουν σε αυτή την τάση χώρες της Βόρειας Ευρώπης (7,8) καθώς και η Γαλλία (7,3).

Η BI και η διαχείριση δεδομένων είναι μεταξύ των πιο σημαντικών θεμάτων που σχετίζονται με το ψηφιακό προφίλ των επιχειρήσεων. Πλέον, με τον ψηφιακό μετασχηματισμό να ανάγεται σε στρατηγική προτεραιότητα, η ανάλυση και η διαχείριση δεδομένων έχουν γίνει ακόμα πιο ζωτικής σημασίας.

Η επιχειρηματική ευφυΐα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών, όπως π.χ. α) στη διαχείριση της αλυσίδας προμηθειών, β) στη διαχείριση κινδύνου, όπου μέσω των ιστορικών στοιχείων, παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας προφίλ ρίσκου, σύμφωνα με το οποίο αξιολογούνται οι πελάτες, γ) στη διαχείριση της παραγωγής, όπου συμβάλλει στη μείωση των χρόνων παραγωγής, συντονίζοντας την όλη διαδικασία με τη ζήτηση, δ) στη βελτίωση των περιθωρίων κέρδους μέσω των σωστών αποφάσεων που είναι σε θέση να λαμβάνει η διοίκηση, όταν έχει άμεσα διαθέσιμες πληροφορίες για τις επιδόσεις υπηρεσιών/προϊόντων, πελατών και γεωγραφικών περιοχών.

Από τη θεωρία στην πράξη

Ενδεικτικό είναι ένα έργο επιχειρηματικής ευφυΐας που υλοποιεί η ICAP Management Consultants για τη Σφακιανάκης ΑΒΕΕ, για την κάλυψη των αναγκών επιχειρηματικής πληροφόρησης των μονάδων του Ομίλου, με τη χρήση των εργαλείων IBM Cognos Analytics και MS SQL Server.

Η ανάγκη σχεδιασμού και παραγωγής εξειδικευμένων αναφορών πωλήσεων για τη δραστηριότητα του Ομίλου Σφακιανάκη προέκυψε αρχικά στις επιχειρησιακές μονάδες της διάθεσης οχημάτων και ανταλλακτικών από την ανάγκη διαμόρφωσης μιας αυτοματοποιημένης και ενοποιημένης πλατφόρμας παρακολούθησης του πλήθους και της αξίας των πωλήσεων, καθώς και των συναλλαγών και του αποθέματος των ποσοτήτων και των αξιών για τη χονδρική και λιανική πώληση των ανταλλακτικών.

Η διαδικασία που ακολουθούνταν μέχρι την ανάπτυξη της εν λόγω πλατφόρμας αναφορών απαιτούσε υπηρεσίες υψηλής έντασης εργασίας από τη Διεύθυνση Ανάλυσης του Ομίλου Σφακιανάκη για μεγάλο διάστημα στην αρχή του κάθε μήνα προκειμένου να σχεδιαστούν οι στατικές αναφορές για τη μηνιαία απόδοση των δραστηριοτήτων. Για τη συγκέντρωση των απαιτούμενων πληροφοριών και τη δημιουργία των αναφορών, γινόταν χρήση πολλών πληροφοριακών συστημάτων. Η διεύθυνση έκρινε αναγκαία τη διαμόρφωση ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος μέσω εργαλείων από την ICAP Management Consultants.

Αρχικά, η ομάδα Συμβούλων της ICAP, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πληροφορικής, το Τμήμα Πωλήσεων και Ανταλλακτικών του Ομίλου Σφακιανάκη, αποτύπωσε τις ανάγκες σε αναφορές και χαρτογράφησε τη διαθέσιμη πληροφορία στις βάσεις δεδομένων της εταιρείας. Στη συνέχεια ξεκίνησε η διαμόρφωση της απαραίτητης υποδομής στα πληροφοριακά συστήματα. Το επόμενο στάδιο του έργου περιελάμβανε τη διαμόρφωση των Αναφορών και του κατάλληλου Προτύπου Περιβάλλοντος Εργασίας (user interface). Η ανάρτηση όλων των αναφορών στο ΙΒΜ Cognos Analytics επιτρέπει πλέον την άμεση και αυτοματοποιημένη διάχυση της πληροφορίας σε όλους τους εξουσιοδοτημένους χρήστες.

Επιπλέον των αναφορών, δημιουργήθηκαν για κάθε μία από τις επιχειρηματικές μονάδες και dashboards με πληροφορίες σε πιο γενικό και υψηλό επίπεδο ανάλυσης για την παρακολούθησή τους από τα μέλη της Ανώτερης Διοίκησης του Ομίλου. Αυτές οι συνοπτικές αναφορές αναρτήθηκαν στο κεντρικό Server και έχουν παραμετροποιηθεί ώστε να μπορούν να είναι προσβάσιμες και από έξυπνες φορητές συσκευές (tablets, κινητά).

Ο διευθυντής Πληροφορικής του ομίλου Δημήτρης Βλάχος

Έχοντας ολοκληρώσει με επιτυχία τα δύο πρώτα στάδια του έργου, η ICAP Management Consultants έχει ξεκινήσει την υλοποίηση της αποτύπωσης της επιχειρηματικής δραστηριότητας των πωλήσεων λιανικής και της διαχείρισης των συνεργείων.

Στη Σφακιανάκης ΑΒΕΕ το αποτέλεσμα της εφαρμογής μιας ολοκληρωμένης λύσης Business Integration οδήγησε:

* Στη βελτίωση της παραγωγικότητας των χρηστών και την αύξηση της απόδοσής τους

* Στην παροχή σημαντικής υποστήριξης προς τους χρήστες

* Στην αυτοματοποιημένη άντληση με τους ίδιους κανόνες και δείκτες πολλών συνδυαστικών αναφορών

* Στη δημιουργία ενός κοινού σημείου αναφοράς και συνέπειας της πληροφορίας δίνοντας ενιαία εκδοχή (εικόνα) της (τρέχουσας κατάστασης) αλήθειας προς όλους

* Στη δυνατότητα εύκολης και φιλικής πρόσβασης στην πληροφόρηση, από έξυπνες - φορητές συσκευές.

Ορθή - έγκαιρη πληροφόρηση

«O όμιλος εταιρειών Σφακιανάκη υλοποιεί τα τελευταία χρόνια ένα πρόγραμμα αναβάθμισης των πληροφοριακών συστημάτων που υποστηρίζουν τις επιχειρηματικές μονάδες. Τo έργο επιχειρηματικής ευφυΐας που υλοποιούμε με την ICAP διασφαλίζει την παροχή ορθής και έγκαιρης πληροφόρησης βοηθώντας στην αξιοποίηση των ευκαιριών που εμφανίζονται και τον έγκαιρο εντοπισμό πιθανών προβλημάτων» δήλωσε ο διευθυντής Πληροφορικής του ομίλου Δημήτρης Βλάχος.

Ο κ. Γιάννης Λέκος, Director Management Consultants της ICAP Advisory.

Ασφάλεια και ακρίβεια

«Στην ICAP Advisory έχουμε στόχο να δίνουμε στους πελάτες μας λύσεις για να εκμεταλλευτούν με ασφάλεια και ακρίβεια τα δεδομένα που είναι διάσπαρτα στα συστήματά τους ώστε να λαμβάνουν αποφάσεις βασισμένες στη γνώση και την αξία, που είναι κρυμμένες σε αυτά» δήλωσε ο κ. Γιάννης Λέκος, Director Management Consultants της ICAP Advisory.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα