Γιώργος Στασινός: Επενδύσεις με εμπροσθοβαρή χρήση 4 δισ. του Πράσινου Ταμείου

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ μιλάει στη «Ν»
Δευτέρα, 15 Μαΐου 2017 12:24
UPD:12:24

O επικεφαλής του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός

Από την έντυπη έκδοση 

Στην Τέτη Ηγουμενίδη
 [email protected]

Στην πρώτη του συνέντευξη έπειτα από την εκλογή του, για δεύτερη φορά, ως επικεφαλής του ΤΕΕ, ο κ. Στασινός σημειώνει ότι τα κεφάλαια του Πράσινου Ταμείου θα μπορούσαν να αποτελέσουν εγγύηση και να χρησιμοποιηθούν νωρίτερα για την υλοποίηση αναγκαίων έργων που θα δώσουν εργασία σε χιλιάδες ανέργους και τονίζει χαρακτηριστικά: «Λύσεις υπάρχουν, αρκεί να ανοίξει ο δρόμος για την πραγματοποίηση επενδύσεων».

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ θεωρεί επίσης αναγκαίο να δοθούν φορολογικά κίνητρα για νέες επενδύσεις και δημιουργία θέσεων εργασίας, ενώ προτείνει τη δημιουργία Ειδικών Αναπτυξιακών Ζωνών, επισημαίνοντας: «Όσοι εμποδίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων δεν στρέφονται κατά των επιχειρηματιών αλλά κατά των ανέργων».

Με την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων και σε συνδυασμό με την ανάγκη για θέσεις εργασίας θεωρείται αναγκαίος ένας νέος σχεδιασμός για έργα υποδομής. Βρίσκονται, κατά τη γνώμη σας, σε εξέλιξη σχετικές διεργασίες;

«Κατ’ αρχήν δεν έχουν ολοκληρωθεί πλήρως οι οδικοί άξονες. Υπάρχουν ακόμη τμήματα που πρέπει να παραδοθούν. Δυστυχώς, όμως, το 2017 η απαίτηση για κόψιμο της κορδέλας παραμένει σημαντικότερη από το να παραδοθούν σωστά τα έργα… Υπάρχουν έργα που είναι απαραίτητα και ακόμη δεν έχουν δρομολογηθεί, όπως για παράδειγμα ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), επεκτάσεις του μετρό, επεκτάσεις της Αττικής Οδού και άλλα. Απαντώντας στο ερώτημά σας θα σας έλεγα ότι, δυστυχώς, δεν φαίνεται να προετοιμαζόμαστε σαν κράτος, με αποτέλεσμα οι τεχνικές εταιρείες, μεγάλες και μικρές, να αντιμετωπίσουν στο άμεσο μέλλον προβλήματα βιωσιμότητας. Το σημαντικότερο όμως ζήτημα είναι η χρηματοδότηση των έργων».

Ακούμε συχνά για πόρους ή χρηματοδοτικά εργαλεία πέρα από το ΕΣΠΑ.

Χωρίς τον ιδιωτικό τομέα αληθινή ανάπτυξη δεν πρόκειται να έρθει ποτέ. Θα πρέπει επομένως να δοθούν φορολογικά κίνητρα για νέες επενδύσεις και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

«Πλέον δεν υπάρχουν χρήματα όπως τα προηγούμενα χρόνια από τις δημόσιες επενδύσεις ή το ΕΣΠΑ. Θα χρηματοδοτούνται έργα υποδομών με χαμηλότοκα δάνεια από φορείς, όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μόνο εφόσον μπορούν να είναι βιώσιμα. Υπάρχουν βέβαια και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία με ανάλογη φιλοσοφία, όπως το πακέτο Γιούνκερ. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση θα είναι η ύπαρξη ώριμων μελετών, μεταξύ άλλων βιωσιμότητας. Σαν ΤΕΕ τον τελευταίο χρόνο κάνουμε διαρκώς εκδηλώσεις, αναδεικνύοντας τους νέους τρόπους χρηματοδότησης των έργων. Την Τετάρτη 14 Ιουνίου π.χ. προγραμματίζουμε εκδήλωση σχετικά με το value engineering».

Το πακέτο Γιούνκερ προϋποθέτει τη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ωστόσο στις υποδομές ο ιδιώτης δεν επενδύει αν δεν συμμετέχει και το κράτος.

«Χρηματοδοτικά εργαλεία υπάρχουν, όπως ήδη περιέγραψα και μπορούν να υπάρξουν και νέα. Ένα από αυτά είναι η εμπροσθοβαρής χρησιμοποίηση, με όρους προεξόφλησης, των χρημάτων που υπάρχουν στο Πράσινο Ταμείο -δεσμευμένα, λόγω μνημονίου- για χρηματοδότηση αναγκαίων περιβαλλοντικών έργων. Αναφέρομαι στα έσοδα από την τακτοποίηση των αυθαιρέτων. Όπως υπάρχουν και ιδιωτικοί πόροι στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα. Θα πρέπει όμως να αντιληφθούμε ότι επειδή κανείς ιδιώτης ή φορέας δεν θέλει να χρηματοδοτήσει μια μη βιώσιμη επένδυση, θα πρέπει και η ελληνική Πολιτεία να είναι συνεπής, να σέβεται τις υπογραφές της και να έχει συνέχεια. Χρειάζεται να αντιληφθούμε ότι όσοι εμποδίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων δεν στρέφονται κατά των επιχειρηματιών αλλά κατά των πολιτών που είναι άνεργοι και θα μπορούσαν να εργαστούν».

Πόσα χρήματα είναι δεσμευμένα στο Πράσινο Ταμείο, μπορείτε να γίνετε πιο συγκεκριμένος;

«Βάσει των τελευταίων επίσημων στοιχείων στο τέλος του 2015 ήταν 2,5 δισ. ευρώ, σήμερα εκτιμώ ότι είναι 3 δισ. ευρώ και το 2018 που λήγει η δέσμευσή τους θα έχουν φθάσει τα 4 δισ. ευρώ. Θα μπορούσαν αυτά τα κεφάλαια να αποτελέσουν εγγύηση και να χρησιμοποιηθούν νωρίτερα για την υλοποίηση αναγκαίων έργων που θα δώσουν εργασία σε χιλιάδες ανέργους. Λύσεις υπάρχουν, αρκεί να ανοίξει ο δρόμος για την πραγματοποίηση επενδύσεων».

Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει την εκπόνηση αναπτυξιακού σχεδίου που υποθέτω ότι θα περιλάβει και τα αναγκαία έργα υποδομής.

«Θα πρέπει παράλληλα να θέσει και ένα χρονοδιάγραμμα για την εκπόνησή του, το λέει από τον Ιανουάριο του 2015. Ακούμε για αναπτυξιακό σχέδιο της χώρας, αλλά δεν το βλέπουμε. Κάτι που ξεκινάει χρειάζεται και να τελειώνει».

Ποιοι είναι οι τομείς στους οποίους θα πρέπει να στραφεί ένα σύγχρονο αναπτυξιακό σχέδιο;

«Ζούμε σε εποχή τεράστιων αλλαγών και προκλήσεων. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας και της κοινωνίας είναι η κυρίαρχη πρόκληση, όπως αποτυπώνεται με τον διασυνδεμένο κόσμο, με τις έξυπνες πόλεις, τη νέα βιομηχανική επανάσταση, τη βιοτεχνολογία, μαζί με τα νέα υλικά. Όμως δυστυχώς στη χώρα μας περισσότερο μιλάμε, παρά πράττουμε. Και όλο σχεδιάζουμε, χωρίς πρακτικό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό είμαι επιφυλακτικός κατά πόσο μπορεί η ελληνική Πολιτεία με τις υπάρχουσες δομές να σχεδιάσει άμεσα και αποτελεσματικά. Το μόνο που μπορεί -και πρέπει- να κάνει είναι να αναθέσει σε μία διεπιστημονική ομάδα αξιώσεων να συνθέσει ένα τέτοιο σχέδιο. Και επί των σεναρίων αυτής της ομάδας να λάβει η Πολιτεία τις αποφάσεις της».

Τι ρόλο θα πρέπει να παίξει ο ιδιωτικός τομέας;

«Χωρίς τον ιδιωτικό τομέα αληθινή ανάπτυξη δεν πρόκειται να έρθει ποτέ. Η χρηματοδότηση, όπως προανέφερα, ακόμη και στα λεγόμενα στο παρελθόν δημόσια έργα, θα γίνεται από τον ιδιωτικό τομέα. Επομένως είναι σημαντικό να δημιουργηθούν ελκυστικές συνθήκες από την ελληνική Πολιτεία για να επιθυμεί κάποιος να επενδύσει. Θα πρέπει επομένως να δοθούν φορολογικά κίνητρα για νέες επενδύσεις και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Ανάλογα με τις νέες θέσεις εργασίας θα πρέπει να είναι και τα κίνητρα.

Με τον νόμο Κατρούγκαλου καταργείται ένας ολόκληρος κλάδος. Αν αυτό θέλει η κυβέρνηση, γιατί δεν το λέει καθαρά;

Επίσης θα πρέπει να δημιουργηθούν Ειδικές Αναπτυξιακές Ζώνες με βασικό στόχο τη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας για το ελληνικό έμψυχο δυναμικό. Τέλος, θα πρέπει όλες οι αδειοδοτήσεις οικοδόμησης και λειτουργίας να είναι ηλεκτρονικές, αντιμετωπίζοντας τη γραφειοκρατία και τη διαφθορά. Το TEE ξέρει και μπορεί να υλοποιήσει τέτοιες λύσεις - και η κυβέρνηση το γνωρίζει».

Υπάρχει σημείο ισορροπίας μεταξύ των επενδύσεων και της προστασίας του περιβάλλοντος;

«Για να υπάρξει ισορροπία, όπως λέτε, πρέπει να δεχθώ ότι είναι αντίρροπες τάσεις. Αλλά δεν είναι. Οι επενδύσεις χρειάζονται κανόνες, ιδίως περιβαλλοντικούς. Το κράτος θέτει τους κανόνες και ελέγχει. Αυτά τα αυτονόητα δεν έχουμε καταφέρει στη χώρα μας. Ούτε σύγχρονες χρήσεις γης δεν έχουμε… Και με τις ελλείψεις που υπάρχουν στο έμψυχο δυναμικό του Δημοσίου δεν πρόκειται να τα καταφέρουμε. Γι’ αυτό προτείνω να ανατεθεί ελεγκτικό έργο σε ιδιώτες μηχανικούς και τα στελέχη του Δημοσίου να ελέγχουν τους ελεγκτές».

Όμως, ως ΤΕΕ και μηχανικοί δεν θα έπρεπε εδώ και χρόνια να έχετε δώσει ένα τέλος στην αυθαίρετη δόμηση;

«Μα, αν κάποιος προσπαθεί και παλεύει για να τελειώσει η αυθαίρετη δόμηση σταθερά, επί δεκαετίες, αυτός είναι οι διπλωματούχοι μηχανικοί. Γι’ αυτό το ΤΕΕ επέμενε να λειτουργεί το πληροφοριακό σύστημα, ζητά την ηλεκτρονική ταυτότητα κτηρίου, προωθεί την ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικών αδειών, στηρίζει τους ελεγκτές δόμησης. Γιατί δεν είναι μόνο ότι μέσω των αυθαιρέτων καπηλεύονται άλλοι τη δουλειά του μηχανικού και παραγνωρίζεται η αξία της μελετημένης δόμησης. Είναι και ότι επιβαρύνεται το περιβάλλον και μειώνεται το επίπεδο προστασίας για τον κάθε πολίτη».

Τι είναι για σας η θέση του προέδρου του ΤΕΕ; Σκαλοπάτι για την κάθοδό σας στην κεντρική πολιτική σκηνή;

«Θα είμαι ευθύς και ειλικρινής. Δεν με ενδιαφέρει η κεντρική πολιτική σκηνή. Δεν με ελκύει καθόλου να γίνω βουλευτής ή υπουργός, χωρίς να υποτιμώ καθόλου ούτε τη μία ούτε την άλλη θέση. Τα επόμενα τρία χρόνια θα παραμείνω πρόεδρος του ΤΕΕ και θα προσπαθώ με μεθοδικότητα, εργατικότητα και συνέπεια να συμβάλω στην επίλυση των προβλημάτων των συναδέλφων μου τα οποία γνωρίζω καλά, στην επιβίωση του επαγγέλματος του μηχανικού και προφανώς στην προσπάθεια της πατρίδας να φέρει την αληθινή ανάπτυξη, η οποία είναι προϋπόθεση για να ζήσουν οι μηχανικοί και όλοι οι πολίτες».

Ασφαλιστικές εισφορές για τους μηχανικούς. Δίνετε την εντύπωση πως επέρχεται καταστροφή για τον κλάδο.

«Αυτή τη στιγμή το 80% των μηχανικών που ασκούν ελεύθερο επάγγελμα, από τους συνολικά περίπου 65.000 επαγγελματίες, δεν έχουν ασφαλιστική ενημερότητα, ή με άλλα λόγια δεν μπορούν να δουλέψουν και οι ασφαλιστικές εισφορές είναι ακόμη στο 27%. Ο καθένας μπορεί να φανταστεί τι θα γίνει όταν το 2019 διαμορφωθούν στο 52,3%. Με τον νόμο Κατρούγκαλου καταργείται ένας ολόκληρος κλάδος. Αν αυτό θέλει η κυβέρνηση, γιατί δεν το λέει καθαρά;».



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα