Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τις επιδράσεις από τις αλλαγές στις μεγάλες συμμαχίες στα containerships αναμένει να δει η αγορά, αφού από την 1η Απριλίου οι τρεις μεγάλοι, η 2M (Maersk και MSC) με τη Hyundai, η Ocean Alliance και η The Alliance, αποτελούν τη νέα πραγματικότητα στον τομέα.
Η «προσθήκη» της Hundai Merchant Marine στη 2Μ πήρε το πράσινο φως από τις αμερικανικές αρχές στην αρχή της εβδομάδας. Τα δίκτυα που είχαν στήσει οι παλαιότεροι σχηματισμοί αναμένεται να αντικατασταθούν σταδιακά από τα νεότερα εντός των επόμενων δύο τριών εβδομάδων. Στον αντίποδα το ερώτημα αν η νέα πραγματικότητα θα επηρεάσει αρνητικά ή θετικά τους φορτωτές αλλά και τους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες που ναυλώνουν τα πλοία τους στις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών θα αργήσει να απαντηθεί. Τα τελευταία τρία χρόνια που εντείνονται οι τάσεις συγκέντρωσης στον κλάδο έχει ξεκινήσει ένα debate για τα «απόνερα» αυτών των εξελίξεων.
Από τη μια οι ίδιες οι εταιρείες υποστηρίζουν ότι οι μεγάλες συμμαχίες βοηθούν στην προσπάθεια να μειωθούν τα λειτουργικά τους έξοδα, ώστε να παραμείνουν βιώσιμες μέσα σε ένα πολύ δύσκολο οικονομικό περιβάλλον. Από την άλλη οι shipers δεν χάνουν ευκαιρία να εκφράσουν την ανησυχία τους για το ενδεχόμενο δημιουργίας ολιγοπωλίου στον κλάδο. Μάλιστα κατ’ επανάληψη έχουν καταθέσει αιτήματα κατά των συμμαχιών, πετυχαίνοντας ορισμένες φορές να ανατρέψουν τα σχέδια των liners.
Στους ανεξάρτητους πλοιοκτήτες, τομέας όπου υπάρχει έντονη η ελληνική παρουσία, φαίνεται ότι υπάρχει διχογνωμία. Κάποιοι θεωρούν ότι οι μεγάλες συμμαχίες θα καταστήσουν βιώσιμες τις εταιρείες τακτικών γραμμών άρα και αξιόπιστες στην καταβολή των ναύλων, ενώ όσοι έχουν αντίθετη γνώμη επισημαίνουν ότι ενδεχομένως οι liners να πάρουν το πάνω χέρι στις διαπραγματεύσεις για τα ναυλοσύμφωνα.
Τα services
H Ocean Alliance που αποτελείται από τις CMA CGM, Cosco, Evergreen και OOCL έχουν το πάνω χέρι στα service μεταξύ Άπω Ανατολής και Αμερικής. Το μερίδιό τους φτάνει το 41%, ενώ δεύτερη είναι η The Alliance, με τις Happag Lloyd, YML, NYK, MOL και KL να έχουν το 28%, ενώ η μεγαλύτερη συμμαχία στον κόσμο, η 2M, έχει το 24%. Στις γραμμές αυτές οι δύο μεγάλοι, Maersk και MSC, συνεργάζονται με τη νοτιοκορεατική Hyundai.
Στον μεγαλύτερο διεθνή εμπορικό θαλάσσιο διάδρομο, Άπω Ανατολή - Ευρώπη και Μεσόγειος, η 2M κυριαρχεί χωρίς μάλιστα τη συνδρομή της μεγαλύτερης νοτιοκορεάτικης εταιρείας τακτικών γραμμών. Οι Maersk και MSC συγκεντρώνουν 40% μερίδιο, με την Ocean Alliance να έρχεται δεύτερη με 35%.
Παρά το γεγονός ότι η συμμαχία της Cosco έρχεται δεύτερη στα μερίδια της περιοχής, το λιμάνι του Πειραιά βγαίνει κερδισμένο, αφού εκτός από τα φορτία της συμμαχίας της παίρνει και τα φορτία της The Alliance, που το μερίδιό της φτάνει το 24%.
Οι όμιλοι
Η μεγαλύτερη εταιρεία του κόσμου είναι η Maersk η οποία μαζί με τη Hamburg Sub, που εξαγόρασε πρόσφατα αλλά παραμένει ανεξάρτητη, διαθέτει έναν στόλο 742 πλοίων, χωρητικότητας 3,856 εκατ. teu. Δεύτερη είναι η MSC η οποία διαθέτει 484 πλοία χωρητικότητας 2,82 εκατ. teu. Μαζί με τη Hyundai ελέγχουν το 34,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Δεύτερη μεγαλύτερη συμμαχία είναι η Ocean Alliance, που ιδρύθηκε πρόσφατα μεταξύ της CMA CGM, της Cosco, της Evergreen και της Orient Overseas Lines (OOCL). Οι τέσσερις εταιρείες μαζί διαθέτουν έναν στόλο από 1.010 πλοία και 5,24 εκατ. teu και το μερίδιό τους στην αγορά διαμορφώνεται στο 25,6% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Σημειώνεται ότι μέσα στο 2016 ολοκληρώθηκε και η συγχώνευση των δύο μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Κίνας, της Cosco με την China Shipping Line.
Τρίτος μεγαλύτερος πόλος είναι η The Alliance, με το μερίδιό της να φτάνει το 18%