Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Νέα άνοδο σημείωσε χθες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, φτάνοντας σε νέα υψηλά έτους, με τους οίκους αναλύσεων να αναβαθμίζουν τις προοπτικές των μετοχών ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία bulk carriers. Ο Baltic Dry Index (BDI) έκλεισε χθες στις 1.338 μονάδες, επίπεδα που τελευταία φορά είχε βρεθεί στις 20/11/2014, όταν είχε κλείσει στις 1.332 μονάδες. Ο BDI βρέθηκε σε νέα υψηλά, όχι μόνο για φέτος αλλά για τους τελευταίους 28 μήνες, λόγω της ισχυρής ζήτησης που παρουσιάζεται για πλοία μεταφοράς σιδηρομεταλλεύματος. Η κινεζική αγορά χάλυβα είναι ο πιο σπουδαίος οδηγός για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου και τη σημαντική βελτίωση της ναυλαγοράς ανέφερε η Morgan Stanley σε ανάλυσή της.
Τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος σε μεγάλα λιμάνια της Κίνας αυξήθηκαν για δεύτερη εβδομάδα και έφτασαν τα 132 εκατ. τόνους την περασμένη εβδομάδα, στα υψηλότερα επίπεδα από το 2004, σύμφωνα τη SteelHome.
Η αύξηση των μεταφερόμενων διά θαλάσσης φορτίων σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα προς την Κίνα, λόγω του περιορισμού της κινεζικής παραγωγής, εκτός του ότι ενισχύουν την παραγωγή Αυστραλίας και Βραζιλίας έχουν βοηθήσει και στην αύξηση των ναύλων στη spot αγορά, ωθώντας έτσι και τον δείκτη Baltic Dry Index σε υψηλότερα επίπεδα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ναύλοι στα πλοία της κατηγορίας capes που απασχολούνται κυρίως στη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος έκλεισαν χθες με πάνω από 20.560 δολ. την ημέρα, παρά τη μικρή πτώση που σημείωσαν σε σχέση με την προηγούμενη Τρίτη.
Στις αρχές του έτους ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα εν λόγω πλοία ήταν στα 12.410 δολ., έχει σημειωθεί δηλαδή άνοδος κατά 65,5% περίπου.
Λόγω της ανόδου της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου η Morgan Stanley προχώρησε σε αναβάθμιση των μετοχών σε τρεις ναυτιλιακές εταιρείες εισηγμένες στο αμερικανικό χρηματιστήριο, που διαχειρίζονται στόλους με πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Η Morgan Stanley έκανε αναφορά στις μετοχές των εταιρειών Safe Bulkers, Star Bulk Carriers και Golden Ocean, επισημαίνοντας ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες έχουν νέους σε ηλικία στόλους, κυρίως μεγαλύτερων πλοίων, δηλαδή capsize, χαμηλό λειτουργικό κόστος και δυνατότητα να αξιοποιήσουν την άνοδο των ναύλων και να αρχίσουν να καταβάλουν μερίσματα από το 2018.
Η μετοχή της Safe Bulkers στο μέσο της χθεσινής συνεδρίασης στο αμερικανικό χρηματιστήριο σημείωνε άνοδο κατά 8,96%, στα 2,31 δολ. η μία.
Η μετοχή της Star Bulk carriers σημείωνε άνοδο μόλις 0,77% στα 11,80 δολάρια, ενώ η μετοχή της Golden Ocean ακολουθούσε πτωτική πορεία, καθώς διαπραγματευόταν στα 7,84 δολ., μειωμένη κατά 3,33% σε σύγκριση με το κλείσιμο της προηγούμενης ημέρας.
Οι ναύλοι, αναφέρει η Morgan Stanley, έχουν μείνει 30% πίσω από την άνοδο των τιμών του χάλυβα και μπορεί να οδηγήσουν σε μια θετική δυναμική τον ναυτιλιακό κλάδο, καθώς από τη μια πλευρά υπάρχει αύξηση της ζήτησης και από την άλλη μείωση της προσφοράς σε νεότευκτα πλοία.
Η Morgan Stanley εκτιμά άνοδο της ζήτησης στα επίπεδα του 2,5% ετησίως για τα δύο επόμενα χρόνια. Η αγορά χύδην ξηρού φορτίου έχει αφήσει τα ιστορικά χαμηλά και κατευθύνεται προς την κερδοφορία λόγω της επιβράδυνσης του ρυθμού προσφοράς νέας χωρητικότητας, τις υψηλές τιμές στα βασικά εμπορεύματα και τα υψηλά περιθώρια κέρδους στον χάλυβα και την αυξανόμενη εξάρτηση της βιομηχανίας σιδήρου και χάλυβα της Κίνας από το εισαγόμενο σιδηρομετάλλευμα και την αύξηση των τονομιλίων μεταφερόμενου φορτίου αναφέρει η Morgan Stanley, η οποία βλέπει άνοδο των ναύλων από Αυστραλία στα 8-9 δολ. τον τόνο το 2019 από 6-7 δολ. τον τόνο το 2018. Αυτό σημαίνει ότι ο ημερήσιος ναύλος για τα capes θα είναι στα επίπεδα των 20.000-25.000 δολαρίων.