Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τη «συνταγή» της επιτυχίας για την πορεία της αγοράς των δεξαμενόπλοιων περιέγραψε κατά τη διάρκεια συνεδρίου στο Λονδίνο ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων (Intertanko) Νίκος Τσάκος.
Ο επικεφαλής της ναυτιλιακής εταιρείας Tsakos Energy Navigation, συζητώντας με τους συμμετέχοντες στο forum του International Maritime Industries, υπογράμμισε ότι είναι αισιόδοξος για την αγορά των δεξαμενοπλοίων. Έσπευσε όμως να συμπληρώσει ότι θα πρέπει οι ναυτιλιακές εταιρείες να καταπολεμήσουν την «παρόρμησή» τους να προχωρούν συνέχεια σε νέες παραγγελίες πλοίων.
Σημείωσε χαρακτηριστικά ότι το 70% των επενδύσεων των ανεξάρτητων ναυτιλιακών εταιρειών διαχείρισης δεξαμενόπλοιων έχουν μακροπρόθεσμο χαρακτήρα, γεγονός που στους πλοιοκτήτες προκαλεί διαρκώς ανησυχίες για την κερδοφορία τους.
«Αυτή τη στιγμή η αγορά δείχνει κερδοφόρα, αφού από τη μια έχουμε τις θετικές προβλέψεις για τις εισαγωγές που θα κάνουν Κίνα και Ινδία, ενώ παράλληλα το order book στα δεξαμενόπλοια είναι το χαμηλότερο των τελευταίων ετών», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσάκος.
Όπως αναφέρει το allaboutshipping.co.uk, ο κ. Τσάκος ανέφερε ότι η ζήτηση για πετρέλαιο θα αυξηθεί κατά 1,4% το 2017 σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών. «Η αγορά αναπτύσσεται διαρκώς, αλλά όχι τόσο γρήγορα όσο παλαιότερα» υπογράμμισε, ενώ εξήγησε ότι ο κλάδος χρειάζεται να κρατήσει σε χαμηλά επίπεδα τις προσδοκίες για ανάπτυξη. «Όταν έχουμε αρνητικά ρεκόρ δεκαετίας στα VLCC και στη συνέχεια κέρδη ύψους 300.000 δολαρίων για δύο-τρεις ημέρες, τότε το αποτέλεσμα είναι αρνητικό», τόνισε. Σε slide που παρουσίασε και το οποίο έδειχνε την πορεία της ναυλαγοράς στα VLCC φαίνεται να υπάρχουν τεράστιες διακυμάνσεις στους ναύλους με υψηλά και χαμηλά, με τα δεύτερα να επικρατούν σε ρυθμούς εμφάνισης. Υπάρχουν περίοδοι που οι ναύλοι έφτασαν σε πολύ μεγάλα επίπεδα απόδοσης και στη συνέχεια έπεσαν πολύ χαμηλά. Κατά διαστήματα υπάρχουν σχεδιαγράμματα που αποτυπώνουν τουλάχιστον 10 μεγάλα σκαμπανεβάσματα σε διάστημα δύο - τριών εβδομάδων.
Έδωσε επίσης την εικόνα που επικρατεί σήμερα στις χρηματιστηριακές αγορές για τις ναυτιλιακές εταιρείες, περιγράφοντάς την ως «Black Friday» (ημέρα πολύ υψηλών προσφορών στα καταστήματα).
Όσον αφορά τη στάση που κρατούν οι ίδιοι οι εφοπλιστές απέναντι στην αγορά, η περιγραφή που κάνει ο πρόεδρος της Intertanko αποδεικνύει ότι η ναυτιλία είναι το απόλυτο παράδειγμα ελεύθερης αγοράς. «Όλοι οι πλοιοκτήτες μαζεύονται και σκέφτονται συλλογικά για τα δεξαμενόπλοια, και δεσμεύονται “όχι άλλες παραγγελίες”» ανέφερε ο κ. Τσάκος, για να προσθέσει όμως ότι «αμέσως μετά τρέχουν έξω από το δωμάτιο και κάνουν νέες παραγγελίες, με αποτέλεσμα να ξεκινά άμεσα μια νέα αλυσιδωτή αντίδραση στην αγορά».
«Χρειαζόμαστε μια αγορά που να μας επιτρέψει να σχεδιάσουμε σωστά την ανάπτυξή μας», ανέφερε και εστίασε στη «μόδα» των super eco ships που όλοι έτρεξαν να αγοράσουν. «Trend το οποίο είχε σαν αποτέλεσμα να “καταστραφεί” η αγορά».
Όσον αφορά τα περιβαλλοντικά θέματα και τα πράσινα καύσιμα, εμφανίστηκε σκεπτικός σε σχέση ειδικά με το σύστημα των scrubbers που «καθαρίζει» τους ρύπους. «Δεν είναι αυτός ο τρόπος, η λύση. Χρειαζόμαστε από τις πετρελαϊκές εταιρείες να μας προμηθεύσουν με το σωστό καύσιμο (σ.σ.: χαμηλού θείου)».
Τέλος, σε σχέση με το ενδεχόμενο πολλές χώρες να υιοθετήσουν μέτρα προστατευτισμού απέναντι στο ελεύθερο εμπόριο, τόνισε ότι ευελπιστεί να μην επαληθευτεί το συγκεκριμένο σενάριο.
Η Ένωση
H Διεθνής Ένωση Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Δεξαμενοπλοίων Intertanko ιδρύθηκε στο Όσλο το 1970 και σήμερα τα μέλη της ελέγχουν έννα στόλο από 3.729 πλοία χωρητικότητας 330 εκατ. dwt. Αριθμός που αντιστοιχεί στα 2/3 της παγκόσμιας χωρητικότητας που διαθέτουν οι ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρείες διαχείρισης δεξαμενό-πλοιων. Η Ελλάδα έχει τη μεγαλύτερη εκπροσώπηση με 62 ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες διαχειρίζονται 769 πλοία. Τα τελευταία δύο χρόνια η Ένωση, με πρωτοβουλία του προέδρου της Νίκου Τσάκου, πραγματοποίησε άνοιγμα στον τομέα των πλοίων μεταφοράς αερίου με αποτέλεσμα να ενισχυθεί με περισσότερα μέλη και πλοία.