Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σχεδόν 20% ανέβηκε χθες ο δείκτης της ναυλαγοράς που «μετρά» τους ναύλους στα capes, καθώς από τις 951 μονάδες «πέταξε» στις 1.134 μονάδες (+19,24%). Ο μέσος ημερήσιος ναύλος από τα 7.708 δολ. της Τετάρτης ανήλθε χθες Πέμπτη στα 9.094 δολ., κέρδισε δηλαδή 1.386 δολ. (+17,98%) μέσα σε μία ημέρα.
Την ίδια στιγμή ο οίκος αποτιμήσεων πλοίων Vesselsvalue.com «βλέπει» ορισμένα θετικά σημάδια στις αξίες των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου που δεν είναι ορατά με την πρώτη ματιά, δείγμα, όπως σημειώνει, μίας γενικότερης βελτίωσης της κατάστασης στο χύδην ξηρό φορτίο.
Αναλυτικότερα οι ναύλοι στην κατηγορία των πλοίων capes, που έχουν μεταφορική ικανότητα πάνω από 160.000 dwt παρουσίασαν την τελευταία εβδομάδα εντυπωσιακή βελτίωση ως αποτέλεσμα της μεγάλης ζήτησης πλοίων αυτής της κατηγορίας και μεγέθους για τη μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος από Αυστραλία σε Άπω Ανατολή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο δείκτης των Capes, ο Baltic Capesize Index (BCI) από τις 620 μονάδες την προηγούμενη Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου έκλεισε χθες στις 1.134, σημειώνοντας άνοδο 82,9%, ενώ ο μέσος ημερήσιος ναύλος εκτοξεύτηκε το ίδιο διάστημα από τα 5.247 δολ. στα 9.094 δολ., όπως προαναφέρθηκε σημειώνοντας άνοδο κατά 73,31%. Η άνοδος του BCI ανέβασε σε υψηλότερα επίπεδα και τον βασικό δείκτη της ναυλαγοράς τον Baltic Dry Index (BDI) ο οποίος έκλεισε χθες στις 856 ομάδες, ενώ μία εβδομάδα πριν ήταν στις 710 μονάδες, σημειώνοντας άνοδο 20,56%.
Η ανοδική αντίδραση ήταν ως ένα βαθμό φυσιολογική, καθώς η αγορά είχε πιεστεί και από τις αργίες της κινεζικής πρωτοχρονιάς. «Η αγορά είναι γεμάτη ζωή και πάλι μετά το κινεζικό νέο έτος» δήλωσε ένας μεσίτης στη Σιγκαπούρη στους Lloydlist.
Στο μεταξύ, ο αναλυτής William Bennett του οίκου αποτιμήσεων Vesselsvalue σημειώνει ότι κάτι ενδιαφέρον βρίσκεται σε εξέλιξη στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου. Οι αξίες των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου σταδιακά ανεβαίνουν. Όπως σημειώνει, οι αξίες των bulkers πριν 12 μήνες βρέθηκαν στο ιστορικό χαμηλό και τώρα δίνουν σοβαρές υποσχέσεις για υπεραξίες. Είναι ενδεικτικό ότι η αξία ενός handysize πλοίου ηλικίας πέντε ετών έχει αυξηθεί 40% φέτος σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2016. Η Vesselsvalue φέρνει το παράδειγμα ενός κορεατικού handysize που ναυπηγήθηκε το 2012 και πουλήθηκε το 2016 στα 6,2 εκατ. δολ. Σήμερα, η αξία του πλοίου είναι 12,3 εκατ. δολ. Επίσης σημειώνει ότι το panamax Songa Maru το οποίο ναυπηγήθηκε το 2008 στα ναυπηγεία Tsuneishi Zhoushan, αγοράστηκε από τη Wilmar στα 7,8 εκατ. δολ τον Μάρτιο του 2016 και έξι μήνες αργότερα πουλήθηκε στα 11,3 εκατ. δολ.
Μόνο οι αξίες των capes φαίνεται να είναι ελαφρώς χαμηλότερες ακόμη φέτος απ’ ό,τι πέρυσι σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue για τα πλοία ηλικίας μέχρι πέντε ετών. Αντιθέτως όσα ναυπηγήθηκαν πριν από το 2002 εμφανίζουν σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2016 μία άνοδο της αξίας τους κατά 35%, ενώ η αξία του capes δεκαετίας αυξήθηκε μέσα σε έναν χρόνο κατά 11%.
Επίσης, κέρδη στις αξίες καταγράφει και ο τομέας των Supramax (50.000-60.000 dwt). Η μέση αύξηση των αξιών των πλοίων της συγκεκριμένης κατηγορίας, μέσα σε ένα χρόνο ήταν 31%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόλος των supramax εμφάνισε πολύ μικρή ανάπτυξη. Το 2016 αυξήθηκε μόλις 2,9% όταν το 2012 η αύξηση ήταν 8,2%! Η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης του στόλου μπορεί να αποδοθεί και στην εμφάνιση μιας νέας κατηγορίας πλοίων με περίπου ίδια χαρακτηριστικά των Ultramaxes (63.000 dwt), ο στόλος των οποίων αυξήθηκε κατά 75,8% το 2015, ενώ το 2016 η αύξηση του ήταν πιο μέτρια της τάξης του 35,2%.
Λόγω της ανάπτυξης της κατηγορίας Ultramax η αύξηση της ζήτησης για τα Supramax επιβραδύνθηκε.