Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Παραμένει αισιόδοξος ο στόχος για ανάπτυξη 2,5%

Παρασκευή, 20 Ιανουαρίου 2017 17:05
UPD:17:25
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΓΕΩΡΓΙΑ

Μεταξύ των προκλήσεων, προσδίδει ιδιαίτερη σημασία στον κίνδυνο καθυστέρησης της ολοκλήρωσης της β’ αξιολόγησης, γεγονός που ενισχύει την αβεβαιότητα και τη μεταβλητότητα και καθιστά επισφαλή την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Τους κινδύνους, στους οποίους προσκρούει η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων του 2017, παραθέτει το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, στο πλαίσιο της μηνιαίας έκθεσής του για τις μακροοικονομικές προβλέψεις.

Μεταξύ των προκλήσεων, προσδίδει ιδιαίτερη σημασία στον κίνδυνο καθυστέρησης της ολοκλήρωσης της β’ αξιολόγησης, γεγονός που ενισχύει την αβεβαιότητα και τη μεταβλητότητα και καθιστά επισφαλή την ένταξη της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Άλλωστε, όπως υπενθυμίζει χαρακτηριστικά, η χαμηλή αβεβαιότητα και η ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης είναι βασικές προϋποθέσεις για τη σημαντική αύξηση των επενδύσεων που αναμένεται το 2017, το 2018 και το 2019.

Την ίδια ώρα, ως πηγή κινδύνου χαρακτηρίζει τόσο τις εξελίξεις γύρω από το «μέτωπο» της προσφυγικής κρίσης, όσο και την αντιμετώπιση των «κόκκινων δανείων. Ειδική μνεία κάνει και στην αργή πορεία των ιδιωτικοποιήσεων, όπως και στην παγκόσμια αβεβαιότητα.

Στο πλαίσιο αυτό, το Συμβούλιο εκτιμά ότι παρά τις καλύτερες των αρχικών προβλέψεων επιδόσεις του 2016, οι οποίες αναμένεται να έχουν θετικό αντίκτυπο στο τρέχον έτος, ο στόχος για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,5% παραμένει αρκετά αισιόδοξος.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη, για την υλοποίηση του συγκεκριμένου στόχου, αποτελεί η άμεση ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης.

Όσον αφορά τα επιμέρους μεγέθη της οικονομίας, σχολιάζει τα εξής:

  • Ιδιωτική κατανάλωση: Η μείωση του ρυθμού μεταβολής της ιδιωτικής κατανάλωσης μόνο κατά 0,3% κρίνεται αρκετά αισιόδοξη, λόγω της πίεσης στο εισόδημα από τα φορολογικά μετρά που τέθηκαν σε ισχύ το 2017. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης μπορεί να προέλθει από την άρση της αβεβαιότητας και την διοχέτευση των αποταμιεύσεων προς την οικονομία με έμφαση στην ιδιωτική κατανάλωση.
  • Δημόσια κατανάλωση: Η εκτίμηση για την μείωση του ρυθμού μεταβολής της δημόσιας κατανάλωσης κατά 0,4% (από -0,3% σε -0,7%) σε σχέση με τις προβλέψεις του 2016 κρίνεται ως ρεαλιστική - στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής.
  • Συνολικές επενδύσεις: Υπάρχουν προϋποθέσεις για την αύξηση των επενδύσεων που στηρίζονται στην αναστροφή του οικονομικού κλίματος. Να σημειωθεί ότι η καθυστέρηση ολοκλήρωσης της δεύτερης αξιολόγησης θέτει σε κίνδυνο τις παραπάνω προβλέψεις.
  • Εισαγωγές και εξαγωγές: Αναθεώρηση προς τα πάνω των προβλέψεων για τις εισαγωγές - εξαγωγές θεωρείται εύλογη λόγω της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού. Η Ελλάδα θεωρείται ασφαλής τουριστικός προορισμός σε σχέση με γειτονικές χώρες. Η αναστροφή του οικονομικού κλίματος θα ενισχύσει τις εισαγωγές.
  • Εναρμονισμένος ΔΤΚ και ανεργία: Ο Εναρμονισμένος ΔΤΚ λόγω των προσθέτων φορολογικών μέτρων θα παρουσιάσει αύξηση κατά 0,7% σε σχέση με τις προβλέψεις του Οκτωβρίου 2016. Η ανεργία παραμένει σταθερά πολύ υψηλή έως το 2019.

naftemporiki.gr



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα