Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Σιδηροδρομική άδεια παίρνει η ΓΑΙΑΟΣΕ, νέα εταιρεία σιδηροδρόμων, μια ημέρα μετά την εξαγορά της ελληνικής εταιρείας σιδηροδρομικών μεταφορών TΡΑΙΝΟΣΕ από τον Οργανισμό Ιταλικών Κρατικών Σιδηροδρόμων FS.
Στελέχη της ΓΑΙΑΟΣΕ χαρακτηρίζουν την κίνηση αυτή ως εναλλακτική λύση, τονίζοντας ότι δεν θα ανταγωνιστούν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ωστόσο οφείλει το ελληνικό Δημόσιο, αναφέρουν χαρακτηριστικά, να έχει μια σιδηροδρομική άδεια στην κατοχή του για κάθε ενδεχόμενο, σημειώνοντας ότι η εταιρεία, δηλαδή το Δημόσιο, διαθέτει αρκετό τροχαίο υλικό.
Επισημαίνεται ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ο κύριος σιδηροδρομικός φορέας στην Ελλάδα και παρέχει υπηρεσίες μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών σε προαστιακό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένων υπηρεσιών υλικοτεχνικής υποδομής (Logistics). Το 2015 μετέφερε 16 εκατομμύρια άτομα, με 130 εκατομμύρια ευρώ έσοδα και κέρδη ύψους 2,7 εκατ. ευρώ, απολαμβάνοντας από το 2013 οικονομική ισορροπία. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει 670 υπαλλήλους, περίπου 1.160 ηλεκτράμαξες και συρμούς σε leasing και θέτει σε κυκλοφορία περίπου 300 τρένα ημερησίως. Η κύρια γραμμή της είναι η Αθήνα - Θεσσαλονίκη.
Τα τρένα της ΓΑΙΑΟΣΕ
Από την πλευρά της η ΓΑΙΑΟΣΕ, ως διαχειριστής και επικαρπωτής του τροχαίου υλικού του ελληνικού Δημοσίου, έχει υπό την εποπτεία της 3.800 συρμούς (μηχανές και βαγόνια), για τα οποία έχει γίνει ταυτοποίηση και τεχνική - ποιοτική αξιολόγηση. Από αυτά, τα 1.160 είναι μισθωμένα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ τα υπόλοιπα είναι σε ακινησία. Σύμφωνα με τα σχέδια της διοίκησης της ΓΑΙΑΟΣΕ, το 50%-60% των μακράς ακινησίας θα πάει για σκραπ. Πρόκειται συγκεκριμένα να ομαδοποιήσει το τροχαίο υλικό, το οποίο θα φυλάσσεται με πιο σύγχρονες μεθόδους.
Μάλιστα αναμένεται να προσλάβει σύμβουλο, ο οποίος θα γνωστοποιήσει τους βέλτιστους τρόπους διαχείρισής του με τον κατάλληλο προγραμματισμό.
Μισθώσεις
Στη λογική της διοίκησης της εταιρείας είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη προετοιμασία, δεδομένου ότι το σιδηροδρομικό περιβάλλον αλλάζει με την ολοκλήρωση των έργων, δηλαδή του βασικού σιδηροδρομικού άξονα.
Για παράδειγμα, επίκειται συμφωνία για μίσθωση 4 μηχανών (2 ηλεκτράμαξες και 2 ντιζελάμαξες) στη Rail Cargo Logistics Goldair για 2 συν 3 χρόνια, η οποία ενδιαφέρεται άμεσα να δραστηριοποιηθεί στις εμπορευματικές μεταφορές.
Σε διαπραγματεύσεις η ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται και με την Pearl, εταιρεία η οποία λέγεται ότι έχει δημιουργηθεί από την Cosco, η οποία και αποδέχτηκε την οικονομική προσφορά της εταιρείας. Η προσφορά περιέχει, όχι μόνο τη μίσθωση, αλλά και τη συντήρηση. Γι’ αυτό τον λόγο θα υπογραφεί συμφωνία με την ΕΕΣΣΤΥ για τις συντηρήσεις τροχαίου υλικού των ιδιωτών - πελατών της ΓΑΙΑΟΣΕ.
Ανακατασκευή
Τέλος, έχει διαπιστωθεί ότι 40 ντιζελομηχανές Ad TRANZ χρήζουν άμεσης ανακατασκευής. Η νέα διοίκηση της ΕΕΣΣΤΥ έφτιαξε 10 από αυτές και η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ βρίσκεται σε συνεννόηση να ανακατασκευαστούν οι υπόλοιπες, ενώ κάποιες μάλλον θα μετατραπούν σε αμιγώς ηλεκτρικές. Η ίδια σκέψη υπάρχει και για κάποια rail bus, τα οποία θα μετατραπούν σε ηλεκτροκίνητα.
Επίσης θα ανακατασκευαστούν οι 6 πρώτες ηλεκτράμαξες της SIEMENS, καθώς και οι DESIRO οι οποίες έχουν υποστεί εκτεταμένες ζημιές. Γενικότερα η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει σχεδιάσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανακατασκευής του τροχαίου υλικού συνολικά περί τα 40-45 εκατ. ευρώ στο βάθος πενταετίας, κάτι το οποίο είναι σημαντικό, όχι μόνο για την ΕΕΣΣΤΥ αλλά για τη βελτίωση του ίδιου του τροχαίου υλικού και συνεπώς τη βελτίωση των εγχώριων σιδηροδρομικών υπηρεσιών. Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι έπειτα από τρία χρόνια το υπάρχον τροχαίο υλικό να είναι σε αντίστοιχο επίπεδο του μέσου όρου των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών κρατών.