Κομισιόν: Διασυνοριακή παροχή υπηρεσιών με λιγότερη γραφειοκρατία

Τέσσερις νέες πρωτοβουλίες για τον περιορισμό των διατυπώσεων και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ενιαίας αγοράς
Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2017 08:10
UPD:08:11
REUTERS/FRANCOIS LENOIR

Από την έντυπη έκδοση 

Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]

Νέο πακέτο προτάσεων με στόχο τη βελτίωση της διασυνοριακής παροχής υπηρεσιών στο εσωτερικό της ενιαίας αγοράς, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, τον περιορισμό των διοικητικών διατυπώσεων, μέσω της εισαγωγής μιας ηλεκτρονικής κάρτας σε επιχειρηματίες και τεχνικές εταιρείες, πρότεινε χθες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι νέες πρωτοβουλίες της Κομισιόν εντάσσονται στο πλαίσιο του οδικού χάρτη για την αξιοποίηση στο έπακρο των δυνατοτήτων της ενιαίας αγοράς των 500 εκατομμυρίων καταναλωτών. Το «πακέτο» δεν θίγει υφιστάμενες εθνικές νομοθεσίας σχετικά με την πρόσβαση σε επαγγέλματα και υπηρεσίες, ωστόσο επιχειρείται μια καλύτερη προσέγγιση των διατυπώσεων, με στόχο τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την εξάλειψη ξεπερασμένων απαιτήσεων για τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται σε διασυνοριακό επίπεδο.

Οι τέσσερις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες που ενέκρινε η Επιτροπή προβλέπουν, μεταξύ άλλων, και τα εξής:

  • Νέα ευρωπαϊκή ηλεκτρονική κάρτα υπηρεσιών: Η καθιέρωση μιας απλουστευμένης ηλεκτρονικής διαδικασίας θα διευκολύνει τους παρόχους επιχειρηματικών υπηρεσιών (π.χ., τεχνικές εταιρείες, συμβούλους, διοργανωτές εμπορικών εκθέσεων κ.λπ.) και κατασκευαστικών υπηρεσιών να συμπληρώνουν τις διοικητικές διατυπώσεις που απαιτούνται για την παροχή υπηρεσιών στο εξωτερικό. Οι πάροχοι υπηρεσιών θα έρχονται σε επαφή με έναν και μόνο αρμόδιο φορέα στη χώρα τους και στη γλώσσα τους, ο οποίος θα επαληθεύει τα απαραίτητα στοιχεία και θα τα διαβιβάζει στο κράτος-μέλος υποδοχής. Το κράτος-μέλος υποδοχής διατηρεί την εξουσία που διαθέτει σήμερα για την επιβολή εγχώριων κανονιστικών απαιτήσεων και για τη λήψη απόφασης ως προς το κατά πόσον ο αιτών μπορεί να παρέχει υπηρεσίες στην επικράτειά του. Η ηλεκτρονική κάρτα δεν θα θίγει τις υφιστάμενες υποχρεώσεις των εργοδοτών ή τα δικαιώματα των εργαζομένων.
  • Αξιολόγηση της αναλογικότητας των εθνικών κανόνων περί επαγγελματικών υπηρεσιών: Περίπου 50 εκατομμύρια άτομα (22% του εργατικού δυναμικού της Ε.Ε.) απασχολούνται σε επαγγέλματα στα οποία η πρόσβαση προϋποθέτει την απόκτηση συγκεκριμένων επαγγελματικών προσόντων (φαρμακοποιοί, αρχιτέκτονες κ.λπ.). Κανονιστική ρύθμιση υπάρχει συνήθως για ορισμένα επαγγέλματα, για παράδειγμα, αυτά που συνδέονται με την υγεία και την ασφάλεια. Υπάρχουν όμως πολλές περιπτώσεις όπου αναίτια επαχθείς κανόνες μπορούν να καταστήσουν υπερβολικά δύσκολη την πρόσβαση σε αυτές τις θέσεις εργασίας για τους κατάλληλους υποψηφίους και αυτό, σύμφωνα με την Κομισιόν, αποβαίνει εις βάρος και των καταναλωτών. Η Επιτροπή δεν ρυθμίζει ούτε απορυθμίζει επαγγέλματα -αυτό εξακολουθεί να αποτελεί εθνικό προνόμιο-, ωστόσο προτείνει τον εξορθολογισμό και τη διασαφήνιση του τρόπου με τον οποίο τα κράτη-μέλη θα ρυθμίζουν με αναλογικό τρόπο την πρόσβαση για τις επαγγελματικές υπηρεσίες.
  • Οδηγίες για εθνικές μεταρρυθμίσεις όσον αφορά τη ρύθμιση επαγγελμάτων: Η διαδικασία αμοιβαίας αξιολόγησης που ακολούθησαν τα κράτη-μέλη στο διάστημα 2014-2016 έδειξε ότι τα κράτη-μέλη που άνοιξαν τις αγορές των υπηρεσιών (π.χ., η Ιταλία, η Πολωνία, η Πορτογαλία και η Ισπανία) διαθέτουν σήμερα μεγαλύτερη επιλογή υπηρεσιών σε καλύτερες τιμές, διατηρώντας ταυτόχρονα υψηλά επίπεδα για τους καταναλωτές και τους εργαζομένους. Η χθεσινή πρόταση της Κομισιόν παρέχει καθοδήγηση για εθνικές μεταρρυθμίσεις όσον αφορά τη ρύθμιση επαγγελματικών υπηρεσιών που παρουσιάζουν υψηλό δυναμικό ανάπτυξης και απασχόλησης: αρχιτέκτονες, μηχανικούς, δικηγόρους, λογιστές, πράκτορες διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, κτηματομεσίτες και ξεναγούς. Τα κράτη-μέλη καλούνται να αξιολογήσουν κατά πόσον οι επαγγελματικές απαιτήσεις ανταποκρίνονται στη δεδηλωμένη εθνική δημόσια πολιτική και τους στόχους ασφάλειας.
  • Βελτίωση της κοινοποίησης σχεδίων εθνικών νόμων για τις υπηρεσίες: Η νομοθεσία της Ε.Ε. απαιτεί ήδη από τα κράτη-μέλη να κοινοποιούν στην Επιτροπή, σε πρώιμο στάδιο της διαδικασίας, τα σχέδια εθνικών κανόνων σχετικά με τις υπηρεσίες, παρέχοντας στο εκτελεστικό σώμα της Ε.Ε. και στα άλλα κράτη-μέλη τη δυνατότητα να προβάλλουν ενδεχόμενες ενστάσεις σχετικά με πιθανές ανακολουθίες με τη νομοθεσία της Ε.Ε. Σήμερα η Επιτροπή προτείνει βελτιώσεις αυτού του μηχανισμού, ώστε η διαδικασία να καταστεί πιο έγκαιρη, αποτελεσματική και διαφανής.

Νέες θέσεις εργασίας

«Η καλύτερη αξιοποίηση της ενιαίας αγοράς για τις υπηρεσίες θα βοηθήσει τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και να αναπτυχθούν διασυνοριακά, παρέχοντας μεγαλύτερη επιλογή υπηρεσιών σε καλύτερες τιμές, διατηρώντας ταυτόχρονα υψηλά επίπεδα για τους καταναλωτές και τους εργαζομένους» δήλωσε ο αντιπρόεδρος για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα Γιούρκι Κατάινεν.

Από την πλευρά της, η επίτροπος για την εσωτερική αγορά Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, αφού επισήμανε ότι οι υπηρεσίες συνιστούν τα δύο τρίτα της οικονομίας της Ε.Ε. και αντιστοιχούν περίπου στο 90% του συνόλου της δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης, υπογράμμισε ότι οι προτάσεις της Κομισιόν θα δώσουν νέα ώθηση, ώστε να καταστεί η Ευρώπη ένας παγκόσμιος κόμβος παροχής, αγοράς και ανάπτυξης νέων υπηρεσιών.

Τα δύο τρίτα της οικονομίας της Ε.Ε.

Μολονότι οι υπηρεσίες συνιστούν τα δύο τρίτα της οικονομίας της Ε.Ε. και αντιστοιχούν περίπου στο 90% της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης, ο τομέας αυτός, σύμφωνα με την Κομισιόν, υστερεί σε επιδόσεις και η παραγωγικότητά του είναι χαμηλή, με αποτέλεσμα η Ευρώπη να χάνει έδαφος σε σχέση με τους ανταγωνιστές της.

Ειδικότερα, τα εμπόδια δυσχεραίνουν τη σύσταση και την επέκταση εταιρειών, ενώ οδηγούν σε υψηλότερες τιμές και λιγότερες επιλογές για τους καταναλωτές. Επιπλέον, η επίδοση της μεταποίησης συνδέεται όλο και περισσότερο με την ανταγωνιστικότητα των υπηρεσιών. Τα εμπόδια στις συναλλαγές στον τομέα των υπηρεσιών στην ενιαία αγορά αποτελούν, επομένως, εμπόδια στην ανταγωνιστικότητα του τομέα της μεταποίησης της Ε.Ε. Για να αντιστραφεί αυτή η τάση και να δημιουργηθεί επιπρόσθετη απασχόληση και ανάπτυξη, τα κράτη-μέλη πρέπει να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της οικονομίας των υπηρεσιών και να αξιοποιήσουν καλύτερα το δυναμικό της ενιαίας αγοράς υπηρεσιών, αναφέρει η Επιτροπή.

 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα