Από την έντυπη έκδοση
Τον αντίκτυπο από τις συνεχιζόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των Ελλήνων ναυτικών αρχίζει και μετράει η ελληνική οικονομία. Χθες η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία (ΠΝΟ) αποφάσισε να συνεχίσει την απεργία για ακόμα 48 ώρες, ενώ, επειδή συμμετέχει και στην 24ωρη απεργία της ΓΣΕΕ που είναι προγραμματισμένη για την Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου, τα πλοία θα λύσουν κάβους στην καλύτερη περίπτωση την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου, έπειτα από μία εβδομάδα ακινητοποίησης.
Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί προβλήματα στο λιμάνι του Πειραιά, στον τουριστικό τομέα, στην αγροτική παραγωγή, αλλά και στα νησιά που παραμένουν αποκομμένα από την ηπειρωτική χώρα.
Όσον αφορά τον ΟΛΠ, η Διεθνής Ναυτική Ένωση (ΔΝΕ) σε επιστολή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή επισημαίνει ότι το λιμάνι δέχεται συνεχόμενα πλήγματα. Μετά τα προβλήματα της πλοηγικής υπηρεσίας και τις απεργίες των λιμενεργατών, έρχεται τώρα η απεργία των ναυτικών (απεργούν και τα πληρώματα στα ρυμουλκά) που αποκλείει το λιμάνι και αναγκάζει τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να αλλάξουν δρομολόγια στα πλοία τους για άλλα λιμάνια της Μεσογείου.
«Ως συνέπεια όλων αυτών καταγράφονται οι μειωμένες αφίξεις πλοίων, η αποφυγή απευθείας προσεγγίσεων από τα δρομολόγια τακτικών γραμμών, η μείωση του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος έναντι των άλλων λιμένων της Μεσογείου, η μείωση του διακινούμενου φορτίου, ενώ πολλές εταιρείες ήδη κινδυνεύουν να απολέσουν το αντικείμενό τους. Επιπλέον, θέσεις εργασίας χάνονται οριστικά και θα συνεχίζουν να χάνονται κάθε ημέρα και όσο θα διαρκούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις», σημειώνει στην επιστολή της η ΔΝΕ.
Η εξέλιξη αυτή είναι αρνητική και για τα νέα συμβόλαια που θέλει να κλείσει ο ΟΛΠ με τους liners σε μια περίοδο που οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ρυθμίζουν τα δρομολόγιά τους.
Αλλά και το Επιμελητήριο Κυκλάδων ζητεί να εξασφαλιστεί η συγκοινωνία της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα, αφού το πλήγμα είναι σωρευτικά πολύ μεγάλο. «Θα θίξουμε ένα και μόνο ζήτημα που απασχολεί τις επιχειρήσεις που εκπροσωπούμε ως φορέας. Τόσο τα επιβαρυντικά μέτρα που αφορούν τις οικονομικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων και επηρεάζουν άμεσα τη φορολογική και ασφαλιστική τους ενημερότητα, όσο και το γεγονός ότι η αγορά κινείται πλέον με μετρητά και παρατηρείται έλλειψη αποθεματικών οδηγούν τους επιχειρηματίες σε οριακές καταστάσεις. Ο συνεχιζόμενος αποκλεισμός των νησιών αποτελεί ένα επιπλέον ισχυρό χτύπημα για μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων της περιοχής μας, ιδιαίτερα κατά τον μήνα Δεκέμβριο που είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητά τους».
Προβλήματα, όμως, έχουν δημιουργηθεί και στον τουρισμό. Ήδη ο Fed Hatta καταγγέλλει ότι περίπου 11.000 μαθητές είτε παραμένουν εγκλωβισμένοι είτε θα χάσουν τις εκδρομές που έχουν προγραμματίσει. Γεγονός που θα επιβαρύνει οικονομικά χιλιάδες οικογένειες, αλλά και τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Κατά τον ίδιο τρόπο αντιδρούν και οι αγρότες της Κρήτης, οι οποίοι ζητούν να μεταφερθούν τα ευπαθή προϊόντα στον Πειραιά με πλοίο ασφαλείας, ενώ την έντονη δυσφορία του για τη συνέχιση των κινητοποιήσεων εκφράζει και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Θαλασσοκαλλιεργειών, ο οποίος ζητεί την άμεση επίλυση του ζητήματος.
Από μια άλλη οπτική σκοπιά, περισσότερο ναυτιλιακή, βλέπει την εξελισσόμενη κατάσταση ο ΣΕΕΝ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ο Σύνδεσμος έχει εκφράσει την ανησυχία του για το ενδεχόμενο λειψανδρίας στην ακτοπλοΐα, αφού μέτρα όπως αυτό της υπέρογκης φορολόγησης των ναυτικών κρατούν μακριά τους νέους από το ναυτικό επάγγελμα.
Η ΠΝΟ αποφάσισε χθες να συνεχίσει τις κινητοποιήσεις, κρίνοντας ότι η κυβέρνηση δεν δεσμεύεται ουσιαστικά στο να μην αυξηθεί η φορολογία των ναυτικών. Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της, ζητεί την κατανόηση και την πλήρη συμπαράσταση τόσο του επιβατικού κοινού όσο και όλων των Ελλήνων εργαζομένων διότι, όπως σημειώνει, «ο αγώνας ο οποίος διεξάγεται δεν είναι αγώνας που αφορά μόνον τους Έλληνες ναυτεργάτες, αλλά αφορά ολόκληρη την ελληνική κοινωνία».
Από τη πλευρά του, πάντως, ο κ. Κουρουμπλής τονίζει ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί πως δεν θα αλλάξει το φορολογικό καθεστώς των ναυτικών και ότι δεν υπάρχει κανένα ζήτημα εξομοίωσης, όπως ισχυρίζεται η ΠΝΟ.