Από την έντυπη έκδοση
Tου Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Στην προσέλκυση επενδύσεων φέρεται διατεθειμένη να ρίξει το βάρος η κυβέρνηση συστήνοντας ειδική επιτροπή, η οποία θα παρεμβαίνει και θα απεμπλέκει επιχειρηματικά σχέδια που «κολλάνε» σε γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Ως ιδιαιτέρως σημαντική εξέλιξη στην προοπτική της οικονομικής ανάκαμψης χαρακτηρίζουν παράγοντες της αγοράς τη σύσταση επιτροπής με αντικείμενο τον συντονισμό της κυβερνητικής πολιτικής για την ανάπτυξη και τις επενδύσεις.
Βάσει της σχετικής απόφασης του Αλέξη Τσίπρα, έργο της Επιτροπής είναι αφενός η διαμόρφωση συγκεκριμένων και αποτελεσματικών προτάσεων για τον σχεδιασμό της κυβερνητικής πολιτικής σχετικά με την ανάπτυξη και τις επενδύσεις, οι οποίες θα υποβάλλονται στον πρωθυπουργό και το υπουργικό συμβούλιο με στόχο τη λήψη των απαραίτητων πολιτικών αποφάσεων, αφετέρου ο συντονισμός των αρμόδιων υπηρεσιών με σκοπό την επιτάχυνση της υλοποίησης των αποφάσεων αυτών, καθώς και η παρακολούθηση της εφαρμογής τους.
Στην Επιτροπή θα μετέχουν: α) ο υπουργός Επικρατείας ως πρόεδρος, β) ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, γ) ο υπουργός Οικονομικών, δ) ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ε) ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, στ) ο υπουργός Τουρισμού, ζ) ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, η) ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θ) ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, ι) ο γενικός γραμματέας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας του υπουργείου Εξωτερικών και ια) ο σύμβουλος στο πολιτικό γραφείο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης.
Η Επιτροπή θα συγκαλείται από τον πρόεδρο, ο οποίος θα καθορίζει και την ημερήσια διάταξη.
Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής μπορεί να καλούνται να συμμετάσχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου και άλλοι υπουργοί, αναπληρωτές υπουργοί, υφυπουργοί, διοικητές τραπεζών ή άλλων νομικών προσώπων του δημόσιου τομέα, δημόσιοι λειτουργοί ή υπάλληλοι του δημόσιου τομέα γενικά, εμπειρογνώμονες και ιδιώτες, ανάλογα με το αντικείμενο των συζητήσεων.
Η Επιτροπή θα εκπονεί, επικαιροποιεί και συγκεκριμενοποιεί το Σχέδιο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης της χώρας σχετικά με τις επενδύσεις και θα μεριμνά για τη διασφάλιση δημόσιας διαβούλευσης.
Ακόμη θα εισηγείται στον πρωθυπουργό και στο υπουργικό συμβούλιο τη δημιουργία αναπτυξιακών θεσμών που κρίνονται απαραίτητοι για την υλοποίηση του Σχεδίου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.
Στην ίδια βάση θα επικαιροποιεί και συγκεκριμενοποιεί σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία τα σχέδια κυβερνητικής δράσης για την ανάπτυξη των διάφορων παραγωγικών συστημάτων προτεραιότητας.
Ομοίως, θα εκπονεί κυβερνητικό σχέδιο για τους τρόπους και τις δομές αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, αλλά και ειδικά αναπτυξιακά - επενδυτικά σχέδια για τα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου. Τέλος, θα εισηγείται τη συγκρότηση δομών για τη συλλογή και αξιολόγηση σχεδίων για μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις.
Υπενθυμίζεται ότι ο 19μηνος απολογισμός του ΤΑΙΠΕΔ, του φορέα που δημιουργήθηκε το 2012 με στόχο την ιδιωτικοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου για την αποπληρωμή του χρέους, περιλαμβάνει έξι ολοκληρωμένους διαγωνισμούς, που αφορούν το λιμάνι του Πειραιά, τον «Αστέρα» Βουλιαγμένης, το ιπποδρομιακό στοίχημα και διάφορα κτήρια.
Τα έσοδα που έχουν ήδη εξασφαλιστεί δεν υπερβαίνουν τα 600 εκατ. ευρώ, αφού στην περίπτωση του «Αστέρα» στο Ταμείο αναλογούν μόνον 95 εκατ. ευρώ. Από τον Μάρτιο του 2015 ολοκληρώθηκαν άλλα πέντε προγράμματα, με συνολικό τίμημα 2,2 δισ. ευρώ, το οποίο όμως για διάφορους λόγους δεν έχει καταβληθεί.
Πιο χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, όπου οι διαδικασίες έχουν κλείσει αλλά η παράδοσή τους έχει μετατεθεί για τον Φεβρουάριο, μαζί με την καταβολή του 1,234 δισ. ευρώ.
Η σύμβαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ στην περίπτωση της Αφάντου Ρόδου έχουν προκύψει προβλήματα με την αρχαιολογία.
Για το Ελληνικό προβλέπεται τμηματική καταβολή του τιμήματος, με πρώτη δόση τα 300 εκατ. ευρώ που δεν έχουν καταβληθεί.
Σε ό,τι αφορά το ακίνητο στην Κασσιόπη της βόρειας Κέρκυρας, που είναι η πρώτη ιδιωτικοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ, χαρακτηρίζεται από το ιδιαίτερα χαμηλό τίμημα και κυρίως από την πλήρη απουσία σχεδιασμού, αλλά η μεταβίβαση των μετοχών αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Νοέμβριο.
Ακόμη, σε διαγωνιστική διαδικασία βρίσκονται το λιμάνι Θεσσαλονίκης (δεσμευτικές προσφορές τον Ιανουάριο), η ΕΕΣΣΤΥ (δεσμευτικές προσφορές τον επόμενο μήνα), η Εγνατία οδός (δεσμευτικές προσφορές τον Νοέμβριο του 2017) και η μαρίνα Πύλου (δεσμευτικές προσφορές αρχές 2017), ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις για παράταση της σύμβασης του «Ελ. Βενιζέλος» έως το 2046.
Για το θέμα της ΔΕΣΦΑ, οι συνομιλίες με τη Socar έχουν παραταθεί έως το τέλος του τρέχοντος μηνός.