Από την έντυπη έκδοση
Της Βάσως Βεγίρη
[email protected]
Σε «αρραβώνα» με τον κινεζικό επενδυτικό όμιλο Sinoftone Group και τη Navision Cpaital Partners προχώρησε το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, μέσω υπογραφής μνημονίου συνεργασίας, με την κινεζική πλευρά να εξελίσσεται επί της ουσίας σε σύμβουλο της ΟΛΑ Α.Ε. για μελλοντικά έργα και υποδομές, αλλά και δημιουργία Ζώνης Ελεύθερου Εμπορίου και να θέτει τις βάσεις για τη διεκδίκησή τους μελλοντικά, έχοντας ήδη -όπως πληροφορείται η «Ν»- εκδηλώσει ενδιαφέρον για μελλοντικές επενδύσεις.
Σύμφωνα, καταρχάς, με ανακοίνωση της ΟΛΑ Α.Ε., η διοίκηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης είχε «επιτυχή συνάντηση και συζήτηση» με τους εκπροσώπους του κινεζικού επενδυτικού ομίλου Sinofortone Group Navision Capital Partners, Dr. Peter Zhang και Sir Richard Heygate, οι οποίοι επισήμαναν τη στενή σχέση και τους ισχυρούς δεσμούς εμπιστοσύνης ανάμεσα στις δύο χώρες, καθώς και ότι η Κίνα υλοποιεί μία διεθνή στρατηγική με την επωνυμία «Μία ζώνη, ένας δρόμος», που αποσκοπεί στην εμβάθυνση των εμπορικών σχέσεων ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης και του Πεκίνου. Ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης αποτελεί στρατηγικό σταθμό στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών και της εμπορικής διακίνησης (όπως είναι ο εμπορικός «δρόμος του μεταξιού»).
Για τους λόγους αυτούς προτάθηκε η υπογραφή μνημονίου Κατανόησης μεταξύ των δύο πλευρών, με σκοπό την έναρξη συζητήσεων για τη διακρίβωση των παραπάνω αλλά και την αναζήτηση τρόπων και διαδικασιών χρηματοδότησης για έργα βελτίωσης στον λιμένα που θα τον καταστήσουν στρατηγικό κόμβο στη διακίνηση φορτίων. Κατάληξη της συζήτησης υπήρξε η σύνταξη και υπογραφή μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών με ανάλογο περιεχόμενο, καθώς και η άμεση σύσταση ομάδας εργασίας για να αρχίσει ένας γόνιμος διάλογος σε όλα τα προαναφερθέντα θέματα.
Σύμφωνα, δε, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της ΟΛΑ Α.Ε., Χρήστο Δούκα, ο ρόλος της κινεζικής πλευράς βάσει του εν λόγω μνημονίου συνεργασίας είναι συμβουλευτικός, δεν αφορά έργα, πλην όμως «είναι προφανές ότι οι Κινέζοι θα μπουν μελλοντικά σε διαγωνιστικές διαδικασίες είτε για έργα του πακέτου Γιούνκερ ή άλλων προγραμμάτων, είτε και σε ενδεχόμενο διεθνή διαγωνισμό παραχώρησης λιμενικών υπηρεσιών.
Αυτό το μνημόνιο ουσιαστικά έχει γίνει η αιτία για να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Το ξέρουν και αυτοί ότι δεν μπορούμε να έχουμε απαιτήσεις ότι θα γίνουν έργα που θα τα χρηματοδοτήσει η κινεζική πλευρά, γιατί δεν ξέρουμε ακόμα με ποια διαδικασία θα γίνουν κάποια έργα. Απλώς για εμάς είναι πολύ σημαντικό να έχουμε τη δική τους άποψη για το πόσο μπορεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να χρησιμεύει στα σχέδια που έχουν αυτοί, σαν κράτος δηλαδή, όσον αφορά τις παγκόσμιες συνδυασμένες μεταφορές. Μας είπαν ευθαρσώς ότι στον “δρόμο του μεταξιού” το λιμάνι σας μπαίνει στο κέντρο του διαδρόμου, είτε από το Σουέζ, θαλάσσια δηλαδή, είτε χερσαία.
Σε όλες τις μεγάλες κινεζικές εταιρείες και κονσόρτσιουμ», προσθέτει ο κ. Δούκας, «συμμετέχει με ένα ποσοστό το κινεζικό κράτος που δίνει και την κεντρική κατεύθυνση για το τι θα γίνει στο εξωτερικό και σε έρευνα που έκαναν στην Ευρώπη επέλεξαν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης», ενώ από την πλευρά της η ΟΛΑ Α.Ε. σημειώνει ότι έχει το «πράσινο φως» από το Μαξίμου για να συζητά και να συνεννοείται για τέτοια ζητήματα.
Σημειώνεται ότι ο επενδυτικός όμιλος Sinofortone υποστηρίζεται οικονομικά από το κράτος της Κίνας και έχει επενδύσεις ύψους 5,2 δισ. λιρών στη Βρετανία, όπου μάλιστα προ μερικών μηνών (Ιούνιος 2016) είχε επικρατήσει έντονη φημολογία για ενδιαφέρον του να εξαγοράσει τη βρετανική ομάδα ποδοσφαίρου Λίβερπουλ.
Επτά σημεία συμφωνίας
Το μνημόνιο περιλαμβάνει, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Ν», επτά σημεία διερευνητικής και συμβουλευτικής συνεργασίας με ευνόητες… «υποσχέσεις» για το μέλλον:
- ανταλλαγή πληροφοριών για τη διακρίβωση δυνατοτήτων αξιοποίησης του λιμένα της Αλεξανδρούπολης στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών
- διερεύνηση των τάσεων στη διαχείριση διανομής και της εφοδιαστικής αλυσίδας
- διερεύνηση δυνατοτήτων προώθησης στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης Ελεύθερης Ζώνης Εμπορίου για μεταφορικές εταιρείες εισαγωγών - εξαγωγών, καθώς και διαμεταφορείς
- διαχείριση λιμενικών τερματικών σταθμών logistics
- σχέδια βελτίωσης υποδομών στον λιμένα Αλεξανδρούπολης (ύστερα από τα παραπάνω)
- διερεύνηση των αναγκαίων υποδομών, εγκαταστάσεων και υπηρεσιών στον λιμένα Αλεξανδρούπολης από την ανάδειξη της περιοχής σε ενεργειακό κόμβο (σ.σ.: LNG, αγωγός TAP κ.ο.κ.)
- αναζήτηση τρόπων και διαδικασιών χρηματοδότησης των έργων βελτίωσης και των υποδομών στους λιμένες αρμοδιότητας της ΟΛΑ Α.Ε.