Ποιους παρασύρουν τα απόνερα της Ηanjin

Φουρτούνα στα containerships, αλλά και ευκαιρίες
Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 2016 08:54
UPD:08:54
EPA/FRANCK ROBICHON

Η κρίση δεν αφήνει ανεπηρέαστες και μεγάλες πλοιοκτήτριες εταιρείες οι οποίες ναυλώνουν τα πλοία τους στους liners. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα η Hansa Shipping του Γερμανού πλοιοκτήτη Hermann Ebel.

Από την έντυπη έκδοση

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]

Νέους κραδασμούς δέχεται ο κλάδος των containerships, ενώ παράλληλα παρουσιάζονται και ευκαιρίες για όσους έχουν τη δυνατότητα να τις εκμεταλλευτούν.

Στις εξελίξεις στην υπό κατάρρευση Hanjin, που είναι η έβδομη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών (liners) στον κόσμο και η οποία καταβάλλει προσπάθειες να έρθει σε συμφωνία με τους πιστωτές της, έρχονται να προστεθούν νέες ανακοινώσεις από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες Hansa Shipping και Rickmers Maritime ότι αντιμετωπίζουν μεγάλα προβλήματα βιωσιμότητας.

Το χαρακτηριστικότερο, πάντως, παράδειγμα για το αρνητικό κλίμα που κυριαρχεί αυτή την περίοδο στον συγκεκριμένο κλάδο είναι η είδηση ότι ένα boxship ηλικίας μόλις 10 ετών πουλήθηκε για scrap σε διαλυτήριο της Ασίας.

Στην άλλη πλευρά του νομίσματος, πάντως, στέκεται ο ισχυρός άντρας της Cosco Σουν Τζιακάνγκ, ο οποίος δήλωσε στο Reuters ότι οι ναύλοι αυξήθηκαν τον περασμένο μήνα, κάτι που αναμένεται να βελτιώσει τα οικονομικά αποτελέσματα της  Cosco για το τέταρτο τρίμηνο του έτους, ενώ προέβλεψε ότι αυτό θα συνεχιστεί και το επόμενο έτος.

«Οι ναυλωτές είναι τώρα πιο πρόθυμοι να επιλέγουν ναυτιλιακές εταιρείες με καλά διαπιστευτήρια και πιθανόν θα εγκαταλείπουν εταιρείες με φτωχά εύσημα. Από την άποψη αυτή, ο όμιλός μας είναι ένας απ’ όσους θα ωφεληθούν» δήλωσε. Προειδοποίησε, πάντως, ότι αν δεν καταγραφεί βελτίωση στο παγκόσμιο εμπόριο, θα υπάρξουν και άλλες μικρότερες εταιρείες που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν τη Hanjin.

Προς διάλυση

Την κατάσταση που επικρατεί αυτή την περίοδο στην αγορά των containerships αντικατοπτρίζει πλήρως η απόφαση των πλοιοκτητών του «Viktoria Wulff», χωρητικότητας 4.500 teu και ναυπήγησης 2006, να πουλήσουν το πλοίο τους για scrap. Το πλοίο ηλικίας μόλις 10 ετών δεν ανανέωσε το ναυλοσύμφωνο που είχε με τη CMA CGM και σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν οι brokers της Stifel, αντί να αναζητηθεί νέος ναύλος, πουλήθηκε σε διαλυτήριο.

Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά, είναι η πρώτη φορά έπειτα από 35 χρόνια που πωλείται containership 10ετίας για διάλυση. Εισπράχθηκαν συνολικά 6,42 εκατ. δολάρια.

Μεγάλοι πλοιοκτήτες

Η κρίση δεν αφήνει ανεπηρέαστες και μεγάλες πλοιοκτήτριες εταιρείες οι οποίες ναυλώνουν τα πλοία τους στους liners. Τελευταίο χαρακτηριστικό παράδειγμα η Hansa Shipping του Γερμανού πλοιοκτήτη Hermann Ebel.

Η εταιρεία προκειμένου να μειώσει κάθετα τα λειτουργικά της έξοδα θα πρέπει μέσα σε διάστημα ενός μήνα να μειώσει στο ήμισυ τον στόλο της, χωρίς πάντως να αποκλείεται ο κίνδυνος της χρεοκοπίας.

Η εταιρεία στο τέλος του 2015 διαχειριζόταν 42 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με ικανότητα μεταφοράς από 1.300 μέχρι και 6.500 teu, αλλά και τέσσερα δεξαμενόπλοια.

Προ των πυλών της πτώχευσης βρίσκεται, όπως φαίνεται, ακόμη μια ναυτιλιακή εταιρεία με containerships.

Η Rickmers Maritime, που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Σιγκαπούρης και ελέγχει έναν στόλο από 16 containerships, παραδέχτηκε ότι δεν είναι σε θέση να εξοφλήσει άμεσες υποχρεώσεις 180 εκατ. δολαρίων σε ομόλογα, ενώ τον Μάιο του 2017 ακολουθούν ακόμα 100 εκατ. δολάρια σε υποχρεώσεις, τα οποία επίσης δεν είναι σε θέση να καταβάλει.

Η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους επενδυτές προκειμένου να επιτύχει συμφωνία έκδοσης νέων ομολόγων μεταγενέστερης ημερομηνίας, προκειμένου να μην οδηγηθεί σε αναγκαστική εκποίηση των περιουσιακών της στοιχείων.
Πελάτες της εταιρείας είναι ορισμένοι από τους μεγαλύτερους liners στον κόσμο, όπως είναι η Maersk, η CMA CGM αλλά και η MOL.

Το σχέδιο της εταιρείας

Η Hanjin, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Νοτίου Κορέας, που διαχειρίζεται το 3% της παγκόσμιας χωρητικότητας, έχει χρέη 5,3 δισ. δολ. τα οποία αδυνατεί να ικανοποιήσει. Η εταιρεία προσπαθεί να πείσει τους πιστωτές της να αποδεχτούν ένα σχέδιο εξυγίανσης το οποίο περιλαμβάνει πώληση του 50% του στόλου της. Στο ενδιάμεσο η εταιρεία έχει ακινητοποιήσει τον μεγαλύτερο αριθμό των πλοίων της προκειμένου να αποφύγει νέες κατασχέσεις.

Σύμφωνα με αναφορές τα εμπορεύματα που βρίσκονται επάνω στα πλοία της εταιρείας αξίζουν περισσότερα από 14 δισ. δολ. και γίνονται προσπάθειες μήπως εξυπηρετηθούν οι πελάτες μέσω πλοίων του alliance της Ηanjin.  

Οι αναλυτές, πάντως, επισημαίνουν ότι είναι εξαιρετικά απίθανο να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ πιστωτών και εταιρείας, και προσθέτουν ότι το σενάριο της χρεοκοπίας φαντάζει ως το πιο πιθανό.

Πάντως, είτε το σχέδιο αυτό γίνει δεκτό είτε όχι, πλοία της Hanjin θα βγουν σταδιακά στο σφυρί, γεγονός που αναμένεται να εκμεταλλευτούν οι εύρωστες ναυτιλιακές εταιρείες μεταξύ των οποίων και Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι έσπευσαν ήδη να αποκτήσουν δύο από τα πλοία της εταιρείας.

Στον αντίποδα όμως θα επηρεαστούν αρνητικά όσες εταιρείες έχουν ναυλώσει πλοία τους στη νοτιοκορεατική εταιρεία, δύο εκ των οποίων είναι ελληνικές. Πρόκειται για την Danaos, συμφερόντων δρ. Ιωάννη Κούστα, και τη Navios, συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου. 



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα