Ποια σημάδια δείχνουν ανάκαμψη στους ναύλους δεξαμενόπλοιων

Τάση: Κύμα αύξησης της ζήτησης στην αγορά μεταφοράς αργού πετρελαίου βλέπουν οι αναλυτές
Πέμπτη, 18 Αυγούστου 2016 08:08
UPD:09:16
EPA/WILLIAM S. STEVENS/HO

Από την έντυπη έκδοση 

Του Λάμπρου Καραγεώργου 
[email protected]

Πέντε σημάδια επικαλούνται οι αναλυτές που οδηγούν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τους, σε μία ανάκαμψη των ναύλων στα δεξαμενόπλοια για το επόμενο διάστημα. Όπως εκτιμά ο Φώτης Γιαννακούλης της Morgan Stanley, οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου τελικά έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν καθώς παρατηρείται ένα κύμα αύξησης της ζήτησης που προσφέρει μία ανακούφιση σε μια περίοδο που η αγορά αμφισβητήθηκε έντονα.

Ο κ. Γιαννακούλης επικαλείται πέντε «σημάδια» που δείχνουν ότι η αγορά μπορεί να ανακάμψει.

Αρχικά η παραγωγή της Σαουδικής Αραβίας «έπιασε» υψηλό όλων των εποχών στα 10,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα για τον Ιούλιο, χωρίς να υπάρχει κάτι που να δείχνει αλλαγή της τάσης το επόμενο διάστημα.

Το υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ ανακοίνωσε μια μείωση του ρυθμού πτώσης των αποθεμάτων βενζίνης σε σύγκριση με την αρχικά αναμενόμενη, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι εκτιμήσεις για την υπερπροσφορά δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων αργού ήταν πολύ ακραίες σε σχέση με την πραγματική κατάσταση.

Πέντε λόγοι αισιοδοξίας

  • Η παραγωγή πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας «έπιασε» υψηλό όλων των εποχών στα 10,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα για τον Ιούλιο.
  • Η μείωση του ρυθμού πτώσης των αποθεμάτων βενζίνης σε σύγκριση με την αρχικά αναμενόμενη που ανακοίνωσε το υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ.
  • Η αύξηση του contango έχει καταστήσει τις πλωτές αποθήκες πετρελαίου κερδοφόρες (ο όγκος του αποθηκευμένου αργού στις πλωτές δεξαμενές στη Βόρειο Θάλασσα αυξήθηκε πάνω από 10 εκατ. βαρέλια).
  • Η ισχυρή ζήτηση από την Κίνα η οποία οδηγείται από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις που ελήφθησαν για τα μικρού μεγέθους διυλιστήρια (teapot refiners).
  • Η πολύ ισχυρή πιθανότητα για επιστροφή της προσφοράς από την πλευρά της Λιβύης, η οποία μπορεί να φθάσει στα 200.000 βαρέλια την ημέρα τους επόμενους μήνες.

Ένα τρίτο στοιχείο είναι μία αύξηση του contango που έχει καταστήσει τις πλωτές αποθήκες πετρελαίου κερδοφόρες, ενώ πρέπει ακόμη να σημειωθεί ότι και ο όγκος του αποθηκευμένου αργού στις πλωτές δεξαμενές στη Βόρειο Θάλασσα αυξήθηκε πάνω από 10 εκατ. βαρέλια και αποτελεί το 10% της παγκόσμιας ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου, σύμφωνα με το Reuters.

Ένας τέταρτος λόγος που ενισχύει την αισιοδοξία για μία καλύτερη πορεία της αγοράς είναι η ισχυρή ζήτηση από την Κίνα η οποία οδηγείται από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις που ελήφθησαν για τα μικρού μεγέθους διυλιστήρια (teapot refiners).

Τέλος, διάφορες εκθέσεις αναφέρουν ότι είναι πολύ ισχυρή η πιθανότητα για επιστροφή της προσφοράς από την πλευρά της Λιβύης, η οποία μπορεί να φθάσει στα 200.000 βαρέλια την ημέρα τους επόμενους μήνες. Στη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας οι ναύλοι στα VLCC στη Μέση Ανατολή ξεκόλλησαν από το χαμηλό των τελευταίων 24 μηνών και έπιασαν τα 20.000 δολάρια την ημέρα, που σημαίνει μία αύξηση κατά 26% σε εβδομαδιαία βάση. Η δραστηριότητα στις ναυλώσεις στην περιοχή ήταν αυξημένη στα 8,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα, μία αύξηση κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε σύγκριση με τις προηγούμενες δύο εβδομάδες.

Η κινεζική ζήτηση σε όγκους έφτασε στα 3,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα και η συνολική ζήτηση στα 4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, που είναι αυξημένη κατά 49% σε σύγκριση με τον μέσο όρο των τεσσάρων προηγούμενων εβδομάδων.

Επίσης και στη Δυτική Αφρική παρατηρήθηκε μία σταδιακή βελτίωση της δραστηριότητας σε ναυλώσεις με μία αύξηση κατά 100.000 βαρέλια την ημέρα, στα 2 εκατ. βαρέλια, ωστόσο παραμένει χαμηλότερη ακόμη κατά 18% από τον μέσο όρο των προηγούμενων τεσσάρων εβδομάδων.

Πτωτικά εξακολουθούν πάντως να κινούνται οι ναύλοι στα Suezmax στα 5.600 δολ. την ημέρα (-20% σε εβδομαδιαία βάση και -82% σε ετήσια βάση). Στα Product Tankers ο μέσος όρος του ναύλου στις έξι κύριες διαδρομές αυξήθηκε 6% στα 12.000 δολ. την ημέρα, λόγω κυρίως της ανόδου κατά 58% του μέσου ναύλου στη γραμμή Ευρώπης - Δυτικής Αφρικής που έφθασε στα 12.000 δολ. την ημέρα.

Αντιθέτως οι ναύλοι στη γραμμή Κόλπος του Μεξικού προς Νότιο Αμερική κινήθηκαν χαμηλότερα (-12%) στα 10.000 δολάρια την ημέρα.

Η διαθεσιμότητα πλοίων παραμένει υψηλή και σύμφωνα με τον Charles R Weber & Co εκτιμάται ότι 58 MR πλοία είναι ανοικτά για ναύλωση τις επόμενες δυο εβδομάδες.

Στα δεξαμενόπλοια τύπου «Clean LR1» στη γραμμή από Μέση Ανατολή σε Ασία οι ναύλοι παρέμεναν σχετικά σταθεροί σημειώνοντας μία άνοδο 10% σε ετήσια βάση.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα