της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Η αποδοχή της σύμβασης για το Ελληνικό από την κυβέρνηση, με δεδομένο ότι στελέχη της επιχειρηματολογούσαν σε αντίθετη κατεύθυνση, αντιμετωπίζεται από την αγορά του real estate ως μια πάρα πολύ καλή είδηση.
Έπειτα από μια οκταετία μεγάλης δοκιμασίας, με τις αξίες των ακινήτων να έχουν κάνει βουτιά πάνω από 50%, η κτηματαγορά έχει αλλάξει δραματικά, όπως και η «σχέση» των Ελλήνων με την ακίνητη περιουσία. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς η υπόθεση Ελληνικό, στις συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στη χώρα, είναι ικανή να συμβάλει σημαντικά στην βελτίωση του κλίματος γενικότερα.
Βεβαίως, παράλληλα σημειώνεται ότι ο δρόμος που έχει να διανύσει η επένδυση είναι τόσο μακρύς, που οι όποιες προσδοκίες γεννώνται, είναι αναγκαίο να μπαίνουν στις σωστές τους διαστάσεις. Θυμίζουν δε ότι στην Ελλάδα για να γίνει ένα έργο σε 500 τ.μ. μπορεί να χρειασθεί χρόνια για να λάβει τις αναγκαίες άδειες...
Στο Ελληνικό τα μεγέθη είναι τεράστια και αυτό ξεδιπλώνεται ακόμα περισσότερο όσο γίνονται γνωστές οι λεπτομέρειες γύρω από την επένδυση και ειδικά αυτές που αφορούν το Master Plan που έχει ετοιμάσει η Lamda για λογαριασμό του επενδυτή, της διεθνούς κοινοπραξίας Global Investment Group, η οποία αποτελείται από την κινεζική Fosun, την Eagle Hills με έδρα το Abu Dhabi και τον Όμιλο Λάτση.
Το naftemporiki.gr συγκέντρωσε και παρουσιάζει τα στοιχεία της επένδυσης έτσι όπως αναλυτικότερα επαναδιατυπώνονται από τους επενδυτές (σημειώνεται ότι τα περισσότερα έχουν γίνει γνωστά κατά την υπογραφή της Σύμβασης το 2014):
Η Ομάδα Μελέτης και οι συνεργάτες
Foster + Partners – Master Planner / Αρχιτεκτονικό Γραφείο
Werk Charles Anderson - Αρχιτέκτων Τοπίου
ARUP - Τεχνικός Σύμβουλος
Γραφείο Μελετών Αλέξανδρου Ν. Τομπάζη – Συντονιστής Μελετών
ΑΣΠΑ – Πολεοδομικές Μελέτες
doxiadis+ - Αρχιτέκτων Τοπίου
Enveco A.E.- Περιβαλλοντικές Μελέτες
TEKEM A.E. - Σύμβουλοι Μηχανικοί (Υποδομές)
ΛΔΚ Σύμβουλοι Μηχανικοί - Σύμβουλοι Μηχανικοί (Υποδομές)
Denco Συγκοινωνιακές Μελέτες ΕΠΕ – Σύμβουλοι Μηχανικοί (Συγκοινωνιακά)
Denco Σύμβουλοι Μηχανικοί Α.Ε. – Λιμενικά Έργα
ΓΕΩΤΟΠΟΣ – Τοπογράφοι Μηχανικοί
Τα άμεσα οικονομικά οφέλη
- Καταβολή στο Δημόσιο 915 εκατ. ευρώ σε δόσεις σε διάρκεια 10 ετών, εκ των οποίων η πρώτη δόση είναι 300 εκατ., για την απόκτηση του 100% των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. και την εκμετάλλευση της περιοχής για 99 χρόνια.
- Επενδυτικές υποχρεώσεις αξίας 4,6 δισ. σε βάθος 15ετίας.
- Απόδοση στο Ελληνικό Δημόσιο του 30% των καθαρών κερδών, πλέον μιας ελάχιστης απόδοσης για τα 99 χρόνια της διάρκειας της σύμβασης.
- Έσοδα από τον επικείμενο διαγωνισμό αδειοδότησης του καζίνο, καθώς και από τους φόρους παιγνίων σε ετήσια βάση.
- Έσοδα για το ελληνικό δημόσιο κατά την 25ετή επενδυτική δραστηριότητα του έργου (κατασκευή και λειτουργία), που υπολογίζονται σε σύνολο φόρων (εισοδήματος, εταιρικών, ασφαλιστικές εισφορές, φόροι ακινήτων, ΦΠΑ) πάνω από 13,5 δις (μελέτη ΙΟΒΕ)
- Υλοποίηση έργων υποδομής ενδεικτικού προϋπολογισμού έως 1,5 δισ. και ανάληψη από τον επενδυτή της ευθύνης συντήρησης και ασφάλειας του Μητροπολιτικού Πάρκου, καθ’ όλη τη διάρκεια ισχύος της Σύμβασης.
Τι περιλαμβάνει το Master Plan για τα τρία βασικά τμήματα του έργου
- Την ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου, που αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη συνολική εικόνα του έργου. Το σχέδιο περιλαμβάνει την αναβάθμιση και ανάδειξη του παραλιακού μετώπου μέσω της πραγματοποίησης σημαντικών λιμενικών έργων για τη δημιουργία μιας νέας παραλίας ελεύθερης πρόσβασης, μήκους μεγαλύτερης του 1 χλμ., που στη μια άκρη της θα έχει τη μαρίνα και στην άλλη ένα διεθνούς εμβέλειας τοπόσημο, ένα ενυδρείο. Η ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου περιλαμβάνει χρήσεις τουρισμού και αναψυχής (ξενοδοχειακών μονάδων, αθλητικών εγκαταστάσεων, εμπορικών δραστηριοτήτων), καθώς επίσης και πρότυπων οικιστικών αναπτύξεων. Έμφαση θα δοθεί, στην ανέγερση ενός πύργου κατοικιών υψηλών προδιαγραφών, ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης, που θα αποτελέσει σημείο προορισμού (landmark destination) και τοπόσημο του παράκτιου μετώπου.
- Την ανάπτυξη της έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού με ποικίλες νέες χρήσεις, όπως εκπαιδευτικά ιδρύματα και campus στέγασης φοιτητών, διεθνούς εμβέλειας ιδρύματα υγείας και έρευνας, καθώς και ένα πρότυπο επιχειρηματικό πάρκο, στοχεύοντας στην ανάδειξη του έργου ως προορισμού εκπαίδευσης, έρευνας και επιχειρηματικότητας. Επιπροσθέτως, θα συμπεριληφθούν χρήσεις αναψυχής και εμπορίου συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου εμπορικού κέντρου της Αττικής, υπεραγορές, ξενοδοχειακά συγκροτήματα, πρότυπες τουριστικές υποδομές (συνεδριακό κέντρο, νέο γήπεδο γκολφ, αξιοποίηση του Ολυμπιακού Κέντρου Κανό - Καγιάκ), καθώς και οικιστικές αναπτύξεις.
- Την ανάπτυξη του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής, 2.000 στρέμματα, το οποίο θα εκτείνεται από το παραλιακό μέτωπο μέχρι τη Λεωφ. Βουλιαγμένης, ενώνοντας παράλληλα τον Άλιμο με τη Γλυφάδα και την Αργυρούπολη και το Ελληνικό με τη θάλασσα παρέχοντας στους κάτοικους των γειτονικών Δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης - Ελληνικού και Γλυφάδας εύκολη πρόσβαση στο πάρκο. Ο σχεδιασμός του πάρκου έχει επικεντρωθεί στην ανάδειξη της ιστορίας του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, μετατρέποντας κτίρια ιστορικής και συναισθηματικής σημασίας (κτίριο Σάαρινεν - πρώην ανατολικό αεροδρόμιο, hangars) σε κτίρια πολιτιστικού ενδιαφέροντος (εκθεσιακό κέντρο, μουσεία).
Επιπλέον, ο σχεδιασμός του Πάρκου προβλέπει: Τη δημιουργία πνεύμονα πρασίνου, που θα χαρακτηρίζεται από τη χλωρίδα της Αττικής και αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το μικροκλίμα της ευρύτερης περιοχής. Την ανάπτυξη πρότυπων αθλητικών εγκαταστάσεων και γηπέδων ως υπενθύμιση της Ολυμπιακής κληρονομιάς του 2004. Την αξιοποίηση των τμημάτων των διαδρόμων τροχοδρόμησης/απογείωσης/προσγείωσης του Αεροδρομίου για τη δημιουργία χώρων περιπάτου και αναψυχής.
Σε σύνολο επιφανείας 6.200.000 τ.μ. το Πάρκο, οι κοινόχρηστοι χώροι πρασίνου και οι ανοικτοί χώροι στο ακίνητο θα ανέρχονται σε τουλάχιστον 2.600.000 τ.μ., ενώ θα υλοποιηθεί και ένα διευρυμένο δίκτυο πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων εκτιμώμενου μήκους 50 χλμ που θα συνδέεται με τα μέσα σταθερής τροχιάς για τη διασφάλιση της πρόσβασης στο ακίνητο χωρίς τη χρήση Ι.Χ., διασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τη δημιουργία απευθείας προσβάσεων στο Πάρκο και την Παραλία από και προς τους όμορους δήμους. Η ανάπτυξη δεν αποσκοπεί στη διαμόρφωση μιας περίκλειστης προνομιούχου περιοχής, αλλά μιας ευρείας και προσπελάσιμης ζώνης της μητροπολιτικής περιοχής.
Για να γίνουν αντιληπτά τα μεγέθη δίνονται τα εξής στοιχεία: Το Μητροπολιτικό Πάρκο στο Ελληνικό θα είναι μεγαλύτερο από το Hyde Park του Λονδίνου (1.420 στρέμματα) και προφανώς πολύ μεγαλύτερο από άλλα ελληνικά πάρκα όπως, για παράδειγμα, τον Εθνικό Κήπο (160 στρέμματα), το Πεδίο του Άρεως (270 στρέμματα), το Κτήμα Συγγρού (950 στρέμματα) και το Πάρκο Τρίτση (1.000 στρέμματα).