Σοκ και... δέος ΦΠΑ για το εμπόριο

Το μεγαλύτερο άχθος στη χονδρική, ενώ ιδιαίτερα επιζήμιες θα είναι οι επιπτώσεις στην κατανάλωση χιλιάδων αγαθών
Τρίτη, 24 Μαΐου 2016 07:48
UPD:12:37
EUROKINISSI/ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ

Βασίλης Κορκίδης: Η σωρευτική δημοσιονομική απόδοση της νέας αύξησης ΦΠΑ   στους κλάδους  Χονδρικής, Λιανικής και Αυτοκινήτου για το τρέχον έτος προσεγγίζει τα 389 εκατ. ευρώ (φωτ. αρχείου).

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]

Ένα ακόμη ισχυρό σοκ αναμένεται να δεχθεί ο κλάδος του εμπορίου εξαιτίας της αύξησης κατά μία ποσοστιαία μονάδα του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ, από 1ης Ιουνίου του τρέχοντος έτους.

Έπειτα από την περσινή μετάταξη πληθώρας προϊόντων με συντελεστή ΦΠΑ 13% στο 23%, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, η σωρευτική δημοσιονομική απόδοση της νέας αύξησης ΦΠΑ στο 24% στους κλάδους του Χονδρικού, Λιανικού Εμπορίου αλλά και σε εκείνον του Αυτοκινήτου για το τρέχον έτος προσεγγίζει τα 389 εκατ. ευρώ σε σύνολο 437 εκατ. για όλο το 2016, συνυπολογιζομένης βεβαίως και της επίδρασης των ήδη εφαρμοσθέντων μέτρων του προηγούμενου Ιουλίου.

Συν 222 εκατ. ευρώ για το Χονδρικό Εμπόριο

Το μεγαλύτερο βάρος θα κληθεί να σηκώσει το Χονδρικό Εμπόριο (+222 εκατ. ευρώ), ενώ ιδιαίτερα επιζήμιες θα είναι οι επιπτώσεις στην κατανάλωση χιλιάδων αγαθών ευρείας κατανάλωσης, όπως τα συσκευασμένα προϊόντα και τρόφιμα (κυρίως σε Supermarkets), τα καύσιμα, η ένδυση και υπόδηση και μία σειρά παρεχόμενων υπηρεσιών, όπως οι ιατρικές, καλλιτεχνικές κ.ά.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τους αναλυτές του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών, η επιλεχθείσα πρακτική της αδιάκριτης και οριζόντιας επιβάρυνσης εκτιμάται πως δεν θα αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς όχι μόνο θα οξυνθεί το φαινόμενο της φοροδιαφυγής, αλλά ταυτόχρονα θα οδηγηθούν σε μαρασμό χιλιάδες επιχειρήσεις.

Πρέπει να τονιστεί, μάλιστα, πως οι επιμέρους εκτιμήσεις στις οποίες προβαίνει το ΙΝΕΜΥ στηρίζονται σε μία μετριοπαθή μείωση του τζίρου για τους κλάδους του Χονδρικού Εμπορίου, του Αυτοκινήτου, του Τουρισμού, της Εστίασης και των Μεταφορών της τάξεως του 3% (2016/2015), ελέω της έλλειψης διαθέσιμων στοιχείων για το 2016.

Αντίθετα, στο Λιανικό Εμπόριο λαμβάνεται υπ’ όψιν η μέση ανά κατηγορία διμηνιαία μεταβολή του Δείκτη Κύκλου Εργασιών του τρέχοντος έτους σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Ο εμπορικός κόσμος έχοντας βιώσει περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο επαγγελματικό κλάδο τα τελευταία χρόνια τις δυσμενέστατες συνέπειες από τις αλλεπάλληλες αυξήσεις των συντελεστών ΦΠΑ, εν καιρώ μάλιστα κρίσης και οικονομικής δυσπραγίας, δηλώνει τον έντονο προβληματισμό του σε οποιοδήποτε εισπρακτικό μέτρο έμμεσης φορολογίας.

Τούτων δοθέντων, οι επικείμενες επιβαρύνσεις λόγω αυξημένου ΦΠΑ τόσο στον κλάδο του Τουρισμού (436 εκατ. ευρώ συνολικά έσοδα από ΦΠΑ το 2016) όσο και σε εκείνον της Εστίασης (μετάταξη στο 24% και είσπραξη επιπλέον 36 εκατ. ευρώ την περίοδο 2016/2015) θα οδηγήσουν στην απεμπόληση πληθώρας εθνικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων και στην ασύμμετρη επιβάρυνση του μέσου καταναλωτή.  

Ανοδος κόστους στις μεταφορές

Η επιβολή συντελεστή ΦΠΑ 24% αναμένεται πως θα προκαλέσει κατακόρυφη άνοδο και στο κόστος των οδικών και των ακτοπλοϊκών μεταφορών.

Είναι δεδομένο πως η αύξηση του σχετικού φόρου θα μετακυλιστεί αποκλειστικά και μόνο στο επιβατικό κοινό (+40 εκατ. ευρώ επιβαρύνσεις το 2016), προκαλώντας μείωση της ζήτησης και απώλεια των επιπρόσθετων προσδοκώμενων κρατικών φορολογικών εσόδων.

Δεν θα πρέπει να διαφεύγει της προσοχής πως ο συντελεστής ΦΠΑ στα μεταφορικά μέσα αυξήθηκε πέρυσι τον Ιούλιο από 13% σε 23%, με συνέπεια την αξιοσημείωτη άνοδο της τιμής των επιβατικών εισιτηρίων.

Στα νησιά

Μία παράμετρος που χρήζει ιδιαίτερης αναφοράς συνδέεται με την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και την εξομοίωσή του με εκείνον της υπόλοιπης επικράτειας. Μετά τη Ρόδο, τη Σαντορίνη, τη Μύκονο, τη Νάξο, την Πάρο και τη Σκιάθο που απώλεσαν τον προηγούμενο Οκτώβριο τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, ακολουθούν από 1ης Ιουνίου τα νησιά Σύρος, Θάσος, Άνδρος, Τήνος, Κάρπαθος, Μήλος, Σκύρος, Αλόννησος, Κέα, Αντίπαρος και Σίφνος.

Οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας θα βιώσουν, κατά την ΕΣΕΕ, μία δραματική συρρίκνωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματός τους, αδυνατώντας να αντεπεξέλθουν στο συγκριτικά αυξημένο, σε σχέση με την ηπειρωτική Ελλάδα, κόστος διαβίωσης που αντιμετωπίζουν.



Σχολιάστε το άρθρο

Απομένουν 3000 χαρακτήρες αποστολή

Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα