Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι πλοιοκτήτες των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) θα πρέπει να περιμένουν μέχρι το 2018 για να αισθανθούν μία σημαντική βελτίωση των κερδών τους όταν θα τεθεί σε λειτουργία η πλειονότητα των νέων εγκαταστάσεων στις ΗΠΑ εκτιμά σχετική μελέτη του οίκου αναλύσεων Drewry.
Το πρώτο τρίμηνο του 2016 δεν ήταν πολύ καλύτερο από τα προηγούμενα για τις ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται LNG carriers, καθώς οι ναύλοι στη spot αγορά παρέμειναν σε χαμηλά επίπεδα και γύρω από τα 30.000 δολάρια την ημέρα. Στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου άρχισαν τη δραστηριότητά τους δύο νέες εγκαταστάσεις υγροποίησης του αερίου στην Αυστραλία (Australia Pacific LNG-APLNG) και στις ΗΠΑ (US Sabine Pass LNG), όμως οι ναύλοι παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.
Η αναδιάταξη των εξαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αυστραλία λόγω της λειτουργίας της νέας εγκατάστασης δεν θα φέρει κάποια σημαντική θετική εξέλιξη για τους πλοιοκτήτες με δεδομένη τη μικρή απόσταση μεταξύ της Αυστραλίας και των ασιατικών αγορών εκτιμά ο Drewry.
Επιπλέον, η πρόσφατη έναρξη των εξαγωγών από το Sabine Pass δεν αναμένεται να αυξήσει την ζήτηση για LNG carriers καθώς το κόστος εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία από τις ΗΠΑ είναι μεγάλο στην παρούσα φάση. Το κόστος του LNG από τις ΗΠΑ σε τρέχουσες τιμές είναι περίπου 6 δολ. ανά MMBtu, ενώ η τιμή spot στην Ασία είναι σήμερα μεταξύ 4 και 5 δολ. ανά MMBtu.
Η αύξηση του στόλου τα τελευταία χρόνια έχει οδηγήσει σε κορεσμό της προσφοράς, η οποία θα κρατήσει τους ναύλους υπό πίεση μέχρι το 2017 συμπεραίνει ο Drewry.
Με βάση τα παραπάνω ο οίκος αναλύσεων εκτιμά ότι η πλειοψηφία των φορτίων από το Sabine Pass των ΗΠΑ θα κατευθυνθεί είτε στην Ευρώπη είτε στη Λατινική Αμερική, τόσο γιατί η ζήτηση από τις χώρες της Άπω Ανατολής είναι αδύναμη, όσο και γιατί στο σημερινό περιβάλλον χαμηλών τιμών δεν έχει και πολύ νόημα να γίνουν εισαγωγές στην Ασία από τις ΗΠΑ. Αν αυτό επιβεβαιωθεί τότε τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου θα είναι στο ένα τρίτο αυτών που θα καταγράφονταν εάν τα φορτία κατευθύνονταν από τις ΗΠΑ στην Ασία, σημειώνει ο Shresth Sharma, επικεφαλής αναλυτής του τμήματος αναλύσεων για το LNG του Drewry.
Συνεπώς συνολικά ο επιπλέον όγκος των εξαγωγών δεν αναμένεται να έχει σημαντική επίδραση στους ναύλους εάν ληφθεί υπόψη και ο ρυθμός παράδοσης των νεότευκτων πλοίων από τα ναυπηγεία. Ως εκ τούτου, εκτίμησή μας είναι ότι η αγορά θα πρέπει να περιμένει μέχρι το 2018 για να τεθούν σε λειτουργία περισσότερες μονάδες υγροποίησης στις ΗΠΑ προκειμένου να καλυφθεί η αυξανόμενη προφορά πλοίων πρόσθεσε ο Sharma.
Να σημειωθεί ότι η αγορά LNG ήταν «προβληματική» και στη διάρκεια του 2015, χρονιά κατά την οποία οι ναύλοι στα LNG carriers έπεσαν σε ποσοστό 49%, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της International Gas Union (IGU). Όπως αναφέρει η εν λόγω ένωση οι ναύλοι στη spot αγορά διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα 27.000 δολάρια την ημέρα. Στην έκθεση τονίζεται ότι κύρια αιτία της μεγάλης πτώσης στη spot αγορά είναι η συρρίκνωση της ζήτησης στον Ειρηνικό.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, τα έσοδα που πρέπει να έχει ένα νεότευκτο LNG carrier προκειμένου να ισοσκελίζει τα έξοδά του φτάνουν κατά μέσο όρο τις 70.000 δολάρια την ημέρα. Η IGU τονίζει ότι μέχρι το τέλος Ιανουαρίου 2016 ο στόλος των LNG carriers έφτανε τα 410 πλοία.
Συνολικά το 2015 ο στόλος ενισχύθηκε κατά 28 πλοία, ενώ το παγκόσμιο εμπόριο έφτασε τα 244,8 εκατ. τόνους, ποσότητα αυξημένη κατά 4,7 εκατ. μ.τ. σε σχέση με το 2014.
Οσον αφορά τα LNG Terminal, τονίζεται ότι είναι 15 υπό κατασκευή, εκ των οποίων τα οκτώ είναι στην Κίνα. Τα τέρμιναλ αυτά υπολογίζεται ότι θα ενισχύσουν την παγκόσμια χωρητικότητα κατά 71,9 εκατ. μ.τ. μέχρι το τέλος του 2019.