Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μαζί με τους ναύλους στο ξηρό χύδην φορτίο έχουν καταρρεύσει και οι νέες παραγγελίες πλοίων. Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία των Clarksons, οι νέες παραγγελίες πλοίων στο πρώτο τρίμηνο του 2016 μειώθηκαν κατά 79% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Οι νέες παραγγελίες στο πρώτο τρίμηνο του 2016 αφορούν, όπως υπολογίζει ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος σε μόλις 77 πλοία όλων των κατηγοριών, όταν μέχρι τα τέλη Μαρτίου το 2015 είχαν καταγραφεί παραγγελίες σε 372 πλοία.
Τον Ιανουάριο οι παραγγελίες ήταν μόλις 15 έναντι 176 τον αντίστοιχο μήνα του 2015 και τον Φεβρουάριο 17 αντί 83 ένα χρόνο πριν. Τέλος, τον Μάρτιο αυξήθηκαν στις 45 καθώς προστέθηκαν 20 VLOC από τις δύο κινεζικές εταιρείες, την China Merchants Energy Shipping (CMES) και την Coscocs. Ενα χρόνο πριν, τον ίδιο μήνα, οι παραγγελίες ήταν για 113 πλοία. Η συντριπτική πάντως πλειοψηφία των νέων μειωμένων παραγγελιών είναι σε δεξαμενόπλοια παρά σε πλοία ξηρού χύδην φορτίου, με εξαίρεση τα 20 VLOC.
Σε μία άλλη ανάλυσή του ο οίκος Vesselsvalue.com για τη «Ναυτεμπορική» σημειώνει ότι οι Ελληνες εφοπλιστές που προχώρησαν σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων το πρώτο τρίμηνο του 2015 ήταν μόλις επτά, εκ των οποίων πέντε δεξαμενόπλοια και δύο bulkers. Πέρυσι το ίδιο διάστημα οι ελληνικές παραγγελίες ήταν 49 πλοία όλων των κατηγοριών. Οι Ελληνες εφοπλιστές επιμένουν στη λογική της μείωσης της χωρητικότητας ως «πρόταση» ανάκαμψης της αγοράς.
Οι Ελληνες εφοπλιστές επιμένουν στη λογική της μείωσης της χωρητικότητας ως «πρόταση» ανάκαμψης της αγοράς.
Η σημαντική μείωση όλων των παραγγελιών εξηγείται σε μεγάλο βαθμό και από το γεγονός ότι η προσφορά εξακολουθεί να παραμένει υψηλή σε σύγκριση με την πορεία της ζήτησης. Παρά τη σημαντική μείωση των νέων παραγγελιών και την επίσης ενθαρρυντική αύξηση των διαλύσεων, η ναυτιλία εξακολουθεί να κινείται σε τεντωμένο σχοινί καθώς με δεδομένη την πορεία του παγκόσμιου διά θαλάσσης εμπορίου θα απαιτηθούν πολλά χρόνια για να απορροφηθεί η υπερβάλλουσα χωρητικότητα σε πλοία, αναφέρει σε μία άλλη ανάλυσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons. Το παγκόσμιο εμπόριο θα πρέπει να συνεχίζει να αυξάνει με ρυθμό 2,5% σε ετήσια βάση τα επόμενα χρόνια, έτσι ώστε σε επτά χρόνια να απορροφηθεί το βιβλίο παραγγελιών, υποστηρίζει ο ερευνητής των Clarksons Trevor Crowe.
Ανά κατηγορία
Στα δεξαμενόπλοια το βιβλίο παραγγελιών ισοδυναμεί με το 18% του εν ενεργεία στόλου και χρειάζεται περί τα οκτώ χρόνια με βάση τη τρέχουσα πορεία της ζήτησης για να απορροφηθεί η προσφερόμενη χωρητικότητα.
Στο ξηρό φορτίο η εικόνα είναι ακόμη πιο ανησυχητική καθώς το orderbook αποτελεί το 15% του υφιστάμενου στόλου, όμως λόγω και της μειωμένης ζήτησης θα απαιτηθούν 11 χρόνια για να απορροφηθεί η επιπλέον χωρητικότητα εάν βέβαια δεν υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στο εμπόριο.
Στα containerships η κατάσταση είναι ελαφρώς καλύτερη καθώς χρειάζονται τέσσερα χρόνια προκειμένου να απορροφηθεί όλη η χωρητικότητα σε νέες παραγγελίες.
Τέλος, στα car carrier και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers) το βιβλίο παραγγελιών θα χρειασθεί 13 και 14 χρόνια αντίστοιχα προκειμένου να απορροφηθεί όλο από τη ζήτηση.
Διαλύσεις στο ξηρό φορτίο
Πάντως, οι διαλύσεις πλοίων ξηρού φορτίου κινούνται με έντονα αυξητικό ρυθμό το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο 111 bulk carriers διαλύθηκαν, ενώ άλλα 144 προστέθηκαν στα διαλυτήρια τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος ηλικίας των υπό διάλυση Bulkers από 33 χρόνια το 2007 μειώθηκε στα 24 χρόνια.