Το πρόβλημα της ποσότητας εκπομπής καυσαερίων από τα πλοία έθεσε με ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Νίκος Βακάλης.
Τόνισε ότι, στα πλαίσια του Πρωτοκόλλου του Κιότο και των δεσμεύσεων της Ε.Ε. για περιορισμό των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, εφαρμόζεται σήμερα οδηγία που θεσπίζει ένα σύστημα εμπορίας ρύπων. Το σύστημα αυτό δίνει τη δυνατότητα να αγοράζονται και να πωλούνται δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα εντός της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. «Αυτός ο μηχανισμός», υπογραμμίζει ο κ. Βακάλης, «δεν καλύπτει τις θαλάσσιες μεταφορές και ζήτησα να πληροφορηθώ από την Επιτροπή εάν σχεδιάζει να τις συμπεριλάβει».
Στην απάντησή του ο Επίτροπος Περιβάλλοντος Σταύρος Δήμας επισημαίνει ότι οι συμβατικοί ατμοσφαιρικοί ρύποι από τα πλοία, και κυριότερα το διοξείδιο του θείου (SO2) και τα οξείδια του αζώτου (NOX), ανέρχονται στο 80% των αντίστοιχων χερσαίων εκπομπών. Αντιθέτως, υπογραμμίζει ότι τα πλοία εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από τους άλλους τρόπους μεταφοράς. Γι' αυτό το λόγο η πολιτική της Επιτροπής προωθεί τις θαλάσσιες και πλωτές μεταφορές εμπορευμάτων περισσότερο από ό,τι τις οδικές.
Αν και το Πρωτόκολλο του Κιότο δεν καλύπτει άμεσα τις εκπομπές που προέρχονται από τη διεθνή ναυσιπλοΐα, καλεί τα συμβαλλόμενα μέρη να εξακολουθήσουν την προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα καύσιμα κίνησης των πλοίων ενεργώντας μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ). Ο ΔΝΟ, υποστηριζόμενος από την Επιτροπή και τα κράτη μέλη της Ε.Ε., βρίσκεται σήμερα στο τελικό στάδιο επεξεργασίας ενός συστήματος περιβαλλοντικών δεικτών για τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου των πλοίων. Ωστόσο, η συμμετοχή στο σύστημα αυτό θα στηρίζεται σε εθελοντική βάση.
Η Επιτροπή δεν αποκλείει τη μακροπρόθεσμη λήψη ορισμένων υποχρεωτικών μέτρων, όπως την εισαγωγή του συστήματος εμπορίας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα των θάλάσσιων μεταφορών.