Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ζημιές που αναμένεται να ξεπεράσουν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια θα καταγράψουν για τη χρήση του 2015 οι εισηγμένες στα διεθνή χρηματιστήρια ναυτιλιακές εταιρείες ξηρού χύδην φορτίου, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές.
Η κατάρρευση των ναύλων στη διάρκεια του 2015, αλλά και των αρχών του 2016, που τον τελευταίο μήνα κυμαίνονται στα επίπεδα των 2.600-3.000 δολ. την ημέρα ανάλογα με τον τύπο των πλοίων, προκαλεί μεγάλες ζημιές, δεδομένου ότι το λειτουργικό κόστος των πλοίων κυμαίνεται από 5.000 δολάρια έως 6.500 δολάρια την ημέρα.
Η κατάσταση αυτή που έχει καταγραφεί ήδη στα αποτελέσματα εννεαμήνου του 2015 των περισσότερων ναυτιλιακών εταιρειών με πλοία ξηρού χύδην φορτίου θα αποτυπωθεί ακόμη πιο έντονα στο σύνολο της χρήσης.
Στα διεθνή χρηματιστήρια
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας συμβούλων FactSet, που επικαλείται το Tradewinds, οι ζημιές για τις μεγαλύτερες εισηγμένες στα χρηματιστήρια τόσο της Νέας Υόρκης, όσο και του Οσλο και του Χονγκ Κονγκ ναυτιλιακών εταιρειών ξηρού χύδην φορτίου θα ξεπεράσουν το 1,1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Οι παραπάνω εκτιμήσεις μπορεί να βελτιωθούν με βάση τα προσαρμοσμένα αποτελέσματα, εκτιμά μία άλλη εταιρεία συμβούλων, η Arctic Securities.
Ωστόσο και πάλι οι ζημιές των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών θα φθάσουν τα 600 εκατ. δολ.
Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες όπως οι Golden Ocean, Scorpio Bulkers, Star Bulk Carriers, Norden και Navios Maritime Holdings θα ανακοινώσουν για το 2015 ζημιές ύψους άνω των 100 εκατομμυρίων δολαρίων η καθεμία, σύμφωνα με το Tradewinds.
Ηδη η Golden Ocean ανακοίνωσε ζημιές ύψους 221 εκατομμυρίων δολαρίων.
Για το 2016 αναμένεται μία πολύ μικρή βελτίωση, σύμφωνα με τον ίδιο οίκο αναλύσεων, καθώς οι αλλαγές στην αγορά δεν θα είναι δραματικές από την πλευρά της ζήτησης φορτίων, λόγω των εξελίξεων στη διεθνή οικονομία, η οποία για τα επόμενα 3 χρόνια περίπου αναμένεται να είναι εγκλωβισμένη σε χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Προσφορά και διαλύσεις
Ετσι το ενδιαφέρον στρέφεται κυρίως στην πλευρά της προσφοράς όπου παρατηρούνται μεν κάποια στοιχεία ελαφρώς ενθαρρυντικά, κυρίως σε ό,τι αφορά την αύξηση του ρυθμού διάλυσης πλοίων, όμως παρ’ όλα αυτά ο αριθμός των πλοίων που μπαίνει στην αγορά είναι μεγαλύτερος.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Γιώργο Λαζαρίδη της Allied Shipbrokings, τον Ιανουάριο ρότα για τα διαλυτήρια έβαλαν 61 πλοία, ενώ τον ίδιο μήνα ήταν προγραμματισμένες παραδόσεις 2.012 νεότευκτων πλοίων.
Τελικά παραδόθηκαν 102 πλοία, ενώ η παραλαβή των υπολοίπων μετατέθηκε για αργότερα.
Ο κ. Λαζαρίδης σημειώνει ακόμη ότι ακυρώσεις παραγγελιών θα σημειωθούν σε πλοία που δεν έχει αρχίσει ακόμη η κατασκευή τους.
Παραλαβές νεότευκτων
Πάντως, με βάση τα έως τώρα στατιστικά στοιχεία κάθε μήνα κατά μέσο όρο αναμένονταν 72 παραλαβές νεότευκτων. Δεδομένου όμως ότι ο μέσος όρος ακύρωσης ή μετάθεσης για αργότερα αφορά το 20% περίπου των παραγγελιών, αναμένεται ο μέσος όρος των νέων παραδόσεων να πέσει στα 58 πλοία ανά μήνα.
Στο πλαίσιο αυτού του υπολογισμού θα πρέπει να δούμε ίσο αριθμό διάλυσης για να υπάρξει μία ισορροπία.
Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια του τελευταίου μήνα του 2015 το ποσοστό ακυρώσεων ή καθυστερήσεων αυξήθηκε στο 49,5%.
Αυτό σημαίνει ότι ο μέσος όρος νέων παραδόσεων μπορεί να κυμαίνεται από 36 μέχρι και 51 πλοία, σημειώνει ο κ. Λαζαρίδης.
Η κατάρρευση των ναύλων στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου προκαλεί μεγάλες ζημιές στις ναυτιλιακές, δεδομένου ότι το λειτουργικό κόστος των πλοίων κυμαίνεται από 5.000-6.500 δολ. την ημέρα.
Σε κάθε περίπτωση, όλα δείχνουν ότι το 2016 θα είναι άλλο ένα δύσκολο έτος για τη διατήρηση της ανάπτυξης στόλου υπό έλεγχο.
Από την πλευρά του ο κ. Γιώργος Λογοθέτης εκτιμά ότι βάσει των θεμελιωδών μεγεθών που επηρεάζουν τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, οι συνθήκες για το 2016 συνεχίζουν και παραμένουν αρνητικές.
Αναφορικά µε την αύξηση του στόλου για το 2016, καθοριστικός παράγοντας θα είναι ο αριθμός των διαλύσεων που θα λάβει χώρα.
Οι έως τώρα εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές καθώς κάνουν λόγο για περίπου 40 εκατ. dwt, αριθμός που αν επιβεβαιωθεί θα σηματοδοτήσει και ιστορικό ρεκόρ, αναφέρει.
Παράλληλα, αν υποθέσουμε, όπως σημειώνει, ότι το ποσοστό των ακυρώσεων/μετακυλίσεων θα κυμανθεί και αυτό σε υψηλά επίπεδα της τάξης του 40%, τότε για το 2016 η καθαρή αύξηση του στόλου θα κλείσει στα ίδια επίπεδα µε το 2015, δηλαδή περίπου στο 2,5%, χαμηλό ποσοστό µεν αλλά σε ένα επιβαρυμένο ήδη αριθμητικά τονάζ τα τελευταία χρόνια, το οποίο φέρει και αυτό το μερίδιο ευθύνης για τη σημερινή κατάσταση της ναυλαγοράς.
Προβλέψεις για τον στόλο
Αν δεχτούμε, συνεχίζει ο κ. Λογοθέτης, ότι η αύξηση του στόλου για το 2016 όντως κλείσει στο 2,5%, δηλαδή περίπου στους 19 εκατομμύρια dwt, εκτιμάται ότι απαιτείται μία αύξηση του Dry Bulk Seaborne Trade για να αντισταθμίσει την αύξηση του τονάζ κατά περίπου 100 εκατομμύρια τόνους, δηλαδή ποσοστό 2,3% σε ετήσια βάση.
Ομως οι προβλέψεις για το 2016 κάνουν λόγο για αύξηση 39 εκατομμυρίων τόνων, δηλαδή από τους 4.695 εκατομμύρια τόνους το 2015 στους 4.734 εκατομμύρια τόνους φέτος (0,83% σε ετήσια βάση), δημιουργώντας και πάλι αρνητικό ισοζύγιο μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι το πλεονασματικό τονάζ ανέρχεται στο 10% για τα Capes, στο 12,5% για τα Panamax και στο 15% για τα Ultramax και Supramax.
Χαμηλή ζήτηση το 2016
Ενας άλλος παράγοντας, θεμελιώδες στοιχείο που έχει πιέσει τη ναυλαγορά, είναι η ζήτηση η οποία εξαρτάται από την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και εμπορίου, πορεία η οποία τουλάχιστον για το 2016 θα κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα µε τις προοπτικές να προμηνύονται αρνητικές. Ηδη, σύμφωνα με το Reuters, οι εισαγωγές άνθρακα από την Κίνα μειώθηκαν 8% από την αρχή του έτους στους 152,1 εκατ. τόνους. Επίσης οι μηνιαίες εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από 96,27 εκατ. τόνους τον περασμένο Δεκέμβριο μειώθηκαν κατά 14,6% τον Ιανουάριο φέτος, στους 82,19 εκατ. τόνους.
Παροπλισμένα 21 πλοία στην Ελευσίνα
Εκτός από τη διάλυση, μία προσωρινή λύση για τους πλοιοκτήτες είναι ο παροπλισμός (ψυχρός ή θερμός) των πλοίων για ορισμένο χρονικό διάστημα μέχρι η αγορά να ισορροπήσει σε ένα καλύτερο σημείο. Ηδη στα διεθνή μέσα ενημέρωσης καταγράφονται οι πρώτοι μαζικοί παροπλισμοί. Ανοικτά των ακτών στο νότιο Χονγκ Κονγκ, τουλάχιστον 10 πολύ μεγάλα πλοία που μεταφέρουν συνήθως εκατοντάδες χιλιάδες τόνους άνθρακα ή σιδηρομεταλλεύματος βρίσκονται σε αδράνεια κοντά σε μία από τις πιο πολυσύχναστες θαλάσσιες οδούς του κόσμου, αναφέρει το πρακτορείο Reuters. Μία ανάλογη εικόνα αρχίζει να διαμορφώνεται και στη χώρα μας στον κόλπο της Ελευσίνας.
Σύμφωνα με όσα μας απάντησε επισήμως το Γραφείο Τύπου του υπουργείου Ναυτιλίας, στις 31-01-2016 βρίσκονταν παροπλισμένα εντός του κόλπου της Ελευσίνας 21 πλοία.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία που μας διαβίβασε η αρμόδια για το θέμα Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας, το τελευταίο εξάμηνο και ειδικότερα για τους μήνες Δεκέμβριο 2015 και Ιανουάριο 2016 έχει παρατηρηθεί αύξηση των πλοίων που εισέρχονται εντός περιοχής αρμοδιότητας Κ.Λ. Ελευσίνας με σκοπό τον παροπλισμό. Το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα παροπλίστηκαν τρία «bulk carriers», τρία «containers», ένα φορτηγό πλοίο και δύο «offshore supply vessels», ενώ το τελευταίο εξάμηνο του 2014 είχε παροπλιστεί ένα πλοίο τύπου «bulk carrier». Αναφορικά με τον αριθμό των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί στη Λιμενική Αρχή Ελευσίνας (μέχρι πριν από δέκα ημέρες) με σκοπό τον παροπλισμό το αμέσως προσεχές διάστημα, ανέρχονται σε οκτώ και αφορούν όλες σε πλοία τύπου «bulk carriers».
Οι αιτήσεις για παροπλισμό πλοίων υποβάλλονται στην οικεία Λιμενική Αρχή που είναι και αρμόδια για τη χορήγηση σχετικής άδειας.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τον Ειδικό Κανονισμό Λιμένα Ελευσίνας αριθ. 43 (ΦΕΚ: 449 Β’/16-06-1994) όπως ισχύει, καθορίζονται θέματα παροπλισμού πλοίων στα αγκυροβόλια της Ελευσίνας.