Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Με συνεχείς «μανούβρες» Ελληνες και ξένοι πλοιοκτήτες προσπαθούν να κρατήσουν «αλώβητες» τις εταιρείες τους, ενώ πλέουν μέσα στο κέντρο του τυφώνα που πλήττει το χύδην ξηρό φορτίο.
Η πώληση πλοίων από τις εισηγμένες σε private εταιρείες, ιδίων ή και τρίτων συμφερόντων, η αγορά μετοχών από τους μεγαλομετόχους, η πώληση πλοίων για scrap, αλλά και το lay up αποτελούν τις πρώτες επιλογές για τις διοικήσεις των εταιρειών.
Πέρυσι τέτοια εποχή ο δείκτης της ναυλαγοράς κατέγραφε ιστορικά χαμηλά, στις 553 μονάδες, και οι εκτιμήσεις έδειχναν ότι η τάση θα είναι μεσοπρόθεσμα ανοδική. Φέτος οι 553 μονάδες είναι μακρινή ανάμνηση και με τη ναυλαγορά να έχει βουτήξει στις 290 μονάδες, οι εταιρείες που διαχειρίζονται πλοία ξηρού φορτίου βρίσκονται σε «κόκκινο συναγερμό».
Η Safe Bulkers πούλησε δύο bulker του στόλου της, ακόμα κι εκείνα που είναι υπό ναυπήγηση (resale) σε προσωπική εταιρεία του μεγαλομετόχου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Πόλυ Χατζηιωάννου. Παράλληλα, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να αγοράσει ακόμα ένα resale.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η πώληση του «Kypros Unity» σε private εταιρεία του κ. Χατζηιωάννου έναντι 20 εκατ. δολαρίων, μείωσε τον δανεισμό της Safe κατά 16,7 εκατ. δολάρια, ενώ το resale μείωσε τις υποχρεώσεις της κατά 28,5 εκατ. δολάρια, ποσό που είναι μεγαλύτερο από την παρούσα αξία του πλοίου. Εφόσον πουληθεί και το δεύτερο συμβόλαιο η εταιρεία θα απολέσει ένα ακόμα βάρος ύψους 28,8 εκατ. δολαρίων.
Ο κ. Χατζηιωάννου από την πλευρά του αναλαμβάνει το ρίσκο της απόκτησης τεσσάρων bulk carriers σε μια πολύ κακή περίοδο, αλλά οι προοπτικές είναι ενθαρρυντικές. Και αυτό διότι η αγορά είναι ήδη παρά πολύ χαμηλά, ενώ μέχρι το 2018 που παραδίνεται το πρώτο resale σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις θα έχει περάσει η «μπόρα» και ο BDI θα βρίσκεται σε περίοδο ανάκαμψης.
«Υπάρχουν πολλοί πωλητές σήμερα στην αγορά και σχεδόν κανένας αγοραστής» δηλώνει ο κ. Χατζηιωάννου.
Αγορές και πωλήσεις
Από την άλλη πλευρά γυρίζει το πηδάλιο ο Γιώργος Οικονόμου στην Dryships, ο οποίος αγόρασε μετοχές και σήμερα διαθέτει πάνω από το 25% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Στις αρχές της χρονιάς η Star Bulk του Πέτρου Παππά, αλλά και η Scorpio Bulkers, είχαν πουλήσει μεγάλο αριθμό πλοίων τόσο στον όμιλο Αγγελικούση όσο και στον νορβηγικό όμιλο Fredriksen αλλά και στον όμιλο Zodiac. Πιο συγκεκριμένα, ο όμιλος Αγγελικούση απέκτησε τέσσερα capes από τη Star Bulk και άλλα τρία capes από τη Scoprio Bulkers. Από τη Scoprio Bulkers αγόρασε άλλα δύο capes ο Νορβηγός εφοπλιστής John Fredriksen και άλλα έξι το Zodiac Group.
Κινήσεις έκαναν και η Eastern Mediterranean Maritime του Θανάση Μαρτίνου, που αγόρασε δύο capes, αλλά και η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου που απέκτησε αντί 19 εκατ. δολ. το cape «Faustina», το οποίο ναυπηγήθηκε το 2010.
Οι Ελληνες πλοιοκτήτες επιχειρούν να «ξεφορτωθούν» χωρητικότητες πουλώντας τα μεγαλύτερα πλοία τους για scrap. Από τις αρχές του έτους έχουν πουλήσει για διάλυση 10 bulk carriers συνολικής χωρητικότητας 542.000 dwt, περίπου το 11% της συνολικής χωρητικότητας πλοίων ξηρού φορτίου που έχουν πουληθεί σε διαλυτήρια.
Ακόμη μια καλή λύση είναι το δέσιμο των πλοίων, αλλά και η εκμετάλλευση του διαθέσιμου χρόνου, αφού δεν υπάρχουν ναύλοι, για επισκευές. Ηδη οι διαθέσιμες κλίνες λιγοστεύουν μέρα με την ημέρα σε όλο τον κόσμο, ενώ δυτικοί κόλποι σε όλο τον κόσμο, όπως για παράδειγμα είναι της Μανίλα, γεμίζουν με πλοία.
Οι μετοχές
Η απαξίωση της αξίας των πλοίων αλλά και η κάθετη πτώση των εσόδων των bulk carriers λόγω της κατάρρευσης των ναυλαγορών έχουν πολύ σοβαρό αντίκτυπο στην αξία των μετοχών των εταιρειών που διαχειρίζονται bulk carriers. Για παράδειγμα, την προηγούμενη εβδομάδα η μετοχή της Dryships διαπραγματευόταν στο 0,11 δολ., ενώ της Safe Bulkers στο 0,53 δολ. Ανάλογη εικόνα και για τη Star Bulk που ήταν στο 0,4 δολ. την περασμένη Παρασκευή, αλλά και η Navios Holdings που βρέθηκε στο 0,83 δολ. Και η Diana Shipping είναι χαμηλά, αφού έφτασε τα 2,25 δολ. την περασμένη Παρασκευή, όπως και η Eurioseas που έφτασε τα 2,19.