Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγεώργου & Αντώνη Τσιμπλάκη
Σε αγαστή συνεργασία, κυβέρνηση και ελληνικός εφοπλισμός λένε όχι στην αλλαγή του φορολογικού status της ελληνόκτητης ναυτιλίας, που θα υπονομεύσει την ανταγωνιστικότητά της.
Αυτό έγινε απολύτως καθαρό στη διάρκεια του χθεσινού 2ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής» από τις τοποθετήσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνος Αλεξιάδη και του πρόεδρου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρου Βενιάμη.
Με αφορμή την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, που θεωρεί ότι ορισμένες πτυχές του ελληνικού ναυτιλιακού φορολογικού πλαισίου δεν συνάδουν με τους κοινοτικούς κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, τόσο ο κ. Βενιάμης όσο και ο κ. Αλεξιάδης ξεκαθάρισαν ότι η ελληνική ναυτιλία δεν θα δεχθεί να υπονομευτεί η ανταγωνιστικότητά της από αμφιβόλου αξίας παρεμβάσεις.
«Θέλω να είμαι σαφής. Ούτε για τη ναυτιλία ούτε για τους αγρότες σχεδιάζουμε νέες φορολογίες. Είναι σαφέστατο αυτό», τόνισε ο κ. Αλεξιάδης και συμπλήρωσε ότι βασικό κριτήριο για τη φορολογία της ναυτιλίας στην Ελλάδα πρέπει να είναι το εάν επηρεάζεται ή όχι η ανταγωνιστικότητά της.
«Αν η φορολογία της ναυτιλίας στην Ελλάδα περάσει από ένα επίπεδο και πάνω, που αντέχει η ανταγωνιστικότητά της, τότε θα εξυπηρετηθούν άλλα συμφέροντα και η κουβέντα δεν θα γίνεται με κίνητρο να αυξήσουμε τα δημόσια έσοδα, διότι θα χάσουμε και αυτά που έχουμε. Η κουβέντα θα γίνεται με κίνητρο να ωφεληθούν άλλες χώρες και άλλες ναυτιλίες», συμπλήρωσε με νόημα ο κ. Αλεξιάδης.
«Εδώ έχουμε το παράδοξο για χώρες οι οποίες μας κουνούν το δάχτυλο για τη φοροδιαφυγή και τον φορολογικό ανταγωνισμό: όταν μελετήσεις προσεκτικά τις φορολογικές διατάξεις που έχουν στο χώρο της ναυτιλίας, θα δεις ότι οι χώρες που κατηγορούν την Ελλάδα για ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς έχουν σε ειδικές φορολογίες ευνοϊκότερες διατάξεις απ' ό,τι η Ελλάδα», είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Αλεξιάδης.
Κοντόφθαλμη πολιτική
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΑΝΤΕΛΉΣ ΣΑΊΤΑΣ
Από αριστερά, Γιάννης Περλεπές, Λασκαρίνα Καρασταμάτη, Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης, καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, Γιώργος Βλάχος.
Από την πλευρά του ο κ. Βενιάμης, αφού ξεκαθάρισε ότι η ελληνική πολιτεία με συνέπεια αποδεικνύει καθημερινώς ότι αναγνωρίζει πλήρως τη στρατηγική, αλλά και οικονομική διάσταση της ελληνόκτητης ναυτιλίας και την αναγκαιότητα να παραμείνει αυτή στενά συνδεδεμένη με τον τόπο μας, επιτέθηκε σε όλους εκείνους που θεωρούν ότι εάν χτυπηθεί η ελληνόκτητη ναυτιλία θα επωφεληθούν από τυχόν μετεγκατάσταση αυτής οι δικές τους εθνικές οικονομίες και ναυτιλίες.
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης.
«Πρόκειται για μία κοντόφθαλμη πολιτική», είπε ο κ. Βενιάμης, «αφού η ελληνόκτητη ναυτιλία είναι ευρωπαϊκή και συνεπώς το πλήγμα θα αφορά την ευρωπαϊκή οικονομία».
«Το επαναλαμβανόμενο επιχείρημα, ότι τάχα το φορολογικό μας καθεστώς είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό, κατέπεσε όταν παραθέσαμε στην πολιτεία μας συγκριτικά οικονομικά στοιχεία που αποδεικνύουν πόσο πιο ακριβή είναι η φορολόγηση του πλοίου και της διαχείρισής του στην Ελλάδα, ειδικά τα τελευταία χρόνια με τον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογίας τους.
Αποτελεί μάλιστα ύψιστη υποκρισία των ευρωπαϊκών νομοθετικών και ελεγκτικών οργάνων να καταγγέλλουν το ελληνικό φορολογικό σύστημα το οποίο οι ίδιοι ακολούθησαν ως μοντέλο και μάλιστα το εξέλιξαν για να σώσουν την ευρωπαϊκή ναυτιλία, ώστε να μην ακολουθήσει τη μοίρα της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Ο Δρ. Αλέξανδρος Μ. Γουλιέλμος, Διευθυντής Διοίκησης Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων, Οικονομικό Κολλέγιο Αθηνών, BCA College, τ. Καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιά, τ. Γενικός Γραμματέας Υπουργείου Ναυτιλίας.
Σίγουρα οι ενέργειες αυτές με τη νομική αβεβαιότητα που προκαλούν, θα πλήξουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και τορπιλίζουν άμεσα την ευρύτερη πολιτική της Ευρώπης για δημιουργία ανταγωνιστικού, επιχειρηματικού και επενδυτικού κλίματος, που θα αποφέρει τα μέγιστα στις οικονομίες των κρατών-μελών.
Ίσως από λανθασμένες και μη συντονισμένες πολιτικές κινήσεις, οι Ευρωπαίοι πολιτικοί προσφέρουν ένα ακόμη δώρο στις φιλόξενες χώρες της Απω Ανατολής.
Πάντως, θέλω να διαμηνύσω στους ανταγωνιστές μας και σε όποιους υπονομεύουν την επιτυχία της ελληνόκτητης ναυτιλίας ότι η ναυτιλία των Ελλήνων ήταν, είναι και θα παραμείνει πρώτη στην παγκόσμια ναυτιλιακή αρένα», υπογράμμισε ο κ. Βενιάμης.
H πολιτική της Ε.Ε.
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ
Από αριστερά, Γιώργος Ξηραδάκης, Εύα Τζίμα, Χάρης Βαφειάς, Ιων Βαρουξάκης, Κώστας Βασιλείου, Λεωνίδας Πολέμης, Βασίλης Καρατζάς.
Στη δεύτερη ενότητα, με θέμα «Οι σκόπελοι που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, ο παγκόσμιος χαρακτήρας του κλάδου, το ανταγωνιστικό διεθνές πλαίσιο λειτουργίας και οι κανονιστικές ρυθμίσεις», διασταύρωσαν τα ξίφη τους ο εκπρόσωπος της Διεύθυνσης Μεταφορών της Ε.Ε. Φώτης Καραμήτσος και οι εκπρόσωποι των ναυτιλιακών ενώσεων.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, που συντόνισε ο δημοσιογράφος της «Ν» Λάμπρος Καραγεώργος, ο κ. Καραμήτσος αναφέρθηκε στις αρχές της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής, επισημαίνοντας ότι «η Ε.Ε. θέλει να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της διεθνούς ναυτιλίας.
Ωστόσο, οι μέχρι τώρα πρωτοβουλίες της Ε.Ε. δεν ικανοποιούν πάντα τους παράγοντες της ναυτιλίας, γεγονός που αποτυπώθηκε και στο συνέδριο».
Ο αντιπρόεδρος της Εuropean Community Shipowners’ Association (ECSA) Πάνος Λασκαρίδης υπογράμμισε ότι η ναυτιλία ρυπαίνει μόλις με 2% τον πλανήτη και η Ε.Ε. ασχολείται με αυτό αντί να ασχοληθεί με το υπόλοιπο 98%.
Παράλληλα εκδήλωσε την κάθετη αντίθεση της ναυτιλίας στη συμμετοχή της στο σύστημα εμπορίας ρύπων. Αντί αυτού πρότεινε την επιβολή ενός διαφανούς τέλους (levy).
O πρόεδρος της Intercargo Γιάννης Πλατσιδάκης σημείωσε με νόημα ότι η ελληνική και συνολικά η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί το 40% του παγκοσμίου στόλου και συνεπώς δεν είναι σωστό η Ε.Ε. να νομοθετεί με τρόπο που δεν λαμβάνει υπ’ όψιν της το μεγάλο τμήμα της διεθνούς ναυτιλίας.
«Οι κανονισμοί πρέπει να ισχύουν για όλους και να είναι αποτελεσματικοί» σημείωσε ο πρόεδρος της Intrercargo και ανέφερε παραδείγματα ρυθμίσεων που ποτέ δεν τέθηκαν σε ισχύ καθώς ήταν μη λειτουργικές.
Ο Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος, αντιπρόεδρος της Bimco, υπογράμμισε από την πλευρά του ότι οι περιφερειακές ρυθμίσεις είναι ατελέσφορες για τη ναυτιλία και μόνο μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) μπορούν να ληφθούν μέτρα που θα προάγουν την ελευθερία του εμπορίου και τον ελεύθερο ανταγωνισμό.
Τέλος, η Sadan Kaptanoglou, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Τουρκικού Ναυτικού Επιμελητηρίου και της Bimco, αναφέρθηκε στις προσπάθειες της τουρκικής ναυτιλίας να ενισχύσει το επίπεδο εκπαίδευσης και να βελτιώσει την εικόνα της στη νέα γενιά.
Επίσης, συμφώνησε με τους προηγούμενους για την ανάγκη να αντιμετωπίζεται η ναυτιλία ως μία διεθνής δραστηριότητα.
Στηρίζοντας τις επενδύσεις
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ
Από αριστερά, Λάμπρος Καραγεώργος, Sadan Kaptanoglou, Γιάννης Πλατσιδάκης, Πάνος Λασκαρίδης, Φωτης Καραμήτσος, Αναστάσιος Παπαγιαννόπουλος.
Μιλώντας στην τρίτη ενότητα του συνεδρίου, με θέμα «Η πορεία των ναυλαγορών», ο κ. Σταύρος Ιωάννου, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, σημείωσε: «Η Eurobank αναδείχθηκε ως η ανθεκτικότερη ελληνική τράπεζα». Σε ό,τι αφορά τη σχέση της Eurobank και της ναυτιλίας, επεσήμανε ότι το ύψος του ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου ανέρχεται σε 1,2 δισ. δολ. με ισομερή διασπορά στους τρεις βασικούς τομείς της ποντοπόρου ναυτιλίας (ξηρού φορτίου, εμπορευματοκιβωτίων, δεξαμενόπλοια).
Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Σταύρος Ιωάννου.
«Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι το 2015, κάτω από αντίξοες οικονομικές συνθήκες και πρωτοφανείς δυσκολίες για το τραπεζικό σύστημα, αναπτύξαμε το πελατολόγιό μας, με περισσότερες από 15 νέες πελατειακές σχέσεις, αξιοποιώντας εν μέρει και τη συγκυριακή, λόγω των εξελίξεων, αποχώρηση μεγάλων τραπεζικών οργανισμών του εξωτερικού από την ελληνική ναυτιλία.
Το αποτέλεσμα ήταν, μέσα σ’ αυτόν τον χρόνο, να συνάψουμε νέα δάνεια άνω των 150 εκατ. δολ., υποστηρίζοντας τα επενδυτικά σχέδια των πελατών μας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Στο πάνελ, που συντόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC Γιώργος Ξηραδάκης, πλοιοκτήτες και στελέχη της ναυτιλίας έκαναν λεπτομερή αναφορά στις τεράστιες δυσκολίες που έχει προκαλέσει η κατάρρευση της ναυλαγοράς στο ξηρό φορτίο, αλλά και στις ευκαιρίες που δημιουργούνται.
Κάτια Σταθάκη, Head of Corporate, VGE & Enterprise Solutions Segment, Vodafone Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Χάρης Βαφειάς, της Stealthgas, τόνισε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες ξηρού φορτίου αντιμετωπίζουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα και αν οι τράπεζες τραβήξουν το χαλί θα υπάρξουν κλεισίματα εταιρειών.
Από την πλευρά του ο κ. Ιων Βαρουξάκης, της Freeseas, σημείωσε ότι όσοι έχουν γερό στομάχι, αγοράζουν τώρα πλοία σε καλές τιμές, ενώ η κα Εύα Τζίμα, της Intermobdal υπογράμμισε ότι η αγορά των τάνκερ θα κρατηθεί ψηλά και το 2016.
Ο κ. Βασίλης Καρατζάς, της karatzas Marine Advisors, υπογράμμισε ότι υπάρχουν funds διαθέσιμα να χρηματοδοτήσουν ώριμα projects, ενώ ο κ. Κώστας Βασιλείου, γενικός διευθυντής της Eurobank, υπογράμμισε ότι στην κρίση υπάρχουν και ευκαιρίες και ότι η τράπεζα θα βοηθήσει τους πελάτες της να τις αξιοποιήσουν.
Ο Πειραιάς διεθνές ναυτιλιακό κέντρο
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΠΑΤΕΡΑΚΗΣ
Από αριστερά, Αντώνης Τσιμπλάκης, Μιχάλης Σακέλλης, Θεόδωρος Κόντες, Σταύρος Χατζάκος, Γιάννης Κοτζιάς.
Πρόταση στον δήμαρχο του Πειραιά Γιάννη Μώραλη να αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου να επιστρέψει η διοργάνωση της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια στο μεγάλο λιμάνι της χώρας κατέθεσε από το πάνελ του ναυτιλιακού συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής» ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες.
Πρόσκληση που αποδέχθηκε ο κ. Μώραλης, ο οποίος κάλεσε σε συνεργασία όλους τους φορείς προκειμένου να εργαστούν γα την αναβάθμιση της πόλης σε ναυτιλιακό κέντρο.
Για τον σημαντικό ρόλο του λιμανιού του Πειραιά μίλησε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, ο οποίος ξεκαθάρισε ότι λιμάνι της ακτοπλοΐας είναι ο Πειραιάς και τα σενάρια για την ανάπτυξη του λιμανιού του Λαυρίου δεν υφίστανται διότι δεν είναι λειτουργικό.
Από τη θέση του γενικού διευθυντή του ΟΛΠ, ο κ. Σταύρος Χατζάκος επεσήμανε ότι η «Παγόδα», το κτήριο που φιλοξενούσε για δεκαετίες την έκθεση προτού αποδειχθεί πολύ μικρό για να συνεχίσει να τη φιλοξενεί, έχει κριθεί διατηρητέο και δεν μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις ώστε να μεγαλώσει και να διεκδικήσει και πάλι την έκθεση.
Λίγα χιλιόμετρα μακρύτερα, στο λιμάνι της Ελευσίνας, μετέφερε το σκηνικό ο πρόεδρος της Ενωσης Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, Γιάννης Κοτζιάς. Ο κ. Κοτζιάς χαρακτήρισε πολύ ακριβά τα τιμολόγια που χρεώνει το λιμάνι προκειμένου να δέσουν τα πλοία της ποντοπόρου, λόγω της κρίσης στις ναυλαγορές.
«Οι τιμές είναι ακριβότερες κατά 40% τουλάχιστον σε σχέση με τη Τουρκία και αποστερούν την ευρύτερη περιοχή από την παρουσία πλοίων, που δίνουν δουλειά σε δεκάδες, ίσως και σε εκατοντάδες εταιρείες που ασχολούνται με τις υπηρεσίες προς τη ναυτιλία» τόνισε.
Ο κ. Κόντες υπογράμμισε ότι «οι γεωπολιτικές αναταράξεις και οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην ευρύτερη περιοχή έφεραν περισσότερη κίνηση στην ελληνική κρουαζιέρα βραχυπρόθεσμα.
Όμως μακροπρόθεσμα αυτό δεν είναι προς όφελος του κλάδου και τούτο γιατί όλες οι εταιρείες επανασχεδιάζουν αυτές τις γραμμές και έτσι μακροπρόθεσμα δεν είναι θετικό να υπάρχει ανησυχία στην περιοχή μας».
Από την πλευρά του ο κ. Κοτζιάς ανέφερε επίσης ότι οι Ελληνες εφοπλιστές χρειάζονται τον Ελληνα μεσίτη. «Είμαστε στο πλευρό των πλοιοκτητών και προσπαθούμε να δίνουμε αυτό το οποίο πρέπει, δηλαδή αξιοπιστία, γνώση, συμβουλές, εξυπηρέτηση, 24ωρες το 24ωρο στο πλευρό του πλοιοκτήτη» σημείωσε.
Ο κ. Σακέλλης στην τοποθέτησή του δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην αναγκαιότητα κατανόησης του ιδιωτικού χαρακτήρα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και ζήτησε να σταματήσει η διακριτική μεταχείριση των εταιρειών του κλάδου σε σχέση με τις αερομεταφορές, αλλά και τις χερσαίες επιχειρήσεις.
«Πρέπει να γίνει επιτέλους κατανοητό ότι οι αεροπορικές εταιρείες λειτουργούν ανταγωνιστικά με τις θαλάσσιες. Η διακριτική μεταχείριση και αντιμετώπιση στρεβλώνει τον ανταγωνισμό σε βάρος των θαλάσσιων συγκοινωνιών», σημείωσε.