Η Κομισιόν αποφάσισε να διαθέσει 356 εκατομμύρια ευρώ για την εκπόνηση μελετών και την κατασκευή έργων του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).
Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση της Επιτροπής, τα έργα προτεραιότητας και μόνον θα απορροφήσουν σχεδόν το 85% του εν λόγω ποσού. ¶νω του 70% διατίθεται για σιδηροδρομικά έργα και 20% για ευφυή και καινοτόμα συστήματα μεταφορών, όπως τα συστήματα διαλειτουργικότητας στον σιδηροδρομικό τομέα. Μεταξύ των έργων και των μελετών που λαμβάνουν σημαντική στήριξη, η οποία συχνά συμπληρώνει τις καταβληθείσες κατά τα προηγούμενα έτη επιδοτήσεις, συγκαταλέγεται το GALILEO και οι μελλοντικές σιδηροδρομικές διελεύσεις των ¶λπεων Λυών-Τουρίνο και Μπρέννερο.
«Η συνεισφορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα μεγάλα διευρωπαϊκά έργα υποδομής διαδραματίζει βασικό ρόλο στην υλοποίησή τους. Χωρίς τη συνεισφορά αυτή, ορισμένα έργα δεν θα κατασκευάζονταν ποτέ ή θα καθυστερούσαν πάρα πολύ», δήλωσε ο Αντιπρόεδρος Jacques Barrot. «Για το έργο Λυών-Τορίνο και μόνον προσφέρεται στο εξής στήριξη ύψους 48 εκατομ. ευρώ για το έτος 2005, γεγονός το οποίο καθιστά την Ευρωπαϊκή Ένωση τον κυριότερο χρηματοδότη του έργου.»
Τα 356 εκατομ. ευρώ χορηγήθηκαν σε έργα που είχαν ήδη προσδιοριστεί στο Ενδεικτικό Πολυετές Πρόγραμμα 2001-2006 (ΕΠΠ), το οποίο καλύπτει κατ’ ουσία τα 30 έργα προτεραιότητας που εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο τον Απρίλιο του 2004. Περισσότερα από τα μισά χρήματα αφορούν στήριξη για εκτέλεση εργασιών (μέχρις ύψους 10% κατ’ ανώτατο όριο). Το υπόλοιπο χορηγείται για τεχνικές, οικονομικές, χρηματοδοτικές και περιβαλλοντικές μελέτες, καθώς και για άλλες δραστηριότητες αναγκαίες για την έκδοση άδειας κατασκευής (μέχρις ύψους 50% κατ’ ανώτατο όριο). Η χρηματοδότηση για έργα σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας εξαρτάται από την αυστηρή τήρηση των απαιτήσεων σε θέματα διαλειτουργικότητας.
Εντός των επομένων εβδομάδων θα χρηματοδοτηθεί μια δεύτερη δέσμη έργων που έχουν προσδιοριστεί στο ΕΠΠ– με σχεδόν 150 εκατομ. ευρώ επιπλέον. Εξ άλλου, η χρηματοδότηση έργων ΔΕΔ των δέκα νέων κρατών μελών, όπως και άλλων έργων του ΔΕΔ-Μ – συνολικού ύψους σχεδόν 100 εκατομ. ευρώ – θα αποτελέσει αντικείμενο μεταγενέστερων αποφάσεων το φθινόπωρο, στο πλαίσιο της προκήρυξης υποβολής προτάσεων που αφορά τον ετήσιο προϋπολογισμό του ΔΕΔ-Μ. Οι επιδοτήσεις αυτές αφορούν έργα μικρότερης ολκής και συμπληρωματικά των έργων που χρηματοδοτούνται από το ΕΠΠ.
Υπενθυμίζεται ότι τα έργα προτεραιότητας και μόνο του Διευρωπαϊκού Δικτύου αντιστοιχούν σε επενδύσεις ύψους 225 δις ευρώ έως το 2020. Λόγω της σημασίας τους για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της συνοχής της Ένωσης, η Επιτροπή πρότεινε, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών προοπτικών 2007-2013, αξιοσημείωτη αύξηση του προϋπολογισμού των Διευρωπαϊκών Δικτύων. Προκειμένου να καλυφθούν τα «ελλείμματα» κρατικής χρηματοδότησης που παρατηρούνται στις διαμεθοριακές συνδέσεις, με την πρόταση της Επιτροπής αυξάνεται το ποσοστό στήριξης (μέχρι 30% και, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μέχρι 50% του συνολικού κόστους του έργου) και επικεντρώνονται οι χρηματοδοτήσεις στα διαμεθοριακά έργα.