Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε νέες περιπέτειες κινδυνεύει να μπει ο διαγωνισμός πώλησης του ΟΛΠ σε περίπτωση που δεν ξεκαθαρίσει σύντομα το θέμα που έχει ανοίξει με τo ενδεχόμενο επιβολής ΦΠΑ στις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες στη χώρα μας, ενώ τη «χαριστική βολή» κινδυνεύει να δεχθεί και η ναυτιλία μικρών αποστάσεων.
Παράλληλα και ο ίδιος ο κλάδος, ο οποίος φέτος άρχισε δειλά δειλά να επανακάμπτει έπειτα από μια τετραετία που βρίσκεται υπό ασφυκτική πίεση, διαπιστώνει ότι ενδέχεται να υποστεί τώρα το τελειωτικό κτύπημα, σε μια περίοδο που η πολιτεία διά στόματος της υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη εξήγγειλε τη δημιουργία ναυτιλιακού cluster με επίκεντρο τη ναυπηγοεπισκευή και τη μεταποίηση.
Στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και στα γραφεία της Maersk και της Cosco, των δύο φαβορί για τα επικρατήσουν στον διαγωνισμό πώλησης του ΟΛΠ, έχουν θορυβηθεί από τις εξελίξεις στο ζήτημα της ναυπηγοεπισκευής, αφού ούτε η κα Τζάκρη αλλά ούτε και ο αναπ. γ.γ. Εσόδων Ιωάννης Μπάκας απέκλεισαν το ενδεχόμενο να επιβληθεί τελικά φόρος.
Ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ έχει δώσει πολύ μεγάλη σημασία στην ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής, και μέσα στις επενδύσεις που ζητά από τους υποψήφιους αναδόχους να κάνουν περιλαμβάνονται περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ που αφορούν τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Στον σχεδιασμό προβλέπεται η απόκτηση τουλάχιστον μιας πλωτής δεξαμενής για post panamax πλοία, μέχρι και η εγκατάσταση δικτύων για την εξυπηρέτηση των πλοίων και τη διευκόλυνση των εργασιών, καθώς και η συντήρηση των προβλητών.
Οι επενδύσεις αυτές προγραμματίζονται προκειμένου η χώρα μας να ξαναγίνει το κέντρο των επισκευών πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο, μερίδιο που έχει χάσει κυρίως από την Τουρκία αλλά και τη Ρουμανία.
Σε περίπτωση όμως που επιβληθεί ο συγκεκριμένος φόρος η «ψαλίδα» στη διαφορά κόστους θα ανοίξει περαιτέρω και θεωρείται ότι θα είναι αδύνατον να καλυφθεί από τη σχέση ποιότητας/κόστος κατασκευής. Σημειώνεται ότι ήδη η διαφορά κόστους με τα τουρκικά ναυπηγεία υπολογίζεται ότι είναι πάνω από 20%.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», τόσο η διοίκηση του Ταμείου όσο και οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό βρίσκονται σε ανοικτή γραμμή, προκειμένου να μάθουν έγκαιρα τι μέλλει γενέσθαι, αφού μια τέτοια εξέλιξη αλλάζει σε μεγάλο βαθμό τα δεδομένα του διαγωνισμού.
Η ναυτιλία μικρών αποστάσεων
Με αφορμή το δημοσίευμα της «Ν», την Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2015, που ανέδειξε το ζήτημα του ΦΠΑ, η Ενωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων έστειλε επιστολή προς τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, στον οποίο επισημαίνει ότι αν επιβληθεί ο φόρος η ναυτιλία μικρών αποστάσεων στην Ελλάδα θα δεχθεί τη χαριστική βολή.
«Τα πλοία χωρητικότητας 1.500 μέχρι 3.000 κοχ μετά το 2007 έχουν μειωθεί σημαντικά, λόγω αυξημένων επιβαρύνσεων αφού είναι υποχρεωμένα να έχουν στο σύνολο της οργανικής τους σύνθεσης Ελληνες ναυτικούς (11 - 15 άτομα) και να καταβάλλουν αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ σε αντίθεση με τα πλοία άνω των 3.000 κοχ που έχουν 5,6 ή 7 Ελληνες ναυτικούς και τους υπόλοιπους αλλοδαπούς και καταβάλλουν μόνο για τους πρώτους τις σχετικές εισφορές» αναφέρει η ΕΕΝΜΑ και προσθέτει: «Μια τέτοια απόφαση θα δώσει τη χαριστική βολή στο συγκεκριμένο κλάδο, στη ναυτιλία του shortsea, που δραστηριοποιείται στη χώρα, ενώ θα μεταβάλει - τροποποιήσει το για δεκαετίες θεσμικό πλαίσιο». Πλαίσιο βάσει του οποίου απαλλάσσονται από οποιονδήποτε φόρο και ΦΠΑ οι εργασίες κατασκευής, μετασκευής, επισκευής και συντήρησης πλοίων, καθώς και τα αντικείμενα (εξοπλισμός), όπως και τα καύσιμα, λιπαντικά και εφόδια.
Οι ναυπηγοεπισκευαστές
Την πεποίθησή τους ότι ο ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος μπορεί να αποτελέσει και πάλι αιχμή της μεταποιητικής βιομηχανίας στη χώρα μας και να εισφέρει ξανά με δισεκατομμύρια δολάρια στην ελληνική οικονομία εκφράζουν με κοινή τους ανακοίνωση το Βιοτεχνικό Πάρκο Σχιστού και η κοινοπραξία Τρίτον.
Οπως επισημαίνουν, «η δημιουργία μιας διεθνούς ανταγωνιστικής Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης είναι πραγματοποιήσιμη υπό τους ακόλουθους όρους:
-Θέσπιση ενός σύγχρονου, λεπτομερούς και ασφαλούς πλαισίου λειτουργίας υποχρεωτικού για όλους τους χρήστες.
-Ανανέωση, αναβάθμιση και συμπλήρωση των υλικοτεχνικών υποδομών
-Εκσυγχρονισμό και ανακοστολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών με στόχο την αύξηση της ποιότητας, της ανταγωνιστικότητας και του χρόνου εκτέλεσης αυτών.
-Οργάνωση και στελέχωση ενός σύγχρονου τμήματος Marketing με στόχο την προβολή της ΝΑ.ΖΩ. και την προσέλκυση πελατών.
-Εξασφάλιση κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ όλων των εμπλεκομένων: Διαχειριστή της ΝΑ.ΖΩ., Χρηστών, Εργαζομένων και Δημοσίων Φορέων».
Καλό το 2015
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2015 αποτελεί την πρώτη καλή χρονιά για το Πέραμα την τελευταία πενταετία. Εκτός από τα πλοία της ακτοπλοΐας αλλά και τα σκάφη αναψυχής που παραδοσιακά απευθύνονται στους Ελληνες επισκευαστές για να κάνουν τις απαραίτητες εργασίες, φέτος ξεκίνησε και η κατασκευή 12 ferries αξίας 70 εκατ. ευρώ που εξάγονται στη Ρωσία. Επίσης, στην κρουαζιέρα και η Celestyal Cruises τρέχει ένα επενδυτικό πρόγραμμα για μετατροπές και επισκευές αξίας άνω των 20 εκατ. ευρω.
Επιπλέον, όμως, το «παρών» έχουν δώσει έπειτα από πολύ καιρό και εμπορικά φορτηγά πλοία, αφού ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες αποφάσισαν να στηρίξουν με τον τρόπο αυτό την ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συλλέξει η «Ν», πλοία τους για επισκευές έχουν φέρει τους τελευταίους μήνες στην Ελλάδα μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως οι Eletson, Polempros, Eastern Mediterranean, Thenamaris, Aegean Shipping Management, Naftomar, Interunity, Manos Shipping και Atlantic.
Το παρασκήνιο
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», το ζήτημα της επιβολής ΦΠΑ στις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες έχουν θέσει στη κυβέρνηση οι θεσμοί. Εγινε μάλιστα γνωστό όταν μια κοινοπραξία πλοιοκτητών που κατασκευάζουν στο Πέραμα σειρά από αμφίδρομα ferries ζήτησαν από τις ΔΟΥ Πειραιά και Βόλου να τους δοθούν οι γνωστές απαλλαγές προκειμένου να συνεχιστεί η ναυπήγηση, πληροφορήθηκαν ότι δεν μπορούν να τους δώσουν τα απαραίτητα έγγραφα, διότι, σύμφωνα με την ενημέρωση που είχαν, θα επιβληθεί ΦΠΑ στις συγκεκριμένες εργασίες.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», οι θεσμοί πιέζουν πολύ για την επιβολή του φόρου, ωστόσο έχουν αποδεχθεί, τουλάχιστον προφορικά, την εξαίρεση ορισμένων κατηγοριών πλοίων. Η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης είναι να υπάρξει απεμπλοκή του κλάδου ή τουλάχιστον να εντάξει στη συμφωνία έναν κανόνα που θα εξαιρεί την πλειονότητα των πλοίων.