Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ανησυχία προκαλούν στην αγορά οι συνεχόμενες αναβολές τις οποίες αναγκάζεται να δώσει το ΤΑΙΠΕΔ στην ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προτάσεων για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΟΛΠ, που θυμίζει πλέον «γεφύρι της Αρτας», αφού από τον Σεπτέμβριο έχουν δοθεί είτε επίσημα είτε ανεπίσημα πέντε διαφορετικές ημερομηνίες.
Παρά το γεγονός ότι χθες ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ της «Ν» και ανακοίνωσε τη νέα ημερομηνία υποβολής για τις δεσμευτικές προτάσεις η οποία είναι η 21η Δεκεμβρίου, αντί της 15ης Δεκεμβρίου, στο μεγάλο λιμάνι κανένας δεν το θεωρεί πλέον δεδομένο. Ο κ. Πιτσιόρλας ανέφερε ότι μέχρι την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου θα έχουν ανέβει όλα τα απαραίτητα έγγραφα στο data room και θα είναι στη διάθεση των υποψήφιων επενδυτών. Μάλιστα παραδέχθηκε ότι το διάστημα είναι μικρό αλλά δήλωσε αποφασισμένος να προχωρήσει και υπογράμμισε: «Σας διαβεβαιώνω ότι δεν θα υπάρξει άλλη αναβολή».
Πάντως οι διαρκείς αναβολές, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», έχουν προκαλέσει εκνευρισμό τόσο στους ομίλους που ενδιαφέρονται για τον ΟΛΠ όσο και γενικότερα στην αγορά. Πιο συγκεκριμένα, το μήνυμα που εκπέμπει η κυβέρνηση δεν είναι ενιαίο, γεγονός που αποπροσανατολίζει τους υποψήφιους επενδυτές, σημειώνουν στη «Ν» κύκλοι του μεγάλου λιμανιού.
Από τη μια, προσθέτουν, παρουσιάζεται το ΤΑΙΠΕΔ να επιθυμεί να «τρέξει» τα ζητήματα των αποκρατικοποιήσεων και από την άλλη φορείς του Δημοσίου προκαλούν διαρκώς καθυστερήσεις, επαναφέροντας κατ’ επανάληψη ακόμα και τα ίδια θέματα βραχυκυκλώνοντας τη διαδικασία.
Εκτίμηση αποτίμησης
Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ απέφυγε να μπει σε λεπτομέρειες σε ό,τι αφορά το ύψος του τιμήματος που θα καταβάλουν οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι, εκτίμησε όμως θα είναι σε καλά επίπεδα. Προσέθεσε δε ότι η εξαίρεση του παραλιμένιου μετώπου της Δραπετσώνας από τον διαγωνισμό για τον ΟΛΠ δεν επηρεάζει την αποτίμηση.
Αποτιμήσεις που έχουν κάνει δύο εταιρείες για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ και που θα ανοίξουν ταυτόχρονα με το άνοιγμα των δεσμευτικών προσφορών των υποψήφιων επενδυτών.
Ωστόσο, οι εκτιμήσεις για το ύψος του τιμήματος δίνουν και παίρνουν το τελευταίο διάστημα, με τους αναλυτές να σημειώνουν ότι η συνολική αξία του ΟΛΠ κυμαίνεται από 500 εκατ. ευρώ μέχρι 700 εκατ. ευρώ.
Λίγες ημέρες πριν την 21η Δεκεμβρίου όλα δείχνουν ότι δύο από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους στον κόσμο θα διεκδικήσουν το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ.
Από τη μια ο δανέζικος όμιλος Maersk Moller, μέσω της θυγατρικής της APM Terminal και από την άλλη η κινεζική Cosco, η οποία έχει ήδη παρουσία στο μεγάλο λιμάνι, αφού διαχειρίζεται τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Η τρίτη ενδιαφερόμενη, η ICTS το τελευταίο διάστημα δεν έχει συμμετάσχει στις εξελίξεις και εκτιμάται ότι τελικά δεν θα καταθέσει προσφορά.
Το τίμημα πάντως αναμένεται να καταβληθεί στη βάση του 51% των μετοχών, ποσοστό το οποίο θα περάσει άμεσα στα χέρια του ομίλου που θα επικρατήσει.
Το υπόλοιπο 16% των μετοχών, αλλά και το αντίστοιχο τίμημα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα καταβληθεί σταδιακά ανάλογα με την πορεία του επενδυτικού έργου ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ που θα αναλάβει να κάνει ο νέος μεγαλομέτοχος.
Το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», θεωρεί ότι θα κερδίσει περισσότερα έσοδα στην πορεία αφού εκτιμά ότι θα αυξηθεί η αξία της μετοχής του ΟΛΠ στο διάστημα αυτό.
ΟΛΘ: Β’ φάση τον Απρίλιο
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ η β’ φάση για τον ΟΛΘ θα γίνει στις αρχές Απριλίου αντί του Φεβρουαρίου που ήταν γνωστό μέχρι χθες. Για τον ΟΛΘ αναμένεται να «αναμετρηθούν» 8 μεγάλοι όμιλοι. Συγκεκριμένα, οι APM Terminals, Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Duferco Particiption Holding, International Container Terminal Services Inc, Mitsui & Co. P&O Steam Navigation Company (DP World) καθώς και η Russian Railways JSC με την Gek Terna S.A., όπως και η Yilport Holding, Inc.