«Στη συνάρτηση της μείωσης των ρύπων, της απανθρακοποίησης, όλες οι άλλες μεταβλητές είναι ακόμη αστάθμητες και απρόβλεπτες. Δεν γνωρίζουμε πως θα διαμορφωθούν αυτές οι μεταβλητές. Και οι προκλήσεις είναι στην τεχνολογία». Αυτό υπογράμμισε από το βήμα του 6ο Ναυτιλιακού Συνεδρίου της Ναυτεμπορικής ο Άγγελος Κότιος, πρύτανης του Πανεπιστημίου του Πειραιά.
Η ναυτιλία, εξήγησε ο πρύτανης, δουλεύει σε μεγάλους κύκλους. Χιλιάδες χρόνια είχαμε ως πρόωση τον αέρα. Μετά είχαμε 100 χρόνια το κάρβουνο, 100 χρόνια το πετρέλαιο και τώρα σε 30, 40 χρόνια θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε πολλαπλά καύσιμα. «Πολλαπλά καύσιμα σημαίνει μεγάλο κόστος παραγωγής. Σημαίνει λιγότερες οικονομίες κλίμακας, σημαίνει μη δυνατότητα, από ότι διάβασα δεν μπορούμε να έχουμε πολλαπλούς καυστήρες, καυστήρες πολλαπλών καυσίμων» εξήγησε ο κ. Κότιος και πρόσθεσε πως θα πρέπει να αλλάξουν όλες οι εφοδιαστικές αλυσίδες.
Ένα κρίσιμο στοιχείο είναι πως δεν ξέρουμε ποιοι θα παράγουν αυτά τα καύσιμα και σε τι ποσότητες. Θα χρειαστούμε 8% περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές για να τα παράγουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Θα χρειαστούν τεράστιες επενδύσεις από όλους τους εμπλεκόμενους. Δεν είναι μόνο οι εφοπλιστές που πρέπει να προσαρμοστούν.
«Ο εφοπλιστής αγοράζει ένα τελικό προϊόν, όπως εγώ αγοράζω ένα αυτοκίνητο τελικό προϊόν η εταιρία φροντίζει να μου το δώσει με χαμηλούς ρύπους. Γιατί απευθύνονται όλοι στους εφοπλιστές, οι εφοπλιστές δεν μπορούν να βρουν τη λύση, δεν είναι η δουλειά τους αυτή. Αγοράζουν ένα καταναλωτικό προϊόν διαρκείας 25 μέχρι 40 χρόνια. Και θα πρέπει το ’50 να έχουμε μηδενικούς ρύπους. Πρέπει από τώρα να παραγγείλουμε αυτά τα πλοία αν θέλουμε το ’50 να έχουμε μηδενικούς ρύπους γιατί το πλοίο ξέρετε καλύτερα ζει 25 έως 40 χρόνια» τόνισε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πειραιά.
Σχολίασε δε πως όλα γίνονται πολύ βεβιασμένα, ενώ θα πρέπει να ληφθεί υπόψη πως η ναυτιλία είναι λιγότερο ρυπογόνος από τα μεταφορικά μέσα, ενώ δεν μπορεί να αποκατασταθεί η μεταφορά του πλοίου.
Ο κ. Κότιος προειδοποίησε πως αν δεν υπάρξει αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και δυναμικότητας, θα βιώσουμε μια βαθιά κρίση που δεν θα ξαναδεί η παγκόσμια ιστορία. «Η ναυτιλία είναι ένα δημόσιο αγαθό. Χωρίς αυτό δεν υπάρχει παγκόσμια ευημερία» τόνισε και εξήγηγε: «Καταργείστε μια μέρα τις εισαγωγές και τα εξαγωγές επί ένα μήνα. Οι μισοί άνθρωποι στον κόσμο θα πεθάνουν. Πρέπει να το δούμε αυτό και όχι να εστιάζουμε μόνο σε ένα κλάδο της οικονομίας που δεν είναι ο πιο ρυπογόνος».
Σημείωσε επίσης πως για το ζήτημα των καυσίμων θα πρέπει να υπάρξει μια ολιστική προσέγγιση σε διεθνές επίπεδο. «Αφορά όλες τις χώρες, και αυτές που δεν έχουνε πλοιοκτησία. Μας αφορά όλους η ναυτιλία, γιατί αφορά το διεθνές εμπόριο και την ευημερία μας» ανέφερε.
«Θα πρέπει να υπάρχει μια νέα προσέγγιση και όπως δίδονται πολλά χρήματα, δημόσια χρήματα, για την έρευνα και ανάπτυξη και την αναζήτηση λύσεων και την μείωση των ρύπων και επενδύσεις, αναπροσαρμογή και όλες αυτές… γιατί θα πρέπει να εξαιρεθεί η ναυτιλία και να προτιμούνται όλοι οι άλλοι κλάδοι που είναι αποδέκτες αυτών των υποστηρικτικών εργαλείων από την πολιτική; Θα πρέπει, σε γενικές γραμμές, να ξαναειδωθεί το θέμα αυτό και να δούμε, να υπάρξει μια σύμπραξη μεγάλη από όλους τους εμπλεκόμενους» κατέληξε.