Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει φόρο άνθρακα και στις αερομεταφορές προκάλεσε εξαρχής την έντονη αντίδραση Ηνωμένων Πολιτειών, Καναδά, Ινδίας και Κίνας. Πέντε ημέρες μετά από την επίσημη εισαγωγή του, οι Κινέζοι ξεκαθαρίζουν ότι δεν προτίθενται να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ, απειλώντας να «τορπιλίσουν» το πρόγραμμα.
«Η Ένωση Αερομεταφορών Κίνας (CATA), εκ μέρους των κινεζικών αερογραμμών, τάσσεται σθεναρά εναντίον αυτής της ανάρμοστης πρακτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που υποχρεώνει μονομερώς τις διεθνείς αερογραμμές να ενταχθούν στο δικό της Σύστημα Εμπορίας Άνθρακα (ETS)», δήλωσε ο εκπρόσωπος της CATA, η οποία εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες κινεζικές αερογραμμές Air China, China Southern Airlines, China Eastern Airlines και Hainan Airlines. Η Κίνα είχε ήδη προειδοποιήσει ότι η εισαγωγή ενός τέτοιου φόρου θα σηματοδοτούσε το ξέσπασμα ενός εμπορικού πολέμου με την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα μέτρα, οι Βρυξέλλες προειδοποιούν για πρόστιμα ύψους 100 ευρώ για κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα. Εάν μια εταιρία αρνηθεί να καταβάλει το φόρο και στη συνέχεια το πρόστιμο, η Κομισιόν έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να απαγορεύσει τη λειτουργία της στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Της δίνεται ωστόσο η δυνατότητα να εξαιρεθεί εάν λάβει άλλα μέτρα μείωσης του αποτυπώματός της.
«Κάποιες χώρες μας λένε στην ουσία ότι δεν τους αρέσει η προσέγγισή μας και ότι δεν πρόκειται να κάνουν οτιδήποτε για να μειώσουν τις εκπομπές τους», λέει ο εκπρόσωπος της αρμόδιας επιτρόπου Ισαάκ Βαλέρο-Λαντρόν. «Ας ελπίσουμε ότι οι χώρες αυτές θα φροντίσουν σύντομα να λάβουν μέτρα σε εθνικό επίπεδο.»
Ακριβότερα κατά 2-12 ευρώ τα εισιτήρια
Η κινεζική CATA εκτιμά ότι μόνο φέτος ο φόρος άνθρακα θα στοίχιζε στους αερομεταφορείς της χώρας 123 εκατομμύρια δολάρια. Η Κομισιόν από την πλευρά της τονίζει ότι η επιβάρυνση για τις εταιρίες θα είναι σταδιακή, αφού το 85% των αδειών άνθρακα θα τους χορηγηθούν δωρεάν για το 2012, ενώ θα κληθούν να πληρώσουν για πρώτη φορά το 2013, μετά τον υπολογισμό του κόστους των εκπομπών τους.
Σε ό,τι αφορά τη μετακύλιση του κόστους στους επιβάτες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει υπολογίσει ότι η τιμή των εισιτηρίων θα αυξηθεί κατά 2 έως 12 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση και άλλους παράγοντες. Ήδη αεροπορικές εταιρίες όπως η Lufthansa ή έχουν προειδοποιήσει τους πελάτες τους ότι, προκειμένου να μην επιβαρυνθούν άμεσα, θα επιλέξουν αυτήν την οδό. Εκφράζονται φόβοι ότι κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε περαιτέρω πτώση της ζήτησης, σε μια αγορά που ήδη πλήττεται στη σκιά της χρηματοπιστωτικής κρίσης.