Διαβεβαιώσεις για την πορεία των έργων στους αυτοκινητόδρομους Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη, αλλά και για τον οδικό άξονα Κεντρικής Ελλάδας, Ε65, έδωσε στη Βουλή ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Γ. Μαγκριώτης.
Απαντώντας σε ερώτηση των βουλευτών της ΝΔ Σταύρου Καλογιάννη και Δημήτρη Τσουμάνη, ο υφυπουργός υποστηρίζει σε έγγραφό που διαβιβάστηκε στη Βουλή, ότι δεν διαπιστώνονται αξιόλογες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα του οδικού έργου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και Λεύκτρο-Σπάρτη.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση προχώρησε στην ανάθεση κατασκευής της Ολυμπίας οδού με σύμβαση παραχώρησης που κυρώθηκε με Νόμο στη Βουλή το 2007, χωρίς να έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη εξέλιξη του έργου», σημειώνει ο κ. Μαγκριώτης, τονίζοντας ωστόσο ότι «κατά τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με Ειδικές Πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου και με νομοθετικές ρυθμίσεις επιταχύνθηκαν οι διαδικασίες απαλλοτριώσεων και επιτάξεων ενώ παράλληλα με τη συνεργασία του υπουργείου Πολιτισμού εξασφαλίστηκε η επιτάχυνση των αρχαιολογικών ανασκαφών, συνέπεια της οποίας είναι η σημαντική πρόοδος που επιτελέστηκε το τελευταίο εξάμηνο στην αποδέσμευση των περιοχών από τις αρμόδιες αρχαιολογικές υπηρεσίες».
Οι απαλλοτριώσεις για το τμήμα Κόρινθος-Τρίπολη, διευκρινίζεται, έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90%, Τρίπολη-Παραδείσια σε ποσοστό 98%, Τσακώνα-Καλαμάτα σε ποσοστό 95% και για το Τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη σε ποσοστό 100%. «Η αθροιστική φυσική πρόοδος του έργου στο τέλος του Φεβρουαρίου ανέρχεται περίπου στο 64%» και όπως διαβεβαιώνει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, «η εκτέλεση του χρονοδιαγράμματος κατασκευής του έργου παρακολουθείται τόσο από την Υπηρεσία που ασκεί την εποπτεία του έργου όσο και από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό που ασκεί την επίβλεψη του έργου. Από τον Παραχωρησιούχο και από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό υποβάλλονται μηνιαίες αναφορές προόδου του φυσικού αντικειμένου του έργου από τις οποίες προκύπτει ο έλεγχος τήρησης του χρονοδιαγράμματος και έως σήμερα δε διαπιστώνονται αξιόλογες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα του έργου».
Αντίθετη άποψη έχουν οι δύο βουλευτές της ΝΔ που καταγγέλλουν ότι «το έργο προχωρά με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς την ίδια ώρα που και η κίνηση έχει μειωθεί λόγω των φοροεισπρακτικών μέτρων της κυβέρνησης». Οι δύο βουλευτές αναφέρουν μάλιστα ότι ένας από τους λόγους της καθυστέρησης είναι ότι το υπουργείο δεν έχει ανταποκριθεί μέχρι τώρα στη δέσμευση για καταβολή εθνικής συμμετοχής και επιστροφής ΦΠΑ προς τις κατασκευαστικές εταιρείες.
Όσον αφορά τον οδικό άξονα Ε65, ο κ. Μαγκριώτης ενημερώνει ότι το υπουργείο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τη διακοπή της χρηματοδότησης των τραπεζών προς τους κατασκευαστές.
Σε έγγραφό του που διαβιβάστηκε στη Βουλή, ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων διευκρινίζει ότι για τον Ε65 τα προβλήματα απαλλοτριώσεων εντοπίζονται κυρίως στο πρώτο τμήμα «Διασταύρωση Ε65 με τον ΠΑΘΕ έως Α/Κ Καρπενησίου», όπου ενώ οι απαλλοτριώσεις σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31.3.2009, αυτές δεν είχαν προχωρήσει. Ως προς το σχεδιασμό του έργου, για το Τμήμα από Καλαμπάκα έως Εγνατία οδό, μήκους 40 χιλιομέτρων έχει εκδοθεί απόφαση προσωρινής αναστολής από το ΣτΕ μετά από προσφυγή περιβαλλοντικών οργανώσεων, με αποτέλεσμα στο τμήμα αυτό να μην μπορούν να εκτελούνται έργα.
«Η κυβέρνηση», υποστηρίζει ο υφυπουργός, «προχώρησε σε ενέργειες για την επιτάχυνση των εργασιών επιλύοντας κατ΄αρχήν τα θέματα των απαλλοτριώσεων με τη διαδικασία των επιτάξεων και με νομοθετική ρύθμιση... Με τις διαδικασίες αυτές οι απαλλοτριώσεις έχουν προχωρήσει και σε πολλά σημεία έχουν ολοκληρωθεί. Μέχρι σήμερα έχει παραδοθεί το 85% της γης, εκτός του τμήματος Καλαμπάκα-Εγνατία, στο οποίο εξετάζονται εναλλακτικές χαράξεις και επίσης η χρηματοδότηση και οι πληρωμές του έργου γίνονται κανονικά».
Ειδικότερα για τη χρηματοδότηση, ο υφυπουργός Υποδομών αναφέρει ότι «το δημόσιο μέχρι σήμερα έχει εξοφλήσει την 1η δόση της χρηματοδοτικής συμβολής του, όπως προβλέπεται από τη Σύμβαση Παραχώρησης και τμήμα της δεύτερης δόσης, όπως καθορίσθηκε με σχετική υπουργική απόφαση. Οι πληρωμές προς τον κατασκευαστή είναι υποχρέωση του Παραχωρησιούχου και όχι του Δημοσίου».
Με τις συγκεκριμένες αυτές ενέργειες έγινε εφικτό να κατασκευαστεί μέχρι σήμερα το 30% των συνολικών απαιτούμενων εργασιών, επισημαίνει ο κ. Μαγκριώτης και γνωστοποιεί ότι το υπουργείο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες προκειμένου να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει από τη διακοπή της χρηματοδότησης των Τραπέζών προς τους κατασκευαστές των έργων.
Ο βουλευτής της ΝΔ Κωνσταντίνος Τσιάρας, που είχε απευθύνει ερώτηση στην κυβέρνηση για την πορεία κατασκευής του E 65, έχει προειδοποιήσει ότι οι τεχνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον αυτοκινητόδρομο έχουν σοβαρό πρόβλημα με δεδομένο το γεγονός ότι οι τράπεζες έχουν σφίξει τη χρηματοδοτική κάνουλα. Επισημαίνοντας ότι η μία από τις τρεις κοινοπραξίες αποχώρησε τον περασμένο Αύγουστο, ο βουλευτής σημειώνει πως η καθυστέρηση βρίσκεται ήδη στα δύο χρόνια.
Στις αδικαιολόγητες καθυστερήσεις του έργου έχει αναφερθεί και η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μαρία Θεοχάρη, η οποία σε ερώτηση που κατέθεσε πρόσφατα στη Βουλή ότι αναφέρει ότι η συνεισφορά του συγκεκριμένου έργου στην περιφερειακή ανάπτυξη και την οικονομική συνοχή θα είναι μεγάλη, όμως μέχρι στιγμής μικρό μέρος του έργου έχει προχωρήσει. Η βουλευτής έχει ζητήσει από το υπουργείο να λάβει μέτρα ώστε να συνεχιστούν απρόσκοπτα τα έργα σε όλο το μήκος του Ε65 και να πληρωθούν οι εργαζόμενοι που είναι απλήρωτοι εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα.
πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ