Στις συνεδριάσεις των Συμβουλίων Eurogroup και Ecofin, θα συμμετάσχει σήμερα, Δευτέρα 6 και αύριο Τρίτη 7 Δεκεμβρίου, στις Βρυξέλλες, ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου. Στο επίκεντρο, η τρέχουσα οικονομική κατάσταση, το ζήτημα της χρηματοπιστωτικής βοήθειας στην Ιρλανδία και η προετοιμασία ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Δεκεμβρίου.
Ακολουθεί η ημερήσια διάταξη του Ecofin:
Α. ΠΡΟΓΕΥΜΑ: Τρέχουσα οικονομική κατάσταση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε, στις 29 Νοεμβρίου, τις φθινοπωρινές οικονομικές προβλέψεις της για την περίοδο 2010-2012, σύμφωνα με τις οποίες διαφαίνεται συνέχιση της οικονομικής ανάκαμψης στην ΕΕ. Το ΑΕΠ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά περίπου 1,75% το 2010-11 και κατά περίπου 2% το 2012. Οι μέχρι τώρα, καλύτερες του προσδοκώμενου, επιδόσεις φέτος εξηγούν τη σημαντική προς τα άνω αναθεώρηση της ετήσιας ανάπτυξης το 2010 σε σχέση με τις εαρινές προβλέψεις. Ωστόσο, η οικονομική δραστηριότητα αναμένεται ότι θα μετριαστεί προς το τέλος του έτους και κατά το 2011, αλλά θα ανακάμψει και πάλι το 2012 βασιζόμενη στην αύξηση της ιδιωτικής ζήτησης.
Με την οικονομική ανάκαμψη που διαφαίνεται στην ΕΕ, οι συνθήκες στην αγορά εργασίας αναμένεται ότι θα σημειώσουν βραδεία βελτίωση κατά τον χρονικό ορίζοντα των προβλέψεων και το ίδιο θα συμβεί με τη δημοσιονομική κατάσταση. Το ποσοστό ανεργίας προβλέπεται ότι θα μειωθεί στο 9% περίπου το 2012, ενώ το δημόσιο έλλειμμα θα μειωθεί στο 4,25% περίπου του ΑΕΠ. Οι εξελίξεις στα κράτη μέλη προβλέπεται πάντως ότι θα παραμείνουν ανομοιογενείς.
Β. ECOFIN:
Νομοθετικές διαβουλεύσεις
1. Πρόταση Οδηγίας του Συμβουλίου για τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας
Στο προσεχές Συμβούλιο Ecofin, οι Υπουργοί θα κληθούν να προβούν σε πολιτική συμφωνία ως προς την πρόταση Οδηγίας για την διοικητική συνεργασία στον τομέα της άμεσης φορολογίας. Το προσχέδιο Οδηγίας αποσκοπεί στη βελτίωση της συνεργασίας και της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών αρχών των κρατών- μελών για τον αποτελεσματικότερο προσδιορισμό των φόρων καθώς και την αποφυγή διαφόρων μορφών φοροδιαφυγής.
Τα κυριότερα σημεία που προτείνονται με την Οδηγία είναι τα εξής:
• Επέκταση του πεδίου εφαρμογής της διοικητικής συνεργασίας προκειμένου να καλύπτονται όλοι οι φόροι.
• Αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών ως σημαντικό μέσο για τον ορθό προσδιορισμό των φόρων σε διασυνοριακές συνθήκες και για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
• Θέσπιση ενιαίων ομοιόμορφων εντύπων (μορφότυπων και διαύλων ανταλλαγής πληροφοριών), καθορισμός προθεσμιών απάντησης, αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών, κτλ.
• Η δυνατότητα δραστηριοποίησης υπαλλήλων της φορολογικής διοίκησης ενός κράτους μέλους σε έδαφος άλλων κρατών μελών για την εφαρμογή διαδικασιών διοικητικής συνεργασίας.
• Η διεξαγωγή ελέγχων ταυτόχρονα σε δύο ή περισσότερα κράτη-μέλη στις περιπτώσεις που παρουσιάζουν αμοιβαίο ή συμπληρωματικό διμερές φορολογικό ενδιαφέρον.
Μη νομοθετικές δραστηριότητες
1. Ενίσχυση της οικονομικής συνεργασίας: Συνέχεια του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις 28-29 Οκτωβρίου
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων (ΕΟΔΥ) θα προβεί σε ενημέρωση των Υπουργών Οικονομικών επί της έκθεσης που αποτυπώνει τα αποτελέσματα των συζητήσεων στο πλαίσιο της ΕΟΔΥ επί σειράς βασικών θεμάτων που σχετίζονται με την ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης στην Ε.Ε. και την Ευρωζώνη, βάσει των από 29 Σεπτεμβρίου νομοθετικών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της έκθεσης της Ομάδας Δράσης για την οικονομική διακυβέρνηση, που υιοθετήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Οκτωβρίου. Η υπό εξέταση έκθεση της ΕΟΔΥ θα δώσει κατευθυντήριες γραμμές στην Ομάδα Εργασίας του Συμβουλίου που συστάθηκε πρόσφατα για να συζητήσει περαιτέρω τις νομοθετικές προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
2. Χρηματοπιστωτική βοήθεια στην Ιρλανδία
Την Κυριακή 28 Νοεμβρίου, οι Υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε. αποφάσισαν ομόφωνα να προβούν στην παροχή χρηματοοικονομικής βοήθειας στην Ιρλανδία, κατόπιν αιτήματος των ιρλανδικών αρχών στις 22 Νοεμβρίου, και συμφώνησαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ότι η παροχή δανείου στην Ιρλανδία είναι αναγκαία για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας στην ζώνη του ευρώ και στο σύνολο της Ε.Ε.
Σε συνέχεια των αποφάσεων αυτών, το προσεχές Συμβούλιο Ecofin θα υιοθετήσει επίσημα τις παρακάτω νομοθετικές πράξεις:
• Σύσταση του Συμβουλίου προς την Ιρλανδία με σκοπό τον τερματισμό της κατάστασης υπερβολικού ελλείμματος
• Απόφαση του Συμβουλίου για παροχή κοινοτικής χρηματοοικονομικής στήριξης στην Ιρλανδία, σύμφωνα με τον Κανονισμό 407/2010 με τον οποίο ιδρύεται ο Ευρωπαϊκός μηχανισμός χρηματοπιστωτικής σταθερότητας
3. Προετοιμασία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου 16-17 Δεκεμβρίου 2010
α. Αντίκτυπος των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων στην εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης: Το επόμενο Συμβούλιο Ecofin θα υιοθετήσει έκθεση επί του θέματος, κατόπιν αιτήματος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Οκτωβρίου, το οποίο κάλεσε το Συμβούλιο Ecofin: α) να επιταχύνει τις εργασίες σχετικά με το πώς ο αντίκτυπος των συνταξιοδοτικών μεταρρυθμίσεων υπολογίζεται στην εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) και να υποβάλλει έκθεση στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Δεκεμβρίου και β) να διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού στο πλαίσιο του ΣΣΑ.
Η συζήτηση επί του θέματος αναζωπυρώθηκε κατά την τρέχουσα αναθεώρηση του ΣΣΑ, με μια σειρά κρατών-μελών να απαιτούν την επανεξέταση του τρόπου με τον οποίο το κόστος από συστημικές συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις (δηλ. αυτές που εισάγουν σύστημα πολλαπλών πυλώνων, το οποίο περιλαμβάνει ένα υποχρεωτικό και πλήρως κεφαλοποιητικό πυλώνα) λαμβάνεται υπόψη στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος.
β. Εισφορές των τραπεζών: Το Συμβούλιο θα υιοθετήσει Έκθεση για τις εισφορές των τραπεζών και το συντονισμό μεταξύ διαφορών επιλογών ώστε να αποφευχθούν διπλές χρεώσεις σε αυτές. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουνίου συμφώνησε ότι τα κράτη μέλη πρέπει να επιβάλλουν συστήματα εισφορών και φορών στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ώστε να επωμιστούν και αυτά το μερίδιο που τους αναλογεί και να περιορίσουν ενέργειες που δημιουργούν συστημικούς κίνδυνους. Ορισμένα κράτη μέλη ήδη έχουν θεσπίσει συστήματα εισφορών που διαφέρουν όμως σημαντικά μεταξύ τους. Ως αποτέλεσμα, ελλοχεύει ο κίνδυνος διπλών χρεώσεων και στρέβλωσης του ανταγωνισμού μέσα στην ενιαία αγορά. Η διπλή χρέωση μπορεί να παρατηρηθεί κυρίως στις περιπτώσεις όπου μια χώρα επιβάλει εισφορές που καλύπτουν και τις θυγατρικές των χρηματοπιστωτικών της ιδρυμάτων σε άλλες χώρες της ΕΕ ή τα αλλοδαπά υποκαταστήματα τραπεζών της ΕΕ στο έδαφός της.
Επίσης, μπορούν να δημιουργηθούν και άλλα προβλήματα, όπως φαινόμενα διάχυσης, στρέβλωση του ανταγωνισμού και μεταφορά επιχειρήσεων σε άλλες χώρες. Αυτό θα γίνει διότι ορισμένα κράτη μέλη θα επιβάλλουν εισφορές με διαφορετικά χαρακτηριστικά σε κάθε περίπτωση και μερικά δεν θα επιβάλλουν καθόλου εισφορές. Για να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και να αυξηθεί η εναρμόνιση και ο συντονισμός σε βραχυχρόνιο επίπεδο θα μπορούσαν να εκδοθούν πρακτικές συστάσεις όσον αφορά το πεδίο εφαρμογής των εισφορών, τη βάση τους και το ποσοστό, για να καθοδηγηθούν τα κράτη μέλη, Η έλλειψη συντονισμού των κρατών μελών σε βραχυχρόνιο ορίζοντα θα δυσχεράνει την επίτευξη μεσοπρόθεσμης συμφωνίας για λύση σε επίπεδο Ε.Ε., στο πλαίσιο των προσπαθειών επίλυσης κρίσεων.
4. Κοινή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Επιτροπής Οικονομικής Πολιτικής (EPC) για τις δημόσιες υπηρεσίες στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης
Το Συμβούλιο θα υιοθετήσει συμπεράσματα επί τη βάση Κοινής Έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Επιτροπής Οικονομικής Πολιτικής για την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα και την βιωσιμότητα των υπηρεσιών παροχής υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
5. Διαχείριση κρίσεων: Συνέχεια της ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Το Συμβούλιο θα υιοθετήσει συμπεράσματα σε συνέχεια ανακοίνωσης της Επιτροπής για τη διαχείριση και επίλυση κρίσεων στο χρηματοπιστωτικό τομέα.
Το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πρόληψη, διαχείριση και επίλυση κρίσεων θα πρέπει να έχει ως στόχο τη διατήρηση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, προστατεύοντας την εμπιστοσύνη του κοινού και των αγορών, δίνοντας προτεραιότητα στην πρόληψη και προετοιμασία, παρέχοντας αξιόπιστους μηχανισμούς επίλυσης κρίσεων και τη δυνατότητα άμεσης και αποφασιστικής δράσης, μειώνοντας τον ηθικό κίνδυνο και ελαχιστοποιώντας κατά το μέγιστο δυνατό το συνολικό κόστος για τα δημόσια ταμεία, διασφαλίζοντας τη νομική ασφάλεια και περιορίζοντας τις στρεβλώσεις ανταγωνισμού.
Το νέο πλαίσιο θα εξοπλίσει τις αρχές με κοινά και αποτελεσματικά εργαλεία και εξουσίες για την όσο το δυνατόν πιο έγκαιρη αντιμετώπιση τραπεζικών κρίσεων και την αποφυγή κόστους για τους φορολογούμενους.
6. Κώδικας δεοντολογίας για τη φορολογία επιχειρήσεων
Στο Συμβούλιο θα παρουσιαστεί έκθεση καθώς και σχέδιο συμπερασμάτων του Συμβουλίου που βασίζονται στις εργασίες της Ομάδας του Κώδικα Δεοντολογίας η οποία συναντήθηκε στις 19 Νοεμβρίου 2010, υπό την Βέλγικη Προεδρία.
Το ουσιαστικό έργο της Ομάδας του Κώδικα είναι η παρακολούθηση της αποφυγής λήψης μέτρων (standstill) και της κατάργησης υφισταμένων επιζήμιων μέτρων (rollback) που εντάσσονται στα φορολογικά συστήματα των κρατών-μελών και των συνδεδεμένων ή εξαρτώμενων εδαφών τους. Η Ομάδα του Κώδικα Δεοντολογίας συμφώνησε α) να συνεχίσει τις εργασίες σχετικά με την αποφυγή λήψης νέων επιζήμιων μέτρων (standstill) και β) να συνεχίσει την παρακολούθηση θεμάτων του προγράμματος εργασιών, τα οποία δεν έχουν ολοκληρωθεί.
Γ. ΓΕΥΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
α. Παρουσίαση του προγράμματος G20 της Γαλλικής Προεδρίας
Στο Συμβούλιο θα γίνει παρουσίαση του προγράμματος της Γαλλικής προεδρίας για την Ομάδα G20. Στο πλαίσιο αυτό, η Γαλλία έχει θέσει τις παρακάτω βασικές προτεραιότητες:
• Μεταρρύθμιση του διεθνούς νομισματικού συστήματος
• Καταπολέμηση της αστάθειας των τιμών επί των εμπορευμάτων
• Αναμόρφωση της διακυβέρνησης σε παγκόσμιο επίπεδο
• Καινοτόμα χρηματοδότηση
β. Εκπροσώπηση σε υπουργικές συναντήσεις της Ομάδας των G20
Στο γεύμα του Συμβουλίου Ecofin θα γίνει ενημέρωση αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα της εκπροσώπησης των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις υπουργικές συνόδους του G20. Επί του παρόντος, η ΕΕ εκπροσωπείται από την εκάστοτε Προεδρία, την Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Το θέμα συζητείται στην Επιτροπή Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων (EFC) ενώ έχει ζητηθεί και η γνώμη της Νομικής Υπηρεσίας του Συμβουλίου.