Αδράνεια και απροθυμία όσον αφορά στη διαδικασία επίτευξης εξώδικου συμβιβασμού για τη ρύθμιση των οφειλών των υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων καταλογίζει στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλης Κεγκέρογλου.
Όπως σημειώνει ο υφυπουργός, η αποτυχία της προσπάθειας για εξώδικο συμβιβασμό είναι προϋπόθεση για την προσφυγή στα δικαστήρια, δυνατότητα που παρέχεται στους υπερχρεωμένους οφειλέτες από την 4η Ιανουαρίου 2011.
Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Βασίλης Κεγκέρογλου.
«Από τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης διαπιστώνεται μία απροθυμία, αδράνεια ή τουλάχιστον ελλιπής προετοιμασία των τραπεζών να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της διαδικασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Κεγκέρογλου.
Ηδη, επισημαίνει, είναι μεγάλος ο αριθμός των καταναλωτών που έχουν καταθέσει αιτήσεις εξώδικου συμβιβασμού με αντίστοιχα σχέδια διευθέτησης οφειλών προς τις τράπεζες, δεν έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα σχεδόν κανένας συμβιβασμός.
Πιο συγκεκριμένα, ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει υποβάλει μέχρι σήμερα σχέδια διευθέτησης οφειλών από 1.155 οφειλέτες, ο Τραπεζικός Διαμεσολαβητής από 570 οφειλέτες, η ΕΚΠΟΙΖΩ από 502 οφειλέτες, ενώ εκατοντάδες ή και χιλιάδες είναι οι προτάσεις που έχουν υποβληθεί από λοιπές ενώσεις καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ, ΙΝΚΑ κ.ά.) και ασφαλώς από δικηγόρους. Ωστόσο, μέχρι σήμερα έχει επιτευχθεί μόλις ένας συμβιβασμός, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 3.888 συνολικές αιτήσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή προς τους πιστωτές έχουν απαντηθεί μόλις 123 (δηλαδή ποσοστό 3,16%) και έχουν δοθεί μόλις πέντε θετικές απαντήσεις.
Σύμφωνα με τον κ. Κεγκέρογλου από στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί από ενώσεις προκύπτει ότι «μεγάλες τράπεζες συστηματικά δεν απαντούν στις αιτήσεις των οφειλετών (ιδίως Εθνική, Alpha Bank), ακόμη μάλιστα και σε αυτές που έχουν κατατεθεί ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο, ενώ άλλες μεγάλες τράπεζες (Eurobank, Πειραιώς), σε περίπτωση ανταπόκρισης, το κάνουν μόνο για να ζητήσουν πρόσθετα στοιχεία, δίχως να παίρνουν θέση επί του σχεδίου».
«Οι ευθύνες που αναδεικνύονται για τα πιστωτικά ιδρύματα είναι μεγάλες. Σε αυτό το πλαίσιο και στην παρούσα φάση είναι φανερό ότι οποιοιδήποτε υπαινιγμοί διατυπώνονται ή διαρρέονται περί δήθεν καταχρηστικών αιτημάτων από τους οφειλέτες μόνο σε εκ του πονηρού προθέσεις μπορούν να αποδοθούν», υπογραμμίζει ο κ. Κεγκέρογλου.
Για τους λόγους αυτούς, τονίζει, το υπουργείο Εργασίας και ειδικότερα η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή θα αναρτήσει στην ιστοσελίδα της τα στοιχεία που συγκεντρώνει από τους φορείς για την πρόοδο της διαδικασίας του εξώδικου συμβιβασμού, ενώ θα προβεί, όπως επισημαίνει, σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να διερευνηθούν και να αντιμετωπιστούν φαινόμενα εναρμονισμένων πρακτικών.