Τα βασικά μεγέθη του Προϋπολογισμού 2006

Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2005 20:47

Τη μείωση του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης στο 2,6% του ΑΕΠ το 2006 από 4,3% του ΑΕΠ το 2005, προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή. Προβλέπεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 3,8% έναντι 3,6% φέτος. Η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να αυξηθεί κατά 3,2% έναντι αύξησης 3,2% φέτος και οι επενδύσεις να ενισχυθούν σημαντικά παρουσιάζοντας αύξηση 5,4% έναντι αύξησης 1% φέτος.

Σημαντική αύξηση 6,8% προβλέπεται στις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών έναντι αύξησης 5% φέτος, ενώ οι εισαγωγές προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 4,9% έναντι αύξησης 0,7% φέτος. Το 2006 θα περιοριστεί στο 1,2% ο ρυθμός αύξησης της δημόσιας κατανάλωσης έναντι αύξησης 2,5% φέτος.

Ο πληθωρισμός (με βάση τον αποπληθωριστή ιδιωτικής κατανάλωσης) προβλέπεται ότι θα τρέχει με ποσοστό 3,2% έναντι 3,5% φέτος. Το ποσοστό ανεργίας εκτιμάται ότι θα μειωθεί περαιτέρω στο 9,8% του εργατικού δυναμικού έναντι 10,4% φέτος.

Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα παρουσιάσουν αύξηση 11,2% στα 46.550 εκατ. ευρώ έναντι 41.870 εκατ. ευρώ φέτος. Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα σημειώσουν αύξηση 4,8% στα 50.190 εκατ. ευρώ έναντι 47.884 εκατ. ευρώ φέτος. Ειδικότερα, οι δαπάνες για τόκους προβλέπεται ότι θα μειωθούν κατά 1,3% στα 9.600 εκατ. ευρώ έναντι 9.730 εκατ. ευρώ φέτος. Οι πρωτογενείς δαπάνες του προϋπολογισμού προβλέπεται ότι θα σημειώσουν αύξηση 6,4% στα 40.590 εκατ. ευρώ έναντι 38.154 εκατ. ευρώ φέτος.

Σε ό,τι αφορά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, προβλέπεται ότι θα παρουσιάσει αύξηση των εσόδων κατά 13,4% σε 3.490 εκατ. ευρώ έναντι 3.078 εκατ. ευρώ φέτος. Οι δαπάνες του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων προβλέπεται ότι θα είναι αυξημένες κατά 9,1% στα 8.400 εκατ. ευρώ έναντι 7.700 εκατ. ευρώ φέτος.

Αναλυτικότερα η αύξηση των συνολικών καθαρών εσόδων του Προϋπολογισμού αναμένεται να προέλθει από την αύξηση κατά 7,9% των τακτικών εσόδων του Προϋπολογισμού, τα οποία θα ανέλθουν σε 47.650 εκατ. ευρώ έναντι 44.170 εκατ. ευρώ φέτος. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων αυτών αφορούν φορολογικά έσοδα, στην αύξηση των οποίων, όπως προβλέπεται στο νέο προϋπολογισμό, θα συμβάλει σημαντικά η πλήρης απόδοση των ρυθμίσεων που έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή για την περαίωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο, την υποβολή εκπρόθεσμων δηλώσεων χωρίς κυρώσεις, καθώς και την πάταξη της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και του λαθρεμπορίου με την αντικειμενικοποίηση των φορολογικών ελέγχων και τη χρήση νέων μεθόδων και διαδικασιών από τις αρμοδιες ελεγκτικές αρχές.

Επίσης η αύξηση θα προέλθει από την πρόβλεψη για είσπραξη μη τακτικών εσόδων 1.100 εκατ. ευρώ. Με τα μη τακτικά έσοδα η κυβέρνηση προβλέπει ότι θα καλύψει τα έσοδα που αφορούσαν στην τιτλοποίηση εσόδων από ληξιπρόθεσμες οφειλές, τα οποία είχαν περιληφθεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού αλλά δεν περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό του 2006.

Τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 9,2%, τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 3,9%, ενώ τα έσοδα από φόρους στην περιουσία θα σημειώσουν αύξηση 4,2%. Τα έσοδα από έμμεσους φόρους προβλέπεται να αυξηθούν κατά 8,8% στα 25.540 εκατ. ευρώ έναντι 23.480 εκατ. ευρώ φέτος.

Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες του νέου προϋπολογισμού, το μεγαλύτερο κονδύλι αφορούν οι δαπάνες για αποδοχές και συντάξεις στο Δημόσιο. Αυτές προβλέπεται ότι θα αυξηθούν κατά 6,1% το 2006 έναντι 5,8% το 2005.

Σε ό,τι αφορά το σύνολο του χρέους της γενικής κυβέρνησης, προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω το 2006 στο 104,8% του ΑΕΠ από 107,9% του ΑΕΠ το 2005 και 109,3% του ΑΕΠ το 2004.

Στον Προϋπολογισμό προβλέπεται ακόμα και η πολιτική που θα ακολουθηθεί για τις ΔΕΚΟ το 2006. Ετσι, σε ό,τι αφορά τις ΔΕΚΟ που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, σημειώνεται ότι ο στόχος είναι η τήρηση των προϋπολογισμών και των στρατηγικών και επιχειρησιακών τους σχεδίων, καθώς και η εφαρμογή εισοδηματικής και τιμολογιακής πολιτικής που να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της γενικότερης οικονομικής πολιτικής. Σε ό,τι αφορά τις ΔΕΚΟ που δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, σημειώνεται ότι απαιτείται η συμβατότητα των αυξήσεων των μισθών με τη γενικότερη οικονομική πολιτική και η προσαρμογή των τιμολογίων, όπου κρίνεται αναγκαίο, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τον πληθωρισμό όσο και τον κοινωνικό ρόλο των επιχειρήσεων.

Τέλος, με τον προϋπολογισμό του 2006 το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών εξαγγέλλει τη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων από το 2007, η οποία θα συνδυαστεί και με αύξηση του αφορολόγητου ορίου εισοδήματος.

Επίσης, ταυτόχρονα με τις αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων από την 1.1.2006 (ΦΠΑ στις νεόδμητες οικοδομές), θα αυξηθεί σημαντικά το αφορολόγητο όριο για την αγορά πρώτης κατοικίας, καθώς και το αφορολόγητο όριο για κληρονομιές (το τελευταίο θα ανέλθει στα 80.000 ευρώ).



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα