Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Επιπλέον θέσεις κατέκτησε το λιμάνι του Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη της ανταγωνιστικότητας και για πρώτη φορά στην ιστορία του περιλαμβάνεται μεταξύ των 40 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου.
Η παρουσία της Cosco στον Πειραιά έφερε το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας στην 39η θέση της παγκόσμιας κατάταξης λιμένων με κριτήριο τον αριθμό των διακινούμενων containers (teu), σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Lloyd’s List με τίτλο «Containerisation International Top 100 ports».
Ο Πειραιάς συνέχισε την ανοδική κίνηση που καταγράφει τα τελευταία χρόνια και σύμφωνα με τη Lloyd’s List/Containerisation International κατέβηκε τέσσερις θέσεις στη λίστα των 100 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου, από την 43η θέση που ήταν το 2013. Το 2012 βρισκόταν στην 46η θέση, το 2011 ο Πειραιάς ήταν στην 76η θέση της σχετικής κατάταξης και το 2010 στην 93η θέση!
Δηλαδή, μέσα σε τέσσερα χρόνια κέρδισε 54 θέσεις στον χάρτη του παγκόσμιου ανταγωνισμού με κριτήριο τον αριθμό των διακινούμενων TEU, γεγονός που αποδίδεται στην αποτελεσματικότητα υλοποίησης της πολιτικής στρατηγικών συνεργασιών με μεγάλους terminal operators όπως είναι η Cosco στην οποία παραχωρήθηκαν τον Νοέμβριο του 2008 οι προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ.
Σύμφωνα με την ίδια κατάταξη, ο Πειραιάς βρίσκεται πλέον στην πρώτη δεκάδα και συγκεκριμένα στην όγδοη θέση μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμανιών και στην τέταρτη θέση μεταξύ των λιμανιών της Μεσογείου πίσω από τα λιμάνια της Algericas, της Valencia και του Port Said, κερδίζοντας μια θέση σε σύγκριση με το 2013.
Γενικότερα, σύμφωνα με τη λίστα της LloydsLits «Containerisation International Top 100 ports», τις δέκα πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν λιμάνια από την Ασία, με το λιμάνι της Σαγκάης να κρατά την πρώτη θέση και της Σιγκαπούρης τη δεύτερη θέση.
Στην Ευρώπη το μεγαλύτερο λιμάνι είναι του Ρότερνταμ, που παραμένει στην 11η θέση παγκοσμίως.
Πάντως, σε αντίθεση με την κρίση που πλήττει τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων λόγω της αυξημένης προσφοράς χωρητικότητας, τα λιμάνια εμφανίζουν ικανοποιητικές αποδόσεις. Το 2014 ο ρυθμός ανάπτυξης των 100 μεγαλύτερων λιμανιών του κόσμου διπλασιάσθηκε σχεδόν σε σύγκριση με το 2013.
Το 2013, στα 100 μεγαλύτερα λιμάνια η διακίνηση containers αυξήθηκε κατά 3%, ενώ πέρυσι η αύξηση έφτασε το 5,6% στα 539 εκατ. teu καθώς όπως αναφέρει η έκθεση οι επιπτώσεις της μεγάλης ύφεσης του 2008 άρχισαν να διαλύονται. Για τον Πειραιά η έκθεση αναφέρει ακόμη ότι το 2014 διακίνησε 3.585.155 teu, αυξημένα κατά 13% σε σύγκριση με τα 3.163.755 teu του 2012.
Παρά τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει η Ελλάδα, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, ο Πειραιάς, συνέχισε να κινείται ανοδικά σημειώνεται στην έκθεση. Μετά το άλμα του 19,5% στη διακίνηση το 2013 πέτυχε μία ακόμη διψήφια άνοδο το 2014 κατά 13,3%.
Ωστόσο, η ΣΕΠ, η θυγατρική της Cosco Pacific, αύξησε τη διακίνηση containers κατά 18,5%, λίγο κάτω από τα 3 εκατ. teu έναντι 2,5 εκατ. teu ένα χρόνο πριν. Η Cosco δήλωσε ότι οι προσπάθειες στον τερματικό σταθμό του Πειραιά για να διευρύνει το μερίδιο αγοράς του στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Αντίθετα, ο προβλήτα που διαχειρίζεται ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς σημείωσε πτώση 7,6% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, από 644.100 teu σε 598.251 teu.
Τέλος, η έκθεση αναφέρεται στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και σημειώνει ότι η Cosco ενδιαφέρεται για την απόκτησή του, όμως λόγω της γενικότερης κατάστασης στην Ελλάδα δεν είναι βέβαιο πότε θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης.