Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Το 30% του τζίρου στις αγορές πλοίων από τη second hand αγορά έχουν πραγματοποιήσει φέτος οι Ελληνες εφοπλιστές.
Ειδικότερα στο επτάμηνο του 2015, έχουν αγοράσει 168 πλοία, συνολικής αξίας 4,82 δισ. δολαρίων, όταν έχουν πουληθεί συνολικά 838 πλοία αξίας 19,36 δισ. δολαρίων.
Οι Kινέζοι βρίσκονται στη δεύτερη θέση και έχουν αποκτήσει 84 πλοία έναντι 1,18 δισ. Δολαρίων, ενώ οι Αμερικανοί με 35 πλοία και 1,04 δισ. δολάρια είναι στη τρίτη θέση. Ακόμη πιο κάτω οι Γερμανοί, οι οποίοι έχουν αγοράσει 31 πλοία αξίας 687,5 εκατ. δολαρίων.
Oσον αφορά τις προτιμήσεις των Eλλήνων εφοπλιστών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, αφορούν πρώτα από το ξηρό φορτίο με αγορές 86 bulker αξίας 1,33 δισ. δολαρίων.
Στον ελληνόκτητο στόλο προστέθηκαν επίσης 53 δεξαμενόπλοια αξίας 2,18 δισ. δολαρίων, 16 containerships 334 εκατ. δολαρίων και έξι gas carriers, τα οποία αγοράστηκαν έναντι 960,5 εκατ. δολαρίων.
Οι Ελληνες όμως κατέχουν τα πρωτεία και στις πωλήσεις, αφού έχουν πουλήσει 112 πλοία έναντι 2,55 δισ. δολαρίων, έχοντας θετικό ισοζύγιο κατά 56 πλοία.
Οι Κινέζοι έχουν πουλήσει 104 πλοία έναντι 1,26 δισ. δολαρίων και μετρούν απώλειες στο ισοζύγιο αγοραπωλησιών κατά 20 πλοία, ενώ τρίτοι στις πωλήσεις είναι οι Ιάπωνες που έχουν πουλήσει 94 πλοία, ενώ η Allied δεν τους περιλαμβάνει στη λίστα με τις 10 πρώτες χώρες στις αγορές.
Η ναυλαγορά
Την ίδια στιγμή, έχοντας εισέλθει ουσιαστικά στην τελευταία εβδοµάδα του Ιουλίου, ο δείκτης BDI συνεχίζει να βρίσκεται πάνω από τις 1.000 µονάδες και αποµένει να δούµε αν θα επαληθευθεί η κυκλικότητα του.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Λογοθέτη της G. Moundreas, ιστορικά τον Αύγουστο συνήθως παρουσιάζει διορθωτικές τάσεις, ωστόσο όλοι αναμένουν να δουν αν τελικά θα κρατηθεί σε αυτά τα επίπεδα.
Καθώς όπως έχει διαπιστωθεί τα τελευταία 2 χρόνια υπήρξαν περιπτώσεις που ο δείκτης κινήθηκε εκτός της καταγεγραµµένης κυκλικότητάς του.
Γεγονός πάντως είναι πως η άνοδος του δείκτη και κατ’ επέκταση των ηµερήσιων εσόδων, κυρίως των T/C Rates και όχι τόσο των Spot Rates, έχει λειτουργήσει θετικά στην αγοραστική διάθεση για µεταχειρισµένα πλοία, επισημαίνει ο κ. Λογοθέτης, παρά το γεγονός ότι έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις στις τιμές τους.
Ο Ιούνιος αποδείχτηκε ένας ιδιαίτερα καλός µήνας για τον κλάδο των πλοίων µεταφοράς ξηρού φορτίου, ιδιαίτερα για τα Capes και τα Panamax, όπου οι υπό-δείκτες τους, BCI και BPI αυξήθηκαν κατά 60% περίπου, ενώ των Supramax (BSI) και των Handysize (BHSI) αυξήθηκαν κατά 11% και 9% αντίστοιχα.
Τα Capes, από τα µέσα του Ιουνίου και µετά, άρχισαν να έχουν ανοδική πορεία λόγω της αύξησης της ζήτησης τόσο στον Ατλαντικό όσο και στον Ειρηνικό.
Το διάστηµα αυτό παρατηρήθηκε µία αύξηση της ζήτησης για Capes από τους κύριους εξαγωγείς σιδηροµεταλλεύµατος, όπως την BHP και τη Rio Tinto, εντείνοντας τη δραστηριότητα στην περιοχή του Ειρηνικού µε αποτέλεσµα την αύξηση των ηµερήσιων εσόδων κατά 12%.
Την ίδια στιγµή, η έλλειψη τονάζ (πλοίων) στον Ατλαντικό σε συνδυασµό µε την αυξηµένη ζήτηση οδήγησε σε αύξηση των Spot Rates κατά 20%.
Συνολικά o µέσος όρος του 5TC (ναύλωση πενταετίας), δηλαδή για τα Capes των 180.000 DWT, έχει παρουσιάσει αύξηση 72% περίπου το τελευταίο διάστηµα.
Αντίστοιχα, η αύξηση της δραστηριότητας από ECSA (East Coast South America) τον Ιούνιο είχε σαν αποτέλεσµα την αύξηση των εσόδων κατά 61% περίπου.
Αυτό οφείλεται στο ότι τον Ιούνιο η δραστηριότητα των Grains έφτασε σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, όπως για παράδειγµα η µεταφορά Soybean από Santos για Qingdao.
Παράλληλα, η αύξηση της προσφοράς σε φορτία Coal από την Ανατολική Αυστραλία και την Ινδονησία οδήγησε σε αύξηση των ναύλων στον Ειρηνικό.
Ειδικά για την Ινδονησία, να επισηµάνουµε πως η κυβέρνηση έχει επιβάλει φόρο 1,5% στην αξία των εξαγώγιµων φορτίων Coal, φόρος ο οποίος αναµένεται να καταργηθεί από τον Αύγουστο, ευνοώντας έτσι ακόµη περισσότερο τις εξαγωγές.
Τέλος, σημειώνει ο κ. Λογοθέτης, τα έσοδα των Supramax παρουσίασαν αύξηση σχεδόν 11% λόγω της αύξησης των κινεζικών εισαγωγών σε Nickel Ore από τις Φιλιππίνες, αλλά και της αύξησης των εξαγωγών σε Coal από τη Νότιο-Ανατολική Ασία προς την Ινδία και την Κίνα, όπως επίσης και την αύξηση των εξαγωγών σε Grains από τις ΗΠΑ.