Το λιανεμπόριο ταξιδεύει σε αχαρτογράφητα νερά

Ποια ράφια αδειάζουν - Προβληματισμός για την τροφοδοσία
Τετάρτη, 01 Ιουλίου 2015 16:55
UPD:16:55
EUROKINISSI

Από την έντυπη έκδοση

Της Δανάης Αλεξάκη και της Σοφίας Εμμανουήλ

Κατανάλωση δύο ταχυτήτων κατέγραψε η «έφοδος» στα σούπερ μάρκετ το διήμερο Σαββάτου-Δευτέρας, ενώ «προβληματισμός επικρατεί για το πώς θα κυλήσει η τροφοδοσία της αγοράς με προϊόντα κατά τις επόμενες ημέρες», όπως δηλώνουν στη «N» στελέχη της βιομηχανίας που δεν κρύβουν την ανησυχία τους για τις επιπτώσεις από τη διατήρηση του καθεστώτος των περιορισμών σε αναλήψεις και μεταφορές κεφαλαίων, καθώς ήδη οι πιέσεις σε κατηγορίες προϊόντων μη τροφίμων είναι αισθητές.

Από το Σάββατο τα τυποποιημένα τρόφιμα με μεγάλη διατηρησιμότητα εμφανίζουν αύξηση όγκου έως και 40%, ενώ σε άλλες κατηγορίες τα προϊόντα παρέμειναν καθηλωμένα στα ράφια.

Χθες, η ένταση της επισκεψιμότητας στα σούπερ μάρκετ περιορίστηκε συγκριτικά με τις δύο προηγούμενες μέρες, παραμένοντας ωστόσο ανοδική έναντι μιας συνηθισμένης Τρίτης του Ιουνίου και όπως τονίζουν στη «Ν» εκπρόσωποι του κλάδου, «η πορεία των εξελίξεων θα καθορίσει την καταναλωτική συμπεριφορά των επόμενων ημερών».

Το βέβαιο είναι ότι το καλάθι της νοικοκυράς γεμίζει ως επί το πλείστον με είδη διατροφής, αντικαθιστώντας ακόμα και προϊόντα οικιακού καθαρισμού. «Αλκοολούχα ποτά και εποχιακά προϊόντα όπως αντηλιακά εμφάνισαν μέχρι και μηδενικές πωλήσεις, ενώ την ίδια στιγμή η ζάχαρη, τα μακαρόνια, το αλεύρι και τα όσπρια κατέγραψαν ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις» αναφέρουν στελέχη του κλάδου.

Η μεγαλύτερη κίνηση και τα γεμάτα καρότσια παρατηρούνται κυρίως στα υπερ-μάρκετ στα βόρεια και νότια προάστια της Αθήνας, ενώ στις πιο «λαϊκές» συνοικίες η κατανάλωση είναι πιο στοχευμένη σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως, μέχρι στιγμής, δεν έχουν καταγραφεί προβλήματα όσον αφορά τη χρήση πιστωτικών καρτών.

Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου υποστηρίζουν ότι «παρά την αυξημένη κίνηση που καταγράφηκε, οι διακινούμενες ποσότητες δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να μεταφραστούν σε “stock” πολλών ημερών για τους καταναλωτές. Πέρα από μεμονωμένες περιπτώσεις και κατηγορίες προϊόντων, οι περισσότεροι καταναλωτές διεύρυναν τη λίστα των αγαθών της εβδομάδας προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες για 15 ημέρες».

Τροφοδοσία

Τη βεβαιότητά του ότι «η αγορά, οι προμηθευτές και τα σούπερ μάρκετ φροντίζουν για την επάρκεια της αυξημένης ζήτησης των ημερών λόγω των γνωστών γεγονότων» εξέφρασε ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επωνύμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ) Νίκος Καραγεωργίου. Παράλληλα, υποστήριξε ότι «ουδεμία ανατίμηση έχει υπάρξει, ούτε από πλευράς προμηθευτών ούτε από πλευράς σούπερ μάρκετ».

Σύμφωνα με τον κ. Καραγεωργίου, «όσες προσφορές προϊόντων υπήρχαν στα ράφια πριν από την Παρασκευή συνεχίζονται απρόσκοπτα. Οι προμηθευτές και το λιανεμπόριο με υψηλό αίσθημα ευθύνης αντιμετωπίζει τα εφιαλτικά και δραματικά γεγονότα που ζει η πατρίδα».

Μολονότι και εκπρόσωποι από τις πέντε ισχυρές αλυσίδες επισημαίνουν ότι μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει πρόβλημα στην ομαλή τροφοδοσία της αγοράς, εκτιμούν ότι ελλείψεις ενδέχεται να προκύψουν από την ερχόμενη εβδομάδα εάν διατηρηθεί το καθεστώς των έκτακτων μέτρων στις τραπεζικές συναλλαγές.

«Για την ώρα, τα ράφια αναπληρώνονται γρήγορα και δεν έχουν υπάρξει ελλείψεις» σημειώνουν στελέχη των αλυσίδων, προσθέτοντας ωστόσο ότι «λαμβάνοντας υπ’ όψιν την πολιτική και τις δυνατότητες των προμηθευτών, εκτιμάται ότι μέσα στην εβδομάδα μπορεί να εμφανιστούν κενά στην τροφοδοσία, τα οποία από την επόμενη εβδομάδα, αν δεν ομαλοποιηθεί η κατάσταση, θα ενταθούν».

Σημειώνεται ότι με τους περιορισμούς διακίνησης κεφαλαίων ανακύπτουν διάφορα θέματα, από την έλλειψη μετρητών που αντιμετωπίζουν οι διαμεταφορείς μέχρι την αδυναμία πληρωμής εισαγωγών.

Σε επίπεδο πολιτικής πιστώσεων, ορισμένοι ισχυροί πολυεθνικοί όμιλοι έχουν ήδη προχωρήσει σε αυστηροποίηση των προϋποθέσεων διάθεσης προϊόντων, απαιτώντας πληρωμές τοις μετρητοίς ή/και βάζοντας πλαφόν στις ποσότητες.

Πολυεθνικές

Σε ανοιχτή γραμμή με τα επιτελεία των μητρικών εταιρειών αλλά και προσηλωμένες στα ΜΜΕ στην Ελλάδα είναι οι διοικήσεις των μεγάλων πολυεθνικών ομίλων προκειμένου να προσαρμόσουν τις πολιτικές τους στις νέες - έκτακτες συνθήκες. Ταυτόχρονα προσβλέπουν σε επίλυση των τεχνικών δυσκολιών προκειμένου να επανεκκινήσουν οι συναλλαγές τους με το εξωτερικό, οι οποίες έχουν «παγώσει» λόγω των capital controls.

Η έλλειψη μετρητών δυσκολεύει τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας και παρά το γεγονός ότι προμηθευτές και λιανέμποροι εμφανίζονται καθησυχαστικοί έπειτα από δύο ημέρες περιορισμών, δεν μπορεί κανείς να εγγυηθεί τη ροή της διανομής με τους συνήθεις ρυθμούς και στους συνήθεις όγκους κατά το επόμενο διάστημα.



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα