Ανοδικά κινείται η αγορά φαρμάκου και καλλυντικών

Μελέτη της Stat Bank
Πέμπτη, 08 Ιανουαρίου 2004 16:04

Σημαντική άνοδο στις πωλήσεις ακριβών καλλυντικών στην ελληνική αγορά καταγράφει μελέτη της Stat Bank. Η κατανάλωση καλλυντικών στην Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά του μέσου ευρωπαϊκού όρου, γεγονός που ενισχύει την πρόβλεψη για την περαιτέρω ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς.

Ο ετήσιος ρυθμός αύξησης του κλάδου την τελευταία δεκαετία έφτασε το 13,5%, ενώ για την περίοδο 2002-2003 εκτιμάται ότι ο μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης ήταν περίπου 8% (σε τιμές χονδρικής).

Το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς καλύπτεται από εισαγωγές, παρότι τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει δικά τους προϊόντα, τα οποία μάλιστα προωθούν και στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα να αυξηθούν κατακόρυφα οι εξαγωγές, ενώ η εγχώρια παραγωγή ακολούθησε επίσης ανοδική πορεία την τελευταία δεκαετία με μέσο ετήσιο ρυθμό 7,6%.

Το 2002 η αξία της κατανάλωσης διευρύνθηκε κατά 9,3% έναντι του προηγούμενου έτους. Δεδομένου ότι οι μεταβολές των τιμών χονδρικής δεν ξεπέρασαν το 3%, προκύπτει ότι υπήρξε σημαντική αύξηση του όγκου. Τα προϊόντα περιποίησης δέρματος καλύπτουν σχεδόν τη μισή αγορά (μερίδιο 46,2%), τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών κέρδισαν μερίδιο, ενώ η αγορά των προϊόντων μακιγιάζ και αρωμάτων παρέμεινε στα ίδια περίπου επίπεδα.

Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων (47,3% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης) πραγματοποιήθηκε μέσω του δικτύου ευρείας διανομής, το οποίο κυρίως αναφέρεται σε πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Η επιλεκτική διανομή στα καταστήματα καλλυντικών κάλυψε το 29,4% της αγοράς. Οι πωλήσεις καλλυντικών μέσω των κομμωτηρίων και των φαρμακείων κυμάνθηκαν στα ίδια επίπεδα, ενώ μικρότερο ήταν το μερίδιο των απευθείας πωλήσεων στους ίδιους χώρους.

Το σύνολο των εξαγωγών για το 2001 έφτασε σε τιμές χονδρικής τα 111 εκατ. ευρώ. Τη δεκαετία 1990-2000 οι ελληνικές εξαγωγές καλλυντικών αυξήθηκαν κατά 38%. Ποσοστό 17% των εξαγωγών προωθείται στην Ευρωπαϊκή Ενωση, το 27% σε χώρες της διεύρυνσης και 38% στην υπόλοιπη Ευρώπη. Περίπου 1% των πωλήσεων πραγματοποιείται στην Αμερική, πολύ μικρό ποσοστό εξάγεται στην Ιαπωνία, ενώ στον υπόλοιπο κόσμο αναλογεί μερίδιο περίπου 17%. Μεταξύ των βασικών πελατών των ελληνικών εξαγωγών είναι η Γαλλία, που απορρόφησε το 2000 το 9% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών.

Στις εξαγωγές το μεγαλύτερο μερίδιο κατέχουν προϊόντα για τη φροντίδα του δέρματος με ποσοστό 61% και ακολουθούν προϊόντα περιποίησης μαλλιών με ποσοστό 13%, τα αρώματα και οι κολώνιες με 12%, τα είδη υγιεινής με 8% και τα προϊόντα μακιγιάζ με 6%.

Στο κλάδο δραστηριοποιούνται περίπου 180 εταιρείες, εκ των οποίων οι σημαντικότερες (με βάση τις πωλήσεις και το χαρτοφυλάκιο των επώνυμων προϊόντων που αντιπροσωπεύουν και διακινούν) είναι είτε θυγατρικές πολυεθνικών ομίλων είτε εγχώριοι όμιλοι επιχειρήσεων, οι οποίοι μέσω αποκλειστικών συμφωνιών και joint venture αναλαμβάνουν την προώθηση καλλυντικών.

Στη λιανική αγορά κυρίαρχοι «παίκτες» είναι οι αλυσίδες Hondos Center (η οποία κατέχει μερίδιο αγοράς 50%) και Beauty Shop, ενώ σημαντικό μερίδιο κατέχουν τα πολυκαταστήματα με τα ειδικά τμήματα και τα «shop in shop», αλλά και τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών.

Ανοδικά κινείται και η αγορά φαρμάκου

Η ελληνική αγορά εξακολουθεί να μεγεθύνεται, αλλά ταυτόχρονα παρατηρείται περαιτέρω υποκατάσταση της εγχώριας παραγωγής από εισαγόμενα σκευάσματα.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία οι συνολικές πωλήσεις των φαρμακοβιομηχανιών στην εγχώρια αγορά ξεπέρασαν τα 2,3 δισ. ευρώ.

Από αυτό το ποσό 20% κάλυψε τις ανάγκες των δημόσιων νοσοκομείων, ποσοστό 60% διακινήθηκε από τις φαρμακευτικές εταιρείες προς τις φαρμακαποθήκες και τα φαρμακεία, ενώ το υπόλοιπο 20% σε τιμές χονδρικής καταναλώθηκε από ασθενείς.

Ηδη οι περισσότερες πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες στην Ελλάδα είναι εμπορικές και η μόνη που διατηρεί εργοστάσιο παραγωγής είναι η Boehringer. Η παραγωγή των υπολοίπων φαρμάκων γίνεται κυρίως από τη Φαμάρ της οικογένειας Μαρινοπούλου, από τη Βιανέξ του Παύλου Γιαννακόπουλου, τη Lavipharm και τη Γερολυμάτος, ενώ μέρος της παραγωγής είναι διάσπαρτο σε μικρότερους παραγωγούς.

Ανακατατάξεις παρουσιάζει ο κλάδος των φαρμακαποθηκών. Η τάση για στενότερες συνεργασίες μεταξύ των φαρμακείων εκτιμάται ότι θα επηρεάσει άμεσα τον κλάδο χονδρικής πώλησης φαρμάκων. Προβλέπεται ότι θα αρχίσει κύκλος συγχωνεύσεων και εξαγορών μικρότερων εταιρειών που θα οδηγήσει σε περαιτέρω ενδυνάμωση των μεγάλων της αγοράς.

Ανακατατάξεις στην αγορά φαρμακείων αναμένονται για δύο κυρίως λόγους: Στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 9.500 φαρμακεία, αριθμός που θεωρείται πολύ υψηλός για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Από την άλλη πλευρά η ευρωπαϊκή νομοθεσία οδηγεί στην άρση της προστασίας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του φαρμακοποιού. Στην Ευρώπη ήδη αναπτύσσονται αλυσίδες φαρμακείων δημιουργώντας χώρους πώλησης φαρμάκων.

Στην αγορά των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στρέφονται οι εισηγμένες του ευρύτερου κλάδου των φαρμάκων και καλλυντικών. Η ζήτηση για τα συγκεκριμένα προϊόντα φαρμακείου (βιταμίνες, συμπληρώματα διατροφής, φαρμακευτικά καλλυντικά ευρείας χρήσης) αυξάνει ραγδαία, ενώ τα προϊόντα αυτά έχουν σημαντικό περιθώριο κέρδους.

Πηγή: ΑΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα