Τις προσπάθειες που γίνονται ώστε η διαδικασία του διαγωνισμού για το έργο TAP να «εμπεριέχει την αξία της τοπικής εμπειρίας» αναλύει ο πρόεδρος του δ.σ. της Trans Adriatic Pipeline (TAP AG) Τζον Άτριλ σε απαντητική του επιστολή προς τον υπουργό ΠΕΚΑ Παναγιώτη Λαφαζάνη, ο οποίος είχε ζητήσει να εξεταστούν όλες οι δυνατότητες για την ενίσχυση της συμμετοχής των ελληνικών εταιρειών στην κατασκευή του αγωγού.
Ο κ. Άτριλ σημειώνει ότι εκτιμά πλήρως την ανησυχία του υπουργού, καθώς αναγνωρίζει τα οφέλη μιας τέτοιας συμμετοχής κατά την εκτέλεση του έργου και συμπληρώνει ότι ο κ. Λαφαζάνης μπορεί να είναι βέβαιος πως o TAP δεν κάνει διακρίσεις κατά των ελληνικών εταιρειών.
Απαριθμεί μάλιστα κάποιες από τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί έως τώρα προς την κατεύθυνση αυτή:
1. Απομάκρυνση αχρείαστων εμποδίων στη διαδικασία διαγωνισμού, τα οποία θα μπορούσαν να εμποδίσουν τη συμμετοχή εταιριών με τοπική εμπειρία
2. Έμφαση στην τοπική γλώσσα και στις προϋποθέσεις εμπειρίας, ανάλογα με την περίπτωση, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας διαγωνισμού
3. Ανακοινώσεις σε τοπικά μέσα για να διασφαλιστεί ότι οι τοπικές εταιρείες γνωρίζουν για την διαγωνιστική διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη
4. Ανάδειξη της ικανότητας της φιλοξενούσας χώρας προς τους διεθνείς εργολάβους, π.χ. διευκολύνοντας εκδηλώσεις όπου έρχονται κοντά διεθνείς εργολάβοι και εταιρςίες με τοπική εμπειρία (περίπου 350 ελληνικές εταιρίες συμμετείχαν σε αυτές τις εκδηλώσεις στη Θεσσαλονίκη και την Αλεξανδρούπολη τον Ιανουάριο του 2015)
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του δ.σ. της TAP, η παρουσία ελληνικών εταιρειών σε αρκετές από τις διαγωνιστικές διαδικασίες αποδεικνύει ότι τα παραπάνω μέτρα «υπήρξαν αποτελεσματικά ως προς την παροχή κάθε ευκαιρίας στις ελληνικές εταιερίες για τη συμμετοχή τους στη διαγωνιστική διαδικασία και προσέφεραν ίσες ευκαιρίες για να ανταγωνιστούν ώστε να γίνουν ένας βασικός εργολάβος του TAP.
Για ΦΠΑ
Αναφορικά με το ζήτημα του ΦΠΑ, το οποίο -κατά τον κ. Λαφαζάνη- έχει προβληθεί ως πιθανό συγκριτικό μειονέκτημα στην επιλογή ελληνικών εταιρειών, ο κ. Άτριλ αναφέρει: «Στον βαθμό που ο ΦΠΑ έχει επίπτωση στο κόστος του TAP, τα ποσά των προσφορών θα διορθωθούν, προκειμένου να εξακριβωθεί το τελικό κόστος για τον TAP.
«Παρότι ο ΦΠΑ έχει επίπτωση στις τιμές των προσφορών, η επίπτωση αυτή εκτιμάται ότι θα εξισορροπηθεί από τις φυσικές αποκλίσεις μεταξύ των προσφορών και το πλεονέκτημα της εγγύτητας στο εργοτάξιο (π.χ. μικρότερα κόστη μεταφοράς)», συμπληρώνει.
Επομένως, σύμφωνα με τον πρόεδρο της TAP AG, δεν προβλέπεται το θέμα να έχει καμία αξιοσημείωτη επίπτωση στην ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών εταιριών.