Η γνώμη του Ecofin για το Πρόγραμμα Σταθερότητας της Ελλάδας

Υιοθετήθηκε σήμερα στις Βρυξέλλες
Τρίτη, 10 Φεβρουαρίου 2004 20:33

«Στις 10 Φεβρουαρίου το Συμβούλιο εξέτασε το επικαιροποιημένο για το 2003 σταθεροποιητικό πρόγραμμα της Ελλάδας που καλύπτει την περίοδο από το 2003 μέχρι το 2006. Το επικαιροποιημένο πρόγραμμα συμμορφώνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό προς τις απαιτήσεις του αναθωρημένου κώδικα συμπεριφοράς τόσο ως προς το περιεχόμενό του όσο και προς τη μορφή που πρέπει να έχουν τα προγράμματα σταθερότητας και σύγκλισης. Μια επικαιροποίηση της ανάλυσης της μακρόπρόθεσμης βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών θα ήταν χρήσιμη υπό το φως της προηγούμενης αξιολόγησης που έγινε δίνοντας έμφαση στον κίνδυνο μακροπρόθεσμων ανισσοροπιών.

Η δημοσιονομική θέση στο επικαιροποιημένο πρόγραμμα βασίζεται στη διατήρηση των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων καθ' όλη την περίοδο που καλύπτει το πρόγραμμα και η οποία είναι σύμφωνη προς την μείωση του ποσοστού των δαπανών και την επιταχυνόμενη μείωση του ποσοστού του χρέους. Ταυτόχρονα αναμένεται να εφαρμοστεί ένα σημαντικό πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.

Το επικαιροποιημένο το 2003 πρόγραμμα σταθερότητας προβλέπει την επιτάχυνση των ρυθμών αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ από ένα υπολογιζόμενο ποσοστό της τάξης του 4,0% το 2003 στο 4,2% το 2004 και μια ελαφρά μείωση αυτού του ρυθμού στη συνέχεια για να σταθεροποιηθεί κατά μέσο όρο στο 4% κατά την περίοδο 2004-2006 έναντι του αναμενόμενου μέσου ρυθμού αύξησής του στο επίπεδο του 3,8% του προηγούμενου επικαιροποιημένου προγράμματος σταθερότητας το 2002.

Ο ρυθμός αύξησης της απασχόλησης προβλέπεται να επιβραδυνθεί βαθμιαία από το 1,7% το 2004 στο 1,2% κατά μέσον όρο την περίοδο 2005-2006. Ο πληθωρισμός αναμένεται να υποχωρήσει βαθμιαία, με το ρυθμό του αποπληθωριστή της ιδιωτικής κατανάλωσης να επιβραδύνεται στο 2,6% από το 2006, έναντι 3% το 2004.

Στη βάση πληροφοριών που είναι σήμερα διαθέσιμες, το μακροοικονομικό σενάριο του επικαιροποιημένου ελληνικού προγράμματος σταθερότητας φαίνεται αισιόδοξο. Ιδιαίτερα η μεσοπρόθεσμη εξέλιξη της δυνητικής ανάπτυξης αντανακλά ευνοϊκές υποθέσεις ως προς τη συμβολή των συνεισφορών για το σχηματισμό κεφαλαίου.

Επιπλέον μέσα σε ένα περιβάλλον με μια τόσο έντονη ζήτηση οι πιέσεις στα κόστη και τις τιμές μπορεί να είναι ισχυρότερες απ' ό,τι προβλέπει το επικαιροποιημένο πρόγραμμα σταθερότητας κάνοντας ακόμη πιο δύσκολο τον έλεγχο ορισμένων δημοσίων δαπανών και θέτοντας σε κίνδυνο την εξωτερική ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό ορισμένες δημόσιες δαπάνες, όπως οι μισθοί, αυξήθηκαν σημαντικά το 2003 και θα πρέπει να υπάρξει συγκράτηση τα επόμενα χρόνια.

Το επικαιροποιημένο πρόγραμμα σταθερότητας στοχεύει σ' ένα έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης της τάξης του 1,2% του ΑΕΠ το 2004 έναντι ενός αναμενόμενου για το 2003 ελλείμματος του ΑΕΠ της τάξης του 1,4%. Σε κυκλικά προσαρμοσμένους όρους που βασίζονται σε υπολογισμούς της Επιτροπής σύμφωνους προς την κοινά αποδεκτή μεθοδολογία, το 2004 το κυκλικά προσαρμοσμένο έλλειμμα παραμένει αμετάβλητο στο επίπεδο του 1,7% του ΑΕΠ. Για το 2005 προβλέπεται έλλειμμα ύψους 0,5% που θα ισοσκελιστεί το 2006.

Εκφρασμένα σε κυκλικά προσαρμοσμένους όρους, τα ελλείμματα αυτά φθάνουν αντίστοιχα το 1,2% και το 0,9% του ΑΕΠ αντίστοιχα. Λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό ποσοστό του χρέους, η συνολικά προτεινόμενη προσαρμογή είναι περιορισμένη, ενώ ένα περισσότερο ισορροπημένο μίγμα πολιτικών θα απαιτούσε μια αυστηρότερη τοποθέτηση απέναντι στη δημοσιονομική πολιτική και μια αποτελεσματική χρήση της ευκαιρίας που προσφέρουν οι ευνοϊκές αναπτυξιακές προοπτικές.

Εάν και οι δημοσιονομικοί στόχοι που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, φαίνονται να προσφέρουν ένα ασφαλές περιθώριο έναντι του ελλείμματος 3% του ΑΕΠ με φυσιολογικές μακροοικονομικές διακυμάνσεις στη διάρκεια του προγράμματος, υπάρχουν κίνδυνοι που συνδέονται με το μακροοικονομικό σενάριο, με το κατά τα φαινόμενα έλλειμμα που έχει υποεκτιμηθεί το 2003 αλλά και με την έλλειψη πληροφοριών για τα μέτρα που σχεδιάζονται για τη συγκράτηση των πρωτογενών δαπανών.

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι οι χαμηλότερες πρωτογενείς δαπάνες μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες το 2004 θα συμβάλλουν στη μείωση των ελλειμμάτων. Με βάση τα πιθανά μακροοικονομικά και δημοσιονομικά δεδομένα, ο μεσοπρόθεσμος στόχος του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης για ισοσκελισμένο ή πλεονασματικό προϋπολογισμό δεν θα επιτευχθεί την εν λόγω περίοδο».

Πηγή: ΑΠΕ



Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα