Τι περιέχει το σχέδιο μεταρρυθμίσεων

Στο Brussels Group οι προτάσεις της κυβέρνησης - 18 κοστολογημένες παρεμβάσεις και χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους
Κυριακή, 29 Μαρτίου 2015 17:16
UPD:17:17
REUTERS/FRANCOIS LENOIR

Από την έντυπη έκδοση

Πρόσθετα έσοδα ύψους 3 δισ. ευρώ και «κούρεμα» κατά 50% των στόχων του πρωτογενούς πλεονάσματος, αλλά και της ανάπτυξης, περιέχει το σχέδιο μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης που υποβλήθηκε στους «θεσμούς» και το οποίο συζητείται στο Brussels Group.

Στο πακέτο των παρεμβάσεων ξεχωρίζει το μέτρο της online σύνδεσης των ταμειακών μηχανών των καταστημάτων με το taxis, που ενδεχομένως συνδυαστεί και με την άμεση πληρωμή του ΦΠΑ μέσω τραπεζών, θέματα που είχαν ζητήσει οι εκπρόσωποι των δανειστών τα τελευταία χρόνια αλλά δεν υλοποιήθηκαν, όπως επίσης και μέτρα για το λαθρεμπόριο καυσίμων και καπνού. Το μεγάλο τμήμα των εσόδων θα προέλθει από τις ρυθμίσεις των χρεών προς το Δημόσιο, από τις οποίες ο πήχης των προσδοκιών τέθηκε στα 900 εκατ. ευρώ για το 2015. Η λίστα των μεταρρυθμίσεων οριστικοποιήθηκε χθες το μεσημέρι, σε σύσκεψη υπό τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και περιέχει 18 κοστολογημένες παρεμβάσεις και χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους, ενώ κυβερνητικοί παράγοντες διαβεβαιώνουν πως δεν θα πληρώσουν οι συνήθεις ύποπτοι, αλλά οι «έχοντες και κατέχοντες», ενώ αναμένονται και μη φορολογικά έσοδα.

Η online σύνδεση των ταμειακών μηχανών των καταστημάτων με το taxis περιλαμβάνεται στο πακέτο των παρεμβάσεων που υποβλήθηκε στους «θεσμούς».

Ανώτατος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών δήλωσε πως η συζήτηση θα συνεχιστεί έως τη Δευτέρα, όπου αναμένεται να κλειδώσουν οι προτάσεις, συμπληρώνοντας πως η επικοινωνία με τους «θεσμούς» είναι συνεχής και υπάρχουν συνεννοήσεις. «Εχουμε συγκεκριμένα μέτρα που θα δοθούν, αλλά όχι υφεσιακά, δηλαδή δεν θα υπάρχουν μέτρα που θα αφορούν ΦΠΑ, συντάξεις, φόρους», είπε. Επί της διαδικασίας, η λίστα στάλθηκε χθες το απόγευμα στους «θεσμούς» προκειμένου να ενημερωθούν, ώστε σήμερα να συζητηθεί στο περίφημο Brussels Group. Οι εκπρόσωποι των δανειστών θα υποβάλουν ενδεχόμενες παρατηρήσεις, θα ζητήσουν διευκρινίσεις και διορθώσεις. Η ελληνική ομάδα διαπραγμάτευσης θα είναι σε ανοιχτή γραμμή με την Αθήνα για την αποδοχή ή την απόρριψη αιτιάσεων των «θεσμών» και εκφράζεται η προσδοκία ότι μέχρι τη Δευτέρα θα υπάρξει συμφωνία, ώστε να συνεδριάσει το EuroWorking Group και ακολούθως το Eurogroup, το αργότερο μέχρι την Τετάρτη, ώστε να ξεκλειδώσουν οι εκκρεμείς δόσεις από τον μηχανισμό στήριξης.

Μεταρρυθμίσεις για έσοδα

«Οι δράσεις που προτείνονται μέσω της λίστας μεταρρυθμίσεων προβλέπουν για το 2015 έσοδα ύψους 3 δισ. ευρώ, έσοδα που δεν προέρχονται σε καμιά περίπτωση από περικοπή μισθών, συντάξεων ή εφάπαξ» αναφέρουν κυβερνητικές πηγές. Προσθέτουν επίσης πως «η λίστα δεν περιλαμβάνει υφεσιακά μέτρα και οι μεταρρυθμίσεις/δράσεις θα επιτρέψουν την επανεκκίνηση της οικονομίας», ενώ τονίζουν πως το πρόγραμμα είναι επεξεργασμένο και κοστολογημένο, προβλέποντας για το 2015 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ, ενώ θα επιτρέψει θετικό ρυθμό ανάπτυξης, ο οποίος εκτιμάται ότι θα φτάσει το 1,4%. Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα των μέτρων περιλαμβάνονται -εκτός των άλλων- και οι ακόλουθες παρεμβάσεις στο σκέλος των εσόδων:

1. Πλέγμα μέτρων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Μεταξύ αυτών είναι η online σύνδεση των επιτηδευματιών με το σύστημα taxis, ώστε όλες οι συναλλαγές να καταγράφονται σε πραγματικό χρόνο και να βεβαιώνεται άμεσα ο αναλογών ΦΠΑ, ο οποίος θα χρεώνεται αυτόματα μέσω τραπεζικών λογαριασμών. Επίσης θα υπολογίζεται αυτόματα ο τζίρος των επιχειρήσεων.

2. Κίνητρα για τη συλλογή αποδείξεων από τους καταναλωτές, μεταξύ των οποίων είναι και η λοταρία αποδείξεων με κληρώσεις δώρων και χρηματικών ποσών.

3. Η νομιμοποίηση «ξεχασμένων» εισοδημάτων που βρίσκονται στο εξωτερικό ή στο εσωτερικό, με την υποβολή συμπληρωματικών δηλώσεων, χωρίς κανένα πρόστιμο, μόνο με συμπληρωματική φορολογική δήλωση». Πρόκειται για μια πρακτική που εφαρμόζεται σε όλη την Ευρώπη περίπου κάθε πέντε χρόνια, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές.

4. Εσοδα από τις ρυθμίσεις για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, που εκτιμάται ότι μπορούν να φτάσουν φέτος σε 900 εκατ. ευρώ.

5. Η επιτάχυνση και ολοκλήρωση άμεσα των ελέγχων στις λίστες Λαγκάρντ και Λιχτενστάιν, καθώς και όσων περιπτώσεων έχουν εμπλακεί σε υποθέσεις μεταφοράς «μαύρου χρήματος» στο εξωτερικό.

6. Η χορήγηση αδειών στα τηλεοπτικά κανάλια με την καταβολή αντιτίμου για τις συχνότητες που χρησιμοποιούν, ένα θέμα που εκκρεμεί για περίπου 25 χρόνια.

7. Η είσπραξη 500 εκατ. ευρώ από τον διαδικτυακό τζόγο. Προβλέπεται συγκεκριμένα  η πώληση αδειών σε παρόχους ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών σε εύλογη/δίκαιη τιμή, με την αξιοποίηση της ευρωπαϊκής εμπειρίας για την αυστηρή ηλεκτρονική παρακολούθηση της όλης διαδικασίας και την ενίσχυση της υπάρχουσας ελληνικής νομοθεσίας (ν. 4002/2011).

Περιλαμβάνονται επίσης δεσμεύσεις για αυστηρούς ελέγχους στις δαπάνες του προϋπολογισμού, ενεργοποίηση του «δημοσιονομικού συμβουλίου» κ.λπ.

«Διασκεδαστικές πληροφορίες»  

Διασκεδαστικές χαρακτήρισε ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης τις φήμες περί επικείμενης παραίτησής του. «Κάθε φορά που οι διαπραγματεύσεις είναι στην κορύφωσή τους, νέες φήμες περί παραίτησής μου, αποπομπής μου κ.λπ. “ξεφυτρώνουν”. Είναι κάπως διασκεδαστικό» έγραψε στα αγγλικά, στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter ο κ. Βαρουφάκης. Το θέμα προέκυψε από τη διαδικτυακή έκδοση της γερμανικής εφημερίδας Bild, η οποία επικαλούμενη Ελληνα κυβερνητικό αξιωματούχο ανέφερε πως η παραίτηση του κ. Βαρουφάκη είναι θέμα χρόνου, σημειώνοντας ότι η σχετική απόφαση έχει ήδη ληφθεί.

Ασφυκτικά τα χρονικά περιθώρια λένε οι Βρυξέλλες

Τη σύγκληση του Eurogroup την Τετάρτη 1η Απριλίου για τη λήψη απόφασης εκταμίευσης μέρους των διαθεσίμων του ελληνικού προγράμματος επιδιώκει η κυβέρνηση. Ωστόσο, πηγή της Ευρωζώνης στις Βρυξέλλες εκτιμούσε χθες ότι κάτι τέτοιο είναι εξαιρετικά δύσκολο λόγω των ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων.

Ο κατάλογος των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης φαίνεται ότι ολοκληρώθηκε, ενώ τώρα ξεκινάει η διαδικασία έγκρισης από τους εταίρους, αρχικά σε τεχνικό επίπεδο και στη συνέχεια σε πολιτικό. Ειδικότερα, οι συζητήσεις σε επίπεδο τεχνικών ομάδων που έγιναν τις προηγούμενες μέρες στην Αθήνα μεταφέρονται σήμερα και αύριο στις Βρυξέλλες σε επίπεδο επικεφαλής μεταξύ των εκπροσώπων των δανειστών (Κομισιόν-ΕΚΤ-ΔΝΤ) και της ελληνικής αντιπροσωπείας, που αποτελείται από τους Νίκο Θεοχαράκη, Γιώργο Χουλιαράκη και Ελενα Παναρίτη.

Οι συζητήσεις στη λεγόμενη Ομάδα των Βρυξελλών θεωρούνται καθοριστικής σημασίας, γιατί από το «πράσινο φως» των επικεφαλής θα εξαρτηθεί και η συνέχεια, δηλαδή η μεταφορά της συζήτησης σε πολιτικό επίπεδο για τη λήψη απόφασης εκταμίευσης μέρους των διαθεσίμων, που ανέρχονται συνολικά σε 7,2 δισ. ευρώ. Πρόκειται για: 1,8 δισ. της τελευταίας δόσης των Ευρωπαίων, 1,9 δισ. ευρώ που είναι τα κέρδη της ΕΚΤ από ελληνικά ομόλογα το 2014 και 3,5 δισ. οι δόσεις του ΔΝΤ που εκκρεμούν.

Η ελληνική κυβέρνηση θα επιδιώξει να αποσπάσει το «πράσινο φως» από τους επικεφαλής των θεσμών μέσα στο Σαββατοκύριακο ώστε να συνεδριάσει στη συνέχεια την Τρίτη η Ομάδα Εργασίας του Εurogroup και την Τετάρτη οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης για τη λήψη απόφασης. Η επιχειρηματολογία της ελληνικής πλευράς είναι η μεγάλη στενότητα σε ρευστότητα που καθιστά μονόδρομο την επιτάχυνση της διαδικασίας. Ωστόσο, πηγή της Ευρωζώνης υποστήριζε χθες ότι είναι εξαιρετικά δύσκολο να υπάρξει σύγκληση του Εurogroup την Τετάρτη, θεωρώντας ότι τα χρονικά περιθώρια είναι πολύ σφικτά για να προλάβουν αρχικά οι επικεφαλής των θεσμών και στη συνέχεια οι τεχνοκράτες του Εurogroup να συζητήσουν και να εγκρίνουν το ελληνικό πακέτο διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η Τετάρτη είναι η τελευταία μέρα πριν από τις αργίες (2-6 Απριλίου) των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε., λόγω του Πάσχα των καθολικών. Πάντως, πολλά θα εξαρτηθούν από τις πολιτικές διεργασίες που θα γίνουν τα επόμενα 24ωρα και από το κατά πόσο θα επικρατήσει ή όχι η άποψη του επείγοντος σε σχέση με την παροχή ρευστότητας στην Ελλάδα. Σε περίπτωση συμφωνίας, η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι από την προσεχή Πέμπτη μπορεί να υπάρξει εξομάλυνση της ρευστότητας με απόφαση της ΕΚΤ για τα έντοκα γραμμάτια του Δημοσίου.

Μικρότερο πλεόνασμα

Το σενάριο της κυβέρνησης, με βάση το οποίο ελήφθησαν τα μέτρα, προβλέπει πως το πλεόνασμα του προϋπολογισμού φέτος, σε όρους «τρόικας», θα διαμορφωθεί στο 1,5% του ΑΕΠ, ενώ ο στόχος για την ανάπτυξη της οικονομίας τίθεται στο 1,4%.

Στο υφιστάμενο πρόγραμμα ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα είναι στο 3% του ΑΕΠ ή σε 5,7 δισ. ευρώ για το 2015, ενώ η κυβέρνηση τον «κατεβάζει» στο 1,5% του ΑΕΠ ή σε 2,8 δισ. ευρώ. Απομένει βέβαια να αποδεχτούν τον ελληνικό στόχο οι εταίροι, αν και στην απόφαση του Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου γίνεται λόγος για επαναπροσδιορισμό του πλεονάσματος του 2015, ανάλογα με τις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες. Διευκρινίζεται πως ο στόχος αυτός είναι σε «όρους τρόικας», που σημαίνει ότι το τελικό πρωτογενές αποτέλεσμα θα είναι αισθητά υψηλότερο, κατά 2 δισ. ευρώ, 1,1% του ΑΕΠ. Ειδικότερα, ο στόχος του πλεονάσματος με βάση το μνημόνιο δεν περιλαμβάνει τα έσοδα από τα κέρδη των ομολόγων που επιστρέφει το ευρωσύστημα, δηλαδή τα ANFAs & SMPs, το ύψος των οποίων για φέτος έχει προσδιοριστεί σε 2,02 δισ. ευρώ. Αυτό σημαίνει πως το τελικό πλεόνασμα θα είναι κοντά στα 4,8 δισ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, ο πήχης χαμηλώνει κατά 50% και διαμορφώνεται στο 1,4%, από 2,9%, που προβλέπει το ισχύον πρόγραμμα και έναντι 0,8% που ήταν η ανάπτυξη το 2014, αλλά λόγω του αποπληθωρισμού το ονομαστικό ΑΕΠ μειώθηκε.

Π. ΚΑΚΟΥΡΗΣ - Ν. ΜΠΕΛΛΟΣ



Σχολιάστε το άρθρο

Απομένουν 3000 χαρακτήρες αποστολή
Τα πιο πρόσφατα σχόλια
Ο αφελής[94.66.1xx.xxx]
01/04/2015 19:02

Επίλογος
Το Μάρτη που μας πέρασε κυκλοφόρησε από το Γερμανικό Ινστιτούτο Μακροοικονομικής πολιτικής Hans Bockler Stiftung μελέτη την οποία επικαλείται και ο καθηγητής της Οξφόρδης Wren Lewis σε επίσης πρόσφατο άρθρο του για την Ελλάδα.
Η μελέτη εξετάζει τα αποτελέσματα της πολιτικής λιτότητας στη χώρα μας. Καταλήγει ότι αυτά είναι σχεδόν εξ ολοκλήρου υπεύθυνα για τη καταβαράθρωση του ΑΕΠ μετά το 2009. Αυτό συνέβη επειδή οι περίφημοι πολλαπλασιαστές (σας θυμίζω ότι μας έλεγαν ότι αν αφαιρέσουμε ένα ευρώ από μισθούς και συντάξεις αφαιρείται μισό ευρώ από τη πραγματική οικονομία-αυτό το 1/2 είναι ο πολλαπλασιαστής, στη πραγματικότητα όμως αποδείχτηκε ότι αφαιρέθηκαν περίπου 2 ευρώ) σε περιόδους ύφεσης λειτουργούν τελείως διαφορετικά απ΄ότι σε κανονικές καταστάσεις. Διαβάστε το σχετικό απόσπασμα του Executive summary
"Against this background, this policy brief reexamines the effects of the Greek austerity
experiment on its economy. We estimate that austerity almost entirely explains the collapse
of Greek GDP after 2009. This result suggests that ceteris paribus in the absence of austerity,
the Greek economy would have entered a prolonged period of stagnation, rather than a
depression. At the same time the path of the government debt-to-GDP ratio would have
been somewhat lower. Furthermore, we estimate that if the consolidation would have been
postponed until after the recovery of the Greek economy and implemented gradually,
almost two thirds of the cost in terms of lost output could have been avoided. To be sure,
we do not argue that the Greek public finances were in good shape when the fiscal
consolidation began. However, irrespectively of whether the Greek budget was structurally
unbalanced or not, as the economy was in particularly bad shape, our results suggest that
the 2010-2014 period was the wrong time to implement spending cuts, and that any
expenditure based consolidation should have been phased in gradually after the recovery of
the Greek economy. Implementing only the revenue components of the Greek fiscal
consolidation would have strongly reduced the output contraction as compared to the actual
path of GDP, but would have been much more effective at lowering the debt-to-GDP ratio
than the actual fiscal consolidation.
Αυτά ως απάντηση πρωτίστως στις ηγεσίες που επέβαλαν αυτά τα μέτρα χωρίς οποιαδήποτε ανάλυση των επιπτώσεών τους και στους ανεγκέφαλους κλακαδόρους τους

περισσότερα
Ο αφελής[94.66.1xx.xxx]
01/04/2015 14:47

Αγαπητέ ΔΙΟΝΥΣΗ
εν αρχή ην οι πολιτικές. Οι πολιτικές υπηρετούν τη κοινωνία και τον άνθρωπο. Αυτή είναι μια θεμελιώδης πολιτική κοινωνική και οικονομική αρχή
Το νόμισμα είναι ένα εργαλείο. Δεν είμαι εραστής οποιουδήποτε εργαλείου αν το εργαλείο αυτό δε κάνει τη δουλειά που θέλω. Το πρώτο πράγμα που θα προσπαθήσω, με δεδομένο ότι το έχω αγοράσει, είναι να δω αν με κάποιες τροποποιήσεις στο τρόπο δουλειάς μου αυτό το εργαλείο μου είναι χρήσιμο. Έχει καλώς, το κρατώ. Αν όμως το κόστος να κρατήσω ένα εργαλείο που δε μου κάνει είναι μεγαλύτερο από το όφελος χρήσης αυτού του εργαλείου, τότε απλά το πετώ. Θεμελιώδης επίσης αρχή των Οικονομικών.
Ο νοών νοείτω!!
Και επί τη ευκαιρία διάβασε και λίγο Σόρος που καταλογίζει ευθύνες όχι μόνο στην Ελληνική πλευρά αλλά και στην Ευρώπη για το τρόπο που χειρίστηκε το Ελληνικό ζήτημα

περισσότερα
panos[77.69.8xx.xxx]
31/03/2015 19:41

Με IOUs θα πληρωνόμαστε προβλέπει η ΕΚΤ.Εγώ προβλέπω ότι θα πληρωνόμσστε με ΟΥΑΟΥs

διαβάστε όλα τα σχόλια (51)

Προτεινόμενα για εσάς





Σχολιασμένα