Από την έντυπη έκδοση
Στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Μάιο του 2009 και μετά έπεσαν οι παραγγελίες για νέα πλοία κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarkson, κατατέθηκαν παραγγελίες για 46 νέα πλοία χωρητικότητας 1,18 εκατ. cgt, ενώ τον Μάιο του 2009 είχαν κλείσει συμφωνίες για μόλις 18 πλοία. Η μείωση των νέων παραγγελιών πυροδοτεί νέο κύκλο συγχωνεύσεων ναυπηγείων σε Κίνα και Ν. Κορέα.
Συγκεκριμένα, η μείωση των παραγγελιών που οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη κρίση στο ξηρό φορτίο εντείνει τα προβλήματα στις γιάρδες της Ν. Κορέας και της Κίνας, οι οποίες παρά το γεγονός ότι κέρδισαν περίπου το 78% των deals του Φεβρουαρίου βλέπουν τις συγχωνεύσεις ως τον καλύτερο τρόπο να μειώσουν το κόστος και να ενισχύσουν την παραγωγή τους.
Μερίδια τον Φεβρουάριο
Την πρώτη θέση κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου κατέλαβαν τα ναυπηγεία της Ν. Κορέας με 21 νέες παραγγελίες χωρητικότητας 687.400 cgt και μερίδιο 58%, ενώ στη δεύτερη θέση ήταν, σύμφωνα με τους Clarksons, τα κινεζικά ναυπηγεία με μερίδιο 19,3% και στην τρίτη θέση, αλλά πολύ πίσω, η Ιαπωνία με μερίδιο 3,7%.
Τα ναυπηγεία της Ν. Κορέας έχουν υποστεί σε μικρότερο ποσοστό από την Κίνα τις συνέπειες της κρίσης, αφού έχουν στρέψει την προσοχή τους στην κατασκευή πλοίων υψηλής κατασκευαστικής αξίας, όπως τα LNG carriers ή τα μεγάλα δεξαμενόπλοια στα οποία οι αγορές έχουν θετικό πρόσημο.
Αντίθετα, τα κινεζικά ναυπηγεία καταγράφουν ελεύθερη πτώση επειδή στηρίζονται κυρίως στην κατασκευή πλοίων ξηρού χύδην φορτίου.
Παρ’ όλα αυτά στο συνολικό βιβλίο παραγγελιών η Κίνα συνεχίζει να προηγείται, αφού η υπό ναυπήγηση χωρητικότητα φτάνει τα 43,7 εκατ. cgt, ενώ της Ν. Κορέας είναι στα 32,38 εκατ. cgt και της Ιαπωνίας στα 19,68 εκατ. cgt.
Νέες ναυπηγήσεις
Οσον αφορά τις νέες ναυπηγήσεις, οι τιμές των bulker κατά τη διάρκεια του Φεβρουαρίου δείχνουν μείωση από 500.000 δολάρια μέχρι 1,25 εκατ. δολάρια, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου, ενώ οι τιμές των δεξαμενόπλοιων, των containerships και των LNG Carriers παρέμειναν σταθερές.
* Νότια Κορέα: Τη δημιουργία ενός ομίλου-γίγαντα που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί τις μεγαλύτερες μονάδες της Ν. Κορέας (Samsung, Daewoo και Hyundai) εξετάζουν οι πιστώτριες τράπεζες των κορεάτικων ομίλων STX Shipbuilding & Offshore, Sungdong Shipbuilding & Marine Engineering και SPP Shipbuilding.
Οι τράπεζες, όπως δείχνουν οι εξελίξεις, βρίσκονται κοντά στη λήψη τελικών αποφάσεων σχετικά με τη συγχώνευση των τριών ναυπηγείων, αφού σύμφωνα με τα όσα έχουν διαρρεύσει έδωσαν εντολή στις διοικήσεις τους να παγώσουν τα προγράμματα marketing που τρέχουν για να προσελκύσουν νέα συμβόλαια.
Οι συζητήσεις για τη συγχώνευση των SPP και Sundong έχουν ξεκινήσει από πέρυσι, αλλά η προσθήκη και των STX θεωρείται καταλυτικής σημασίας προκειμένου να προχωρήσει το πλάνο και να δημιουργηθεί ουσιαστικά ο τέταρτος πυλώνας στη ναυπηγική βιομηχανία της Ν. Κορέας.
Τα STX έχουν εγκαταστάσεις τόσο στην Chinhae όσο και στην Goseong, ενώ τα SPP έχουν τέσσερις γιάρδες εκ των οποίων σήμερα μόνο οι δύο είναι εν ενεργεία. Τέλος, τα Sungdong έχουν αναπτύξει τεχνικές ώστε να κατασκευάζουν πλοία μέχρι 220.000 dwt στην ξηρά, ενώ μπορούν να ολοκληρώσουν με τον ίδιο τρόπο και μια επισκευή VLCC (300.000 τόνοι).
Σύμφωνα τα Sungdong θα εστιάσουν σε κατασκευές πλοίων μεγέθους από panamax και άνω, ενώ τα SPP θα κατασκευάζουν μικρότερου μεγέθους πλοία.
Σημειώνεται ότι η Korea Development Bank (KDB) είναι η πιστώτρια τράπεζα των STX, ενώ η Korea Export & Import Bank (Kexim) ελέγχει τα Sungdong και η Woori Bank με την Kexim αποτελούν τους βασικούς μετόχους στα SPP, αφού ελέγχουν το 60% των μετοχών.
* Κίνα: Οι συγχωνεύσεις ναυπηγείων, όμως, όπως φαίνεται θα ενταθούν και στην Κίνα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των Yangzijiang Shipbuilding, Ren Yuanlin, η Κίνα χρειάζεται 20 με 30 το πολύ υγιή ναυπηγεία, ενώ σήμερα στη λευκή λίστα του υπουργείου Εμπορίου της χώρας υπάρχουν 60. «Θα χρειαστούν από τρία μέχρι πέντε χρόνια ώσπου να φτάσουμε στον αναγκαίο αριθμό ναυπηγείων», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ψαλίδα δυναμικότητας
Σε αυτό θα βοηθήσει, όπως σημείωσε, και το γεγονός ότι η ψαλίδα δυναμικότητας ανάμεσα στα μικρά και μεγάλα ναυπηγεία της χώρας θα διευρυνθεί ακόμα περισσότερο τα επόμενα χρόνια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο τέλος του 2014 ο αριθμός των ναυπηγείων στην Κίνα έφτασε τα 1.600 από 3.000 που ήταν το 2012. «Πάρα πολλά από αυτά θα κλείσουν και άλλα θα εξαγοραστούν», σημείωσε ο Ren Yuanlin.
Ωστόσο, οι συγχωνεύσεις δεν αφορούν μόνο τις μικρές μονάδες, αλλά και τις μεγάλες εγκαταστάσεις της χώρας. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδέχεται να προχωρήσουν σε συγχώνευση οι δύο μεγαλύτερες κρατικές ναυπηγικές βιομηχανίες της χώρας, η China State Shipbuilding Corporation (CSSC) και η China Shipbuilding Industry Company (CSIC).
Σημειώνεται ότι στην Κίνα αυτή την περίοδο αναπτύσσεται μια τάση συγχωνεύσεων ανάμεσα στις μεγάλες κρατικές εταιρείες.
Τελευταίο παράδειγμα οι δύο κορυφαίες κρατικές εταιρείες σιδηροδρόμων, η China South Locomotive & Rolling Stock Corporation Limited (CSR) και η China North Locomotive and Rolling Stock Industry (Group) Corporation (CNR) οι οποίες πρόσφατα συγχωνεύθηκαν. Η νέα ονομασία της εταιρείας είναι South and North Locomotive & Rolling Stock.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - [email protected]