Περί το 1 δισ. ευρώ χάθηκε από την αγορά το τελευταίο δίμηνο, με απώλειες σχεδόν σε όλα τα εμπορικά είδη και τις υπηρεσίες, όπως ο κλάδος της εστίασης, σύμφωνα με υπολογισμούς παραγόντων της αγοράς, όπως επισημαίνει σε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών.
Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, αιτίες είναι οι πολιτικές εξελίξεις, οι εκλογές και η αβεβαιότητα των διαπραγματεύσεων μέχρι την τελική συμφωνίας της νέας κυβέρνησης, που εξασφάλισε την χρηματοδότηση της χώρας για το επόμενο διάστημα.
Όπως επισημαίνει, οι εξελίξεις αυτές έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό κλίμα στην αγορά, με το ενδιαφέρον από πλευράς των καταναλωτών να είναι αρκετά μειωμένο, αν και οι τιμές σε πολλά είδη λόγω των εκπτώσεων αγγίζουν το 50%.
Το Επιμελητήριο επικαλείται πρόσφατες έρευνες για την κίνηση της αγοράς την προεκλογική περίοδο, Χριστούγεννα–αρχές χρόνου, που δείχνουν, όπως αναφέρει, ότι οι πωλήσεις που παρουσίασαν φέτος στην πλειονότητά τους οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου ήταν χαμηλότερες σε σύγκριση με το 2013.
Συγκεκριμένα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις είδαν τον τζίρο τους να κινείται σε χαμηλότερα επίπεδα από τα αντίστοιχα της προηγούμενης χρονιάς και τρεις στις δέκα να μένει περίπου αμετάβλητος. Το πρόβλημα φαίνεται να είναι μεγαλύτερο για τις μικρές επιχειρήσεις, ενδεικτικά αναφέρει ότι το 71% των επιχειρήσεων που δεν απασχολούν προσωπικό εμφάνισε μικρότερες πωλήσεις σε σύγκριση με την χριστουγεννιάτικη περίοδο του 2013. Επίσης, για τις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών το 2013 κάτω των 15.000€ το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 90%.
«Η ψυχολογία των καταναλωτών υποχώρησε όχι μόνο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, αλλά και κατά τη διάρκεια των κρίσιμων συνδιασκέψεων του Eurogroup στις Βρυξέλλες» επισημαίνει ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας Γιάννης Χατζηθεοδοσίου. «Η αγορά είδε μια μικρή άνοδο την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων και αμέσως μετά οι καταναλωτές λόγω της πολιτικής αστάθειας, της γύρισαν την πλάτη, με αποτέλεσμα να έχει χαθεί περί το 1 δισ. ευρώ τζίρος από την περίοδο των εκπτώσεων» επισημαίνει
Ειδικότερα ο Ε.Ε.Α. αναφέρει τα ακόλουθα:
Τουρισμός
Σκωτσέζικο ντους και για τους τουριστικούς επιχειρηματίες που το τελευταίο δίμηνο με αφορμή τις πολιτικές εξελίξεις αλλά και μια σειρά άλλων παραγόντων τους κάνει να είναι απαισιόδοξοι.
Το διάγραμμα της ροής των κρατήσεων στα συστήματα των κρατήσεων των ξενοδοχείων θυμίζει καρδιογράφημα, καθώς οι πολιτικές εξελίξεις μεταβάλλουν διαρκώς τα δεδομένα. Σύμφωνα με πηγές του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο ρυθμός των κρατήσεων για την προσεχή σεζόν έχει επιβραδυνθεί εκ νέου και τείνει να κινείται σχεδόν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Σημειώνεται ότι τον Νοέμβριο που μας πέρασε, οι κρατήσεις είχαν ξεκινήσει δυναμικά για τη φετινή σεζόν. Ακολούθησε μια επιβράδυνση του ρυθμού κατά τη διάρκεια της περιόδου που επιχειρήθηκε η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, ενώ στη συνέχεια, προς το τέλος της προεκλογικής περιόδου, σημειώθηκαν, επίσης, ανοδικές τάσεις. Τώρα, μετά τα τελευταία πολιτικά γεγονότα, παρατηρείται εκ νέου επιβράδυνση του ρυθμού των κρατήσεων.
Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΤΕ Ανδρέα Ανδρεάδη, είναι η ασάφεια που επικρατεί στο καθεστώς ΦΠΑ «Το 50% των τουριστικών πακέτων έχει ήδη πωληθεί μέσω Tour Operators με τον υφιστάμενο ΦΠΑ. Η χώρα αυτοκτονεί οικονομικά εάν τον αυξήσει.»
Εστίαση
Οι ευμετάβλητες πολιτικές εξελίξεις και ο τρόπος που θα καθορίσουν το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον αλλά και την εικόνα της χώρας θα παίξουν καθοριστικό ρόλο για τους επιχειρηματίες της εστίασης.
«Αναμέναμε λόγω αποκριών και γιορτών να δουλέψει ο πολυχώρος ψυχαγωγίας στον Άλιμο αλλά οι εκλογές και η αβεβαιότητα των διαπραγματεύσεων ακύρωσαν τις εκδηλώσεις» δηλώνει ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης στον Άλιμο Χριστόφορος Πέτρου».
Ακυρώθηκαν όλα τα παιδικά πάρτι και μόνο τις τελευταίες ημέρες που έκλεισε η διαπραγμάτευση είχαμε και πάλι κίνηση. Σε σχέση με την περσινή χρονιά Δεκέμβριος, Ιανουάριος και Φεβρουάριος είμαστε 50% κάτω σε τζίρο» επισημαίνει.