Από την έντυπη έκδοση
Την άμεση αναστολή του Ν.4281/14 που αφορά τα δημόσια έργα ζητεί, τουλάχιστον ώς την 1η Ιανουαρίου 2016, με επείγον έγγραφό του προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργο Σταθάκη και τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη ο Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, αλλά και προκειμένου ν’ αποφευχθούν τραγελαφικές καταστάσεις.
Οπως επισημαίνεται στο έγγραφο του ΣΑΤΕ, «για όσα έργα τυχόν δημοπρατηθούν μετά την 1/3/2015 υπάρχει νομικό κενό ή (κατ’ άλλους) πλήρης ασυδοσία για τις καλούμενες τάξεις, το περιεχόμενο της διακήρυξης δημοπρασίας, τα ζητούμενα δικαιολογητικά καθώς και τον τρόπο τροποποίησης της σύμβασης, με πιο πιθανό αποτέλεσμα το υφιστάμενο νομικό κενό να δώσει αφορμή σε διάφορες αναθέτουσες αρχές να αυθαιρετήσουν, ερμηνεύοντας κατά το δοκούν το Ν.4281/14, με αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάθεση των έργων, λόγω δικαστικών προσφυγών και την καθυστέρηση υλοποίησης του Συγχρηματοδοτούμενου Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, αλλά και πιθανότητα απώλειας κονδυλίων του ΕΣΠΑ».
Με δυο λόγια, τονίζεται, «δεν θα υπάρχει μετά την 1-3-2015 κανένα θεσμικό πλαίσιο που να διέπει την εκτέλεση των έργων. Αρα νέα έργα δεν θα μπορούν να ξεκινήσουν».
Τα νομικά κενά του συγκεκριμένου νόμου που επικαλείται ο ΣΑΤΕ δεν είναι τα μοναδικά, καθώς η εν λόγω ρύθμιση κυριολεκτικά προχειρογράφτηκε, στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων της χώρας μας. Συνεπώς, αντί του εξορθολογισμού και της διαφάνειας των δημόσιων συμβάσεων που επικαλέστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση, το συγκεκριμένο νομοθέτημα δημιουργεί περισσότερα προβλήματα στον νευραλγικό αυτό τομέα.
Βάσει του νόμου αυτού η διαφάνεια, που είναι το βασικό ζητούμενο στην περίπτωση των δημόσιων συμβάσεων, τόσο για λόγους ισονομίας μεταξύ των συμμετεχόντων επιχειρήσεων όσο και της διασφάλισης του δημόσιου συμφέροντος, απεμπολείται.
Αν και τα κρούσματα μη γνωστοποίησης και παραποίησης των διαγωνιστικών διαδικασιών είναι αναρίθμητα, η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε με τον συγκεκριμένο νόμο να περιορίσει καθοριστικά τη διαφάνεια και τη δημοσιότητα, εισάγοντας διάταξη που αφαιρεί την υποχρεωτικότητα δημοσίευσης των προκηρύξεων στον πανελλαδικής εμβέλειας Τύπο.
Αντίθετα, οι αναθέτουσες αρχές δημόσιων συμβάσεων θα αναρτούν τους διαγωνισμούς στις ιστοσελίδες τους και στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημόσιων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ).
Δηλαδή οι επιχειρήσεις που μπορούν να συμμετέχουν σε κρατικούς διαγωνισμούς, θα πρέπει να τους αναζητούν επισκεπτόμενοι το ΚΗΜΔΗΣ, ή τις ιστοσελίδες των χιλιάδων αναθετουσών αρχών. Σε ό,τι αφορά το περιβόητο ΚΗΜΔΗΣ, κάθε άλλο παρά εύκολη είναι για έναν επιχειρηματία η αναζήτηση προκηρύξεων.
Πέραν αυτού, η ηλεκτρονική αυτή πλατφόρμα δεν είναι ακόμη ολοκληρωμένη στο βαθμό που απαιτείται. Γι’ αυτό, άλλωστε, πολύ πρόσφατα το ΚΗΜΔΗΣ έπεσε θύμα «χάκερ» ο οποίος κατάφερε να έχει πρόσβαση στις προσφορές των ανταγωνιστών του, κάτι που θορύβησε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού.