Από την έντυπη έκδοση
Γλυκιά παραμένει η γεύση στην εγχώρια βιομηχανία μπισκότων, καθώς η κατηγορία εμφανίζεται ανθεκτικότερη έναντι άλλων ταχυκίνητων αγαθών, παρουσιάζοντας για το 2014 αυξημένα μεγέθη, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο.
Το «παιχνίδι» για την αγορά των 100 εκατ. ευρώ -που μοιράζεται επί της ουσίας μεταξύ τριών παικτών- κρίνεται κυρίως σε επίπεδο προωθητικών ενεργειών, με τα επώνυμα προϊόντα να εμποδίζουν την εξάπλωση της ιδιωτικής ετικέτας της κατηγορίας.
Ως εκ τούτου για τη νέα χρονιά, βασικό συστατικό στη «συνταγή» της βιομηχανίας παραμένει η επιθετική πολιτική προσφορών σε συνδυασμό με νέα λανσαρίσματα.
Αναλυτικότερα, η εγχώρια αγορά μπισκότων αναμένεται το 2014 να ξεπεράσει το ψυχολογικό φράγμα των 100 εκατ. ευρώ, στο οποίο κινείται τη διετία 2012-2013.
Ηδη σε επίπεδο ενδεκαμήνου τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων IRI υποδεικνύουν ότι οι πωλήσεις μπισκότων στα σουπερμάρκετ (αφορά τις πωλήσεις στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Κρήτη) ανήλθαν σε 17.500 τόνους, σημειώνοντας αύξηση σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013 κατά 2,2%.
Το ίδιο διάστημα ο τζίρος της κατηγορίας διαμορφώθηκε στα 93,8 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 1,2% σε σύγκριση με το ενδεκάμηνο του 2013.
Η κατηγορία αποτελείται από τα γλυκά και τα αλμυρά μπισκότα και η αύξηση προέρχεται και από τις δυο αυτές υποκατηγορίες. Πιο συγκεκριμένα, το 88% του όγκου πωλήσεων των μπισκότων προέρχεται από τα γλυκά και το υπόλοιπο 12% από τα αλμυρά.
Για το σύνολο του 2014 υπολογίζεται ότι ο όγκος πωλήσεων της κατηγορίας θα ξεπεράσει τους 18.500 τόνους από 18.400 τόνους το 2013, ενώ ο τζίρος εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 100 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το 2013 η αξία των πωλήσεων των μπισκότων ανήλθε στα 100,2 εκατ. ευρώ.
Στην αγορά αυτή το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς (64%) σε όγκο (αλλά και σε αξία) το έχει η εταιρεία Παπαδοπούλου και ακλουθούν η εταιρεία Elbisco με 16% και η εταιρεία Μondelez (Kraft) με μερίδιο 4%. Οσον αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, έχουν μερίδιο αγοράς σε όγκο 10% και παρουσιάζουν τα δύο τελευταία έτη σημαντική υποχώρηση.
Οπως αναφέρουν στελέχη της βιομηχανίας στη «Ν», και το 2015 η πορεία αναμένεται να παραμείνει ανοδική. «Θα είναι άλλη μια θετική χρονιά γιατί όλοι αναγνωρίζουν ότι η κατηγορία των μπισκότων διαθέτει πολύ μεγάλη γκάμα επώνυμων προϊόντων σε σωστές τιμές προσαρμοσμένες στο πνεύμα και τις ανάγκες των καταναλωτών» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τα ίδια στελέχη, «δεν υπάρχει κάποια σημαντική απειλή για την κατηγορία των μπισκότων στην ελληνική αγορά.
Αντιθέτως, επειδή ακόμη και σήμερα η μέση κατανάλωση ανά καταναλωτή είναι σε χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τους ευρωπαϊκούς μέσους όρους, θα λέγαμε ότι υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης για πολλά χρόνια ακόμη, τόσο στο πρωινό όσο και σε άλλες στιγμές που υπάρχει ανάγκη για μικρογεύμα με χαμηλό κόστος και υψηλή ποιότητα και διατροφική αξία».
H ανθεκτικότητα της κατηγορίας αποδίδεται κυρίως: στα πολύ στοχευμένα λανσαρίσματα νέων επώνυμων προϊόντων, στις έντονες προωθητικές ενέργειες, αλλά και στην επιθετική τιμολογιακή πολιτική που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση της IRI, το 55,2% του συνολικού όγκου των μπισκότων πουλήθηκε κατά το εξεταζόμενο διάστημα στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών που έγιναν στα καταστήματα των λιανεμπορικών επιχειρήσεων σε συνεργασία με τις βιομηχανίες, δηλαδή προϊόντα που βρίσκονταν σε φυλλάδια των σούπερ/ υπέρ μάρκετ, σε προβολές ή είχαν προσωρινές μειώσεις τιμών.
Ο όγκος αυτός έχει αυξηθεί κατά 9,6 μονάδες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και είναι το μεγαλύτερο ποσοστό των τελευταίων 4 ετών. Αύξηση μέσω των ενεργειών αυτών είχαν και οι δύο υποκατηγορίες αλλά μεγαλύτερη είχαν τα αλμυρά, όπου η αύξηση έφτασε τις 10,7 μονάδες.
Εκτός από τις προηγούμενες προωθήσεις υπάρχουν και οι προσφορές που κάνουν αποκλειστικά οι βιομηχανίες στις συσκευασίες των προϊόντων. Αυτές παρουσίασαν αύξηση περίπου 9 μονάδων εντός του 2014.
Σύμφωνα με την IRI, το 36,5% του συνολικού όγκου που πουλήθηκε είχε μια προσφορά στη συσκευασία του. Οι πιο «συνηθισμένες» προσφορές που είχαν και τη μεγαλύτερη ανταπόκριση ήταν οι 2 ή 3 συσκευασίες δεμένες μαζί με ταυτόχρονη μείωση τιμής.
«Τα τρία τελευταία χρόνια οι βιομηχανίες έχουν αλλάξει τις προσφορές τους και έχουν στραφεί σε πολυσυσκευασίες με μείωση τιμής. Αυτό βοηθάει την κατηγορία να κινείται σε τζίρο με αντίθετο πρόσημο συγκριτικά με τις υπόλοιπες αγορές τροφίμων στα σούπερ/υπέρ μάρκετ της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Κρήτης, όπου στο 10μηνο μειώθηκαν κατά 1%» επισημαίνεται στη μελέτη.
Οι Βρετανοί τα... βάπτισαν
Τα μπισκότα είναι προϊόντα από ζύμη διαμορφωμένη σε μικρά και λεπτά κομμάτια, τα οποία ψήνονται καλά στον φούρνο ώστε να γίνουν τραγανά. Μπορεί να είναι γλυκά, αλμυρά, γεμιστά κ.λπ.
Πήραν το όνομά τους κατά την εποχή του Μεσαίωνα στην Αγγλία. Φημολογείται ότι το πρώτο μπισκότο εμφανίστηκε τυχαία στην Ολλανδία, όταν κάποιος μάγειρας έριξε λίγη ζύμη στον ζεστό φούρνο. Το μπισκότο υπήρξε αρχικά μια πρακτική συμπυκνωμένη τροφή παραπλήσια του ψωμιού, ικανή να διατηρείται για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ηταν η γαλέτα των μεσαιωνικών χρόνων, ένα «σπογγώδες και ξερό μίγμα αλευριού, αντιστεκόμενο καλά στη μούχλα». Στη διαδρομή προστέθηκε μέλι και έγινε ιδιότυπο γλύκισμα με πλήθος παραλλαγών και εντυπωσιακή ποικιλία συστατικών. Βασικό συστατικό και απαραίτητη πρώτη ύλη των μπισκότων είναι τα δημητριακά και συγκεκριμένα το αλεύρι κάθε είδους, όπως από σιτάρι, σίκαλη, βρώμη ή κριθάρι.
Μεγέθη και τάσεις ανά κατηγορία
Μία από τις μεγαλύτερες υποκατηγορίες των γλυκών μπισκότων είναι τα γεμιστά (sandwich), τα οποία στο 11μηνο έχουν αύξηση σε όγκο 7%. Αντίστοιχα, τα cookies είναι άλλη μια άλλη ισχυρή υποκατηγορία που αυξάνεται σε όγκο κατά 3,1%.
«Οι κωδικοί με έκπτωση τιμής παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην προτίμηση των καταναλωτών και βοηθούν την υποκατηγορία να είναι θετική σε πωλήσεις» σημειώνει η μελέτη.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το 46% των πωλήσεων των γλυκών μπισκότων προέρχεται από τα απλά μπισκότα, δηλαδή αυτά που είναι σκέτα χωρίς επικάλυψη ή χωρίς extra γέμιση. Ενδεικτικά τα προϊόντα που απαρτίζουν την υποκατηγορία αυτή είναι τα Petit Beurre, τα Μιράντα, τα Βουτηχτά, τα Goody, τα Digestive, τα Βουτύρου κ.λπ.
Ωστόσο, τα απλά μπισκότα έχουν υποχωρήσει κατά 3,3% σε όγκο πωλήσεων και 1,5% σε αξία, μολονότι το 2014 οι προσφορές με μειώσεις τιμών διπλασιάστηκαν σε όγκο σε σχέση με την περσινή χρονιά.
Οσον αφορά τα αλμυρά, ακολουθούν και αυτά αυξητική πορεία με 3,3% σε όγκο και 1,1% σε αξία. Τα προϊόντα που απαρτίζουν την κατηγορία είναι τα κράκερ και όλα τα μπισκότα με αλμυρή γεύση.
Τα τελευταία χρόνια η κατηγορία ενισχύεται με νέα προϊόντα, ενώ τα συναντάμε όλο και περισσότερο στα ράφια των σούπερ μάρκετ πολυσυσκευασίες, που τις περισσότερες φορές συνοδεύονται με μείωση τιμής. Σύμφωνα με την IRI, στο 11μηνο του 2014 το 40% του όγκου που πουλήθηκε ήταν συσκευασίες που είχαν 2, 3 ή 4 πακέτα μαζί.
ΔΑΝΑΗ ΑΛΕΞΑΚΗ - [email protected]