Αυστηρότερες προδιαγραφές, εντατικοποίηση των ελέγχων, αναβάθμιση των παρεχόμενων δημοσίων υπηρεσιών και υποδομών, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, είναι μερικά από τα στοιχεία της ναυτιλιακής πολιτικής της κυβέρνησης που εξήγγειλε ο υπουργός Μανώλης Κεφαλογιάννης στις προγραμματικές δηλώσεις του στη Βουλή.
Αναλυτικά, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας εξήγγειλε -κατά θεματικούς στόχους- τα εξής:
1. Ασφάλεια ναυσιπλοΐας
-Εφαρμογή των κανόνων ασφάλειας που προβλέπονται από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό
-Περαιτέρω εκπαίδευση και ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος
-Βελτίωση των προδιαγραφών ασφάλειας και των συστημάτων ελέγχου των σκαφών
-Αυστηρότερες προδιαγραφές ασφάλειας των πλοίων και αυστηρότεροι προληπτικοί έλεγχοι
2. Πρόληψη ατυχημάτων και προστασία θαλάσσιου και παράκτιου περιβάλλοντος
-Συνεννόηση σε διεθνές επίπεδο για αυστηρότερες προδιαγραφές πλεύσης των πετρελαιοφόρων και των μεταγωγών επικίνδυνων ή ρυπογόνων εμπορευμάτων
Επιδίωξη για περιβαλλοντικά ασφαλέστερη φόρτωση και εκφόρτωση φορτηγών πλοίων μεταφοράς φορτίου χύδην - αυστηρότεροι έλεγχοι και κυρώσεις για τους παραβάτες.
-Εφαρμογή των διεθνών προτύπων πρόληψης της ρύπανσης και περιβαλλοντική εκπαίδευση των εργαζόμενων σε πλοία και λιμάνια καθώς και των στελεχών του Λιμενικού Σώματος.
3. Βελτίωση λιμενικής υποδομής και λιμενικών υπηρεσιών
-Επαναξιολόγηση του υφιστάμενου εθνικού συστήματος λιμένων
-Ενδιάμεση αξιολόγηση του θεσμού του «Λιμενικού Ταμείου ΑΕ› - Ανάλυση κόστους-οφέλους για κάθε λιμάνι και διασφάλιση της βιωσιμότητάς τους
-Κατασκευή επιβατικών σταθμών στα λιμάνια, ανάλογων εκείνων που υπάρχουν στα αεροδρόμια και καλύτερη σύνδεση των λιμανιών με τις τοπικές αστικές λειτουργίες
-Ενίσχυση των περιβαλλοντικών ελέγχων και δημιουργία υποδομών για την αποκομιδή και διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων των σκαφών
-Μείωση της γραφειοκρατίας στην έγκριση έργων λιμενικής υποδομής.
4. Ενίσχυση και προστασία του υγιούς ανταγωνισμού
-Διεύρυνση του ελεύθερου ανταγωνισμού και στη ναυσιπλοΐα μικρών αποστάσεων, στις λιμενικές υπηρεσίες αλλά και στις υποστηρικτικές και παραναυτιλιακές δραστηριότητες
-Διεύρυνση της εφαρμογής της ρήτρας του μάλλον ευνοουμένου κράτους, της εθνικής μεταχείρισης και της ελεύθερης πρόσβασης
-Κατάργηση της Ρυθμιστικής Αρχής Θαλασσίων Ενδομεταφορών και μεταφορά αρμοδιοτήτων και προσωπικού στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.
5. Διασφάλιση του κοινωνικού χαρακτήρα της ακτοπλοΐας
-Τακτικά δρομολόγια καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, μέσω κρατικής επιδότησης του επιπλέον κόστους που θα προκύπτει από το μειοδοτικό διαγωνισμό της γραμμής
-Κατάργηση του επίναυλου του 3% που υπεβλήθη στα εισιτήρια των βιώσιμων γραμμών.
6. Ανάπτυξη και προστασία ανθρώπινων πόρων
-Αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης που παρέχεται στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού
-Λειτουργία επαγγελματικών λυκείων ναυτικής κατεύθυνσης σε παραδοσιακά ναυτικές περιοχές και σε περιοχές υψηλής ανεργίας.
-Αναγνώριση της λειτουργίας ιδιωτικών επαγγελματικών λυκείων και ΙΕΚ, που θα καλύπτουν την επαγγελματική κατάρτιση πλοιάρχων και μηχανικών.
-Αξιολόγηση της εκπαίδευσης και πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων και δεξιοτήτων σύμφωνα με τις διεθνείς και κοινοτικές προδιαγραφές
-Καθιέρωση της δια βίου κατάρτισης των στελεχών της δημόσιας διοίκησης του λιμενικού σώματος, των ναυτικών, και των στελεχών των ναυτιλιακών επιχειρήσεων
-Κατοχύρωση των κεκτημένων ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων στη ναυτιλία, κάλυψη των ελλειμμάτων του σημερινού ΝΑΤ από το κράτος, βελτίωση των υπηρεσιών υγείας προς τους ναυτικούς.
7. Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος
-Θεσμοθέτηση του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου για τη χρηματοδότηση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας μέσω του πιστωτικού συστήματος και της κεφαλαιαγοράς
-Καθιέρωση του αφορολόγητου του εισοδήματος των ναυτικών
- Μερική επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών όπου χρειάζεται
-Στρατηγικός ρόλος για το Εθνικό Συμβούλιο Ναυτιλιακής Πολιτικής - τριμερής συνεργασία κράτους-ναυτεργασίας-εφοπλισμού
-Ενίσχυση του υποβαθμισμένου κλάδου της κρουαζιέρας και του κλάδου των τουριστικών σκαφών, δημιουργία σύγχρονων μαρίνων για ποιοτικό τουρισμό.
8. Δημόσια Διοίκηση του τομέα
-Ειδική μέριμνα για τη συνεχή βελτίωση των γνώσεων του προσωπικού του ΥΕΝ και κυρίως του Λιμενικού Σώματος
-Σύνδεση της αμοιβής της εργασίας με την παραγωγικότητα
-Εφαρμογή των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για τις Ένοπλες Δυνάμεις και τα Σώματα Ασφαλείας